Annons

RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Idali

Aktiv medlem
Hej, jag har fått förfrågningar på bröllop där raw-filerna efterfrågas eftersom någon av de blivande är väldigt fotointresserade, och gärna själva vill jobba med bilderna efteråt.
Har någon här varit med om samma sak och hur förhåller ni er till detta? Om man ska erbjuda att kunden får köpa loss någon raw-fil vad är isf ett rimlligt pris för detta?

/Ida

En svår situationen tycker jag, är de en nära vän eller liknande känns det inte som ett problem, är det ett "jobb" så nja, du vill ju ha dit namn på DINA bilder som du vill att dom representerar dig,

Du kanske inte alls gillar deras bild behandling och inte alls tycker att dom bilderna representerar det du fotograferat och så vidare...

men ja, finns säkert andra sidor att se på det också, kanske nån mer flickar in och har en åsikt.

Jag håller med er båda två. Dock försöker jag alltid att gå kunden tillmötes. Men för att jag skulle bli nöjd med priset för mina rawfiler så skulle nog kunden inte längre vara intresserad, så lättare att säga nej tyvärr kanske ändå.

Skulle Strindberg ha lämnat ifrån sig ett bokmanus för att någon annan skulle få leka med dess innehåll? Troligen inte.

Jag har inte varit med om att någon har velat ha just specifikt raw filerna, men dock att någon erbjudit sig att göra redigeringen av bilderna själv (när jag varit för uppkokad och de tänkt att då behöver jag ju bara fota och inte lägga tid på arbetet efteråt).

Jag har alltid konsekvent sagt nej till sånt och kommer antagligen att göra det i framtiden också. Oftast vet jag ganska exakt hur jag vill att bilden ska se ut när den är klar redan när jag tar den, ävensom kameran vid fotograferingstillfället inte riktigt kan skapa just den bilden.

/jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar