Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-omvandlare till a850

Produkter
(logga in för att koppla)

henjea

Medlem
Hej!
Har nyligen bytt kamera från Minolta 7D till Sony A850.
Har tidigare aldrig fotat raw, för jag var nöjd med Minoltas jpeg-filer.

Har förstått att det är stor skillnad på olika raw-program till Sonyn och att det blir stor förbättring på framförallt höga ISO med raw-filer, har läst mycket om det på nätet, men blir inte säker på vilken jag ska skaffa!

Vilket program tycker ni är bäst?

MVH/Henrik

Om lättar lite på förlåten och berättar om vad Du har för dator och budget, kanske frågan lättare blir besvarad.

Varken A850 eller A900 är något vidare på höga ISO och jag tror inte mjukvaran kan göra speciellt stor skillnad på den saken, så jag kör med Lightroom.

Varken A850 eller A900 är något vidare på höga ISO och jag tror inte mjukvaran kan göra speciellt stor skillnad på den saken, så jag kör med Lightroom.

Sant att A850/900 inte är dom bästa kamerorna över iso800-1000 dock är det skillnad på hur dom olika mjukvarona hanterar filerna...jag personligen upplever att DxO ger betydligt bättre resultat än tex CS4 för bilder som är tagna på högre ison.

David K har skrivit endel om detta på photoclubalpha..för att ta ett ex:

http://www.photoclubalpha.com/2009/08/30/could-sony-get-dxo-inside/

Prova Lightroom 3 och brusreducerad därefter med Noiseninja. LR3 Beta har stängt av luminiscens brusred. tills vidare.

/Stefan

Nu sägs det att ny version av Sonys egen IDC lär ska ha fått sig en uppfräschning med version 3.2. Högisoegenskaperna lär ska ha förbättrats står det. Det börjar röra på sej lite överallt. Trevligt.

Måste ta tillbaka detta inlägg angående mjukvarans effekt på brus efter att ha testat Lightroom 3 Beta 2 - det är väldigt stor skillnad mot tidigare versioner av Lightroom, så nog kan mjukvaran göra skillnad.

Ska bli väldigt intressant att se vad Sony kan göra åt bruset i den - enligt ryktet - kommande firmwareuppdateringen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar