Håller med om att det finns oerhört med bra information om man söker lite, men här är ett försök till en enkel icke-teknisk primer:
Raw-formatet innehåller det råa datat direkt från sensorn tillsammans med information från kameran som talar om för datorn hur rådatan ska tolkas, t.ex. kamerans valda vitbalans etc.
Rådatan måste alltid "tolkas" för att det ska bli en bild av det hela. Färger, vitbalans, exponering, uppskärpning och annat måste tolkas.
När du fotar med kameran i jpeg så sköter kameran om allt detta automatiskt och levererar en färdig bild.
Att fota med jpeg är alltså ungefär som att fota med Polarioid-film, d.v.s. de förinställda värdena är alltid det som gäller.
Att fota med RAW innebär däremot att du har full kontroll och kan justera detta i efterhand. Att fota med RAW är alltså ungefär som att framkalla själv, d.v.s. man kan påverka hur den slutgiltiga bilden ska bli utifrån originalet.
Till syvende och sist är det ditt arbetssätt som styr om du vill fota i JPG eller RAW. Är du intresserad av att ha full kontroll över bilden - men också beredd att lägga ner lite "mörkrumstid" på dina bilder - så har du mycket att vinna på att fota i RAW. Är du däremot inte intresserad av att sitta och pilla med bilderna utan nöjer dig med att få ett bra resultat direkt ur kameran så är det bättre att fota i JPG.
Mitt tips är att ladda ner Raw Shooter Essentials som är en bra, lätt och snabbjobbad Raw-konverterare, testa att skjuta lite bilder i RAW och se om du tycker att det är värt besväret med de förbättringar du kan få.
Personligen fotar jag i stort sätt alltid i RAW utom när jag är borta på något ställe där jag inte tror mig ha tillräckligt lagringsutrymme på mina kort och inte möjlighet att tanka ner, men som sagt; det är en smaksak.