Annons

RAW format i Canon-EOS300D

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric_citrus.nu

Aktiv medlem
En fråga som jag skulle vilja ha hjälp med att få svar på är;

I vilka fall är det en fördel att fota i RAW format med min Canon kamera? Vilka fördelar ger detta för efterbehandling av bilden?

Jag använder PS för efterbehandling...

Fredric
www.glädje.nu
 
Du kan sätta vitbalans, skärpning, contrast och dylikt i efterhand. Du får också 12bit's omfång iställer för dom 8 som finns via Jpeg. Vilket ger lite extra om man vill ljusa upp skuggor. Om man vill göra en ljusare och en mörkare bild för att sedan lägga ihop dom så ger RAW lite extra spelrum. Samt att du slipper kompression(men det är väl det minsta).

RAW är altså direkt output av sensordata. Så all bearbetning som normalt sker i kameran sker då i datorn istället, under full kontroll och översikt av dig.
 
Photoshop (av nyare version) har en ganska smidig hantering av RAW filer. Det finns andra tredjepartslösningar också, men de har jag inte testat...
Canons mjukvara tycker jag är klumpig och långsam.
 
Tack för era råd...

Om jag har Adobe PS CS skall det funka att läsa med denna då? Krävs det någon plugin?

Vill inte lägga pengar på någon extern extra programvara, tyvärr..

Fredric
 
Photoshop CS tar de flesta RAW-filer och jag har svårt att tänka mig att Canon skulle vara ett undantag. Detta är allt du behöver och bättre än alla "märkesprogram" jag testat. CaptureOne är bra, men en fullständigt onödig kostnad om du ändå har PS CS.
 
Jag har fotat sedan oktober förra året med min EOS10D och alltid kört i JPEG-Format. Resultatet har varit helt OK tycker jag...

Sedan 3 veckor tillbaka började jag undersöka RAW-formatet lite närmare och använda detta tillsammans med Capture One LE. C1 laddade jag hem som demoversion för att prova.

Helt plötsligt får jag ut dubbelt så mycket av min kamera och kan inte begripa varför ingen tvingade mig att köra RAW från början... Jag har ju bara utnyttjat hälften av kameran tills nu. Jag kommer aldrig att ställa om den till JPEG igen.

Detta är en personlig åsikt och visst... det kräver lite mer tid framför datorn, men det är inte mer tid än vad det tar att skicka in sin negativa färgfilm för framkallning. Jag tror det är flera som har upptäckt detta och kan understryka mina åsikter. Har man köpt en kamera för över 10'000:- så vore det nästan synd att inte kunna anända hela... =o)

Jag har inte provat RAW-konverteringen i PhotoShop, så den kan jag inte yttra mig om, men med C1 så är konverteringen löjligt enkel och riktigt snabb!

//Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.