Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-filer till datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas10

Medlem
Har försökt föra över RAW-bilder från min Samsung EX-1 till Windows. Detta funkar inte..däremot överför den alla JPEG-bilderna! Använder Samsungs egen RAW3-konverter. Någon som vet hur man gör..eller om jag missat någonting. Har följt instruktionen. I kameran finns blandat RAW- och JPEG-filer.

Kanske du borde ta kontroll över vad du gör?

Program för att "föra över bilder" är för det mesta illa dokumenterade, och flera av dem gör saker som ett program under inga omständigheter borde göra, och det gäller även de program som hålls högt och säljs dyrt.

I din kamera finns filer, samlade i mappar som du själv kan föra över till datorn med den vanliga filhanteraren. Det är inga konstigheter alls, och det enklaste kan vara att plocka hela mappen där filerna ligger och slänga in den på hårddisken på den plats där man har bilder.

Då vet man vad man har gjort, och var bilderna hamnar. Man kan också kontrollera att man verkligen har bilderna på rätt plats på sin hårddisk (och backupp) innan man formaterar kortet i kameran för att använda det på nytt. Det där med att formatera i kameran varje gång är faktiskt ett viktigt steg, och de flesta som använder "överföringsprogram" brukar missa just den biten. Programmen raderar bara filerna om man låter dem göra det, och exempelvis Photoshop kan radera filerna utan att ha lagt dem i rätt mapp på hårddisken; det har hänt mig.

Så använd helst inte något program som mer eller mindre automagiskt ska föra över bilder, utan ta kontroll över vad du gör med dina bilder.

Tack f tipset.//tomas

Program för att "föra över bilder" är för det mesta illa dokumenterade, och flera av dem gör saker som ett program under inga omständigheter borde göra, och det gäller även de program som hålls högt och säljs dyrt.

I din kamera finns filer, samlade i mappar som du själv kan föra över till datorn med den vanliga filhanteraren. Det är inga konstigheter alls, och det enklaste kan vara att plocka hela mappen där filerna ligger och slänga in den på hårddisken på den plats där man har bilder.

Då vet man vad man har gjort, och var bilderna hamnar. Man kan också kontrollera att man verkligen har bilderna på rätt plats på sin hårddisk (och backupp) innan man formaterar kortet i kameran för att använda det på nytt. Det där med att formatera i kameran varje gång är faktiskt ett viktigt steg, och de flesta som använder "överföringsprogram" brukar missa just den biten. Programmen raderar bara filerna om man låter dem göra det, och exempelvis Photoshop kan radera filerna utan att ha lagt dem i rätt mapp på hårddisken; det har hänt mig.

Så använd helst inte något program som mer eller mindre automagiskt ska föra över bilder, utan ta kontroll över vad du gör med dina bilder.

Hej!

Jag håller med om det Urban skriver.

Jag (som många andra) har ganska ofta hamnat i sitsen att vara allmän it-support till släkt, vänner, släktens vänner, släktens vänners släkt och så vidare. Inte sällan har problem handlat om borttappade bilder. Väldigt många av de program som skall "hjälpa till" med att få över bilder från kameror till datorer ställer i mina ögon till med mer problem än de löser. Hit räknar jag inte de riktiga råkonverterarna (ACR/Bridge, Lightroom, Aperture, Capture One osv) - de har jag inte sett några egentliga problem med, utan snarare de mer eller mindre mystiska program många kameratillverkare skickar med.

Kopiera över filer själv (via Utforskaren/Finder) så du vet var du får dem, öppna dem sedan med lämpligt program i datorn när de redan ligger på hårddisken. Eller använd ett bra program som någon av de ovan nämnda råkonverterarna. Men notera att de programmen bara hjälper till om man uttryckligen vill det, de lägger sig inte i om man istället föredrar att kopiera själv.

Senast ändrad:
Skulle Picasa lösa problemet?

Hej
Jo, jag tar mest bilder i RAW-format, men efter att jag installerat Picasa så har i alla fall själva RAW hanteringen blivit enklare. Jag vet ej om Picasa "öppnar" dina raw-bilder men ofta så kan Picasa öppna de flesta.
Jag håller med Grevture att föra över själv....så man vet vart de kommer (till en mapp Senaste Bilder på Skrivbordet(?)).

(Jag hade en kursdeltagare med Pentax och vi läste manualen och såg att Pentax kan ta bilder i DNG...toppen.)

Tillbaks till Picasa, så har det blivit enklare men kanske ej som kameratilverkaren vill, jmfr Lx3 Panasonic där både Adobe och Silkypix(Panasonic) öppnar en mindre sensorsyta än Picasa!!

Jag brukar råda mina elever att kanske börja med Picasa när de vill testa RAW...för att övergången inte skall bli "svårare"...sedan kanske använda andra gratis Rawconverterare...

Ang ovan om program som gör om bilderna som i Lx3:an förekommer det för systemkameror ...är det någon som vet?

Staffan

Nej, Picasa löser inte problemet

Tillbaks till Picasa, så har det blivit enklare men kanske ej som kameratilverkaren vill, jmfr Lx3 Panasonic där både Adobe och Silkypix(Panasonic) öppnar en mindre sensorsyta än Picasa!!
/.../
Ang ovan om program som gör om bilderna som i Lx3:an förekommer det för systemkameror ...är det någon som vet?

Jo, det är flera program som gör så, t.ex. DxO Optics Pro och Capture One, men alla behöver vara uppgraderade med data för optik och kamera, eftersom det inte egentligen handlar om en beskärning i första hand, utan en korrektion av diverse optiska svagheter. Samma beskärning sker när man låter kameran göra jpeg.

Som alla andra korrektioner är det en fördel att göra det i första steget, konvertering från råfil, i stället för att göra det senare i processen. Alla objektiv har optiska fel, som kromatisk aberration, förvrängning i kudd- eller tunnform och koma. Vissa av de felen kan mildras dramatiskt med mjukvara, genom att förstora de olika delbilderna olika mycket och tänja dem på diverse sätt, så att man får en skarpare bild. Det innebär självklart att man blir av med lite grann i kanterna och mot hörnen av bilden, men man får en skarpare och mer raktecknad bild.

När de här korrektionerna saknas får man med hela bilden med de optiska fel som utrustningen har.

Picasa är inte ett program som lämpar sig för problemet som antyds i inledningen av tråden. Picasa är väldigt bra för att leta fram bilder i datorn, "v-greppa", eftersom det visar alla bilder som finns i systemet på ett mycket överskådligt sätt. När man kan programmet är det mycket smidigt för att sortera bilderna också, men som tidigare sagts, för det kritiska steget att föra över bilderna mellan kamera och hårddisk bör man inte använda något specialprogram, utan man bör ha kontroll över vad man gör. Det bästa verktyget är en bra filhanterare, och det är inte nödvändigt att filhanteraren visar miniatyrer; man kan i praktiken plocka hela mappar, eftersom det är mycket bekvämare.

(Picasa visar visserligen mapparna, men inte trädstrukturen, och man har inte överblick över var bilderna ligger på hårddisken. Det är mycket lätt att ta fel om man använder Picasa, men också ganska lätt att göra rätt när man har lärt sig programmet ordentligt.)

När man har lagt in bilderna på hårddisken i en mapp man själv bestämmer, och när man också har tagit backupp, kan man med fördel använda Picasa för att titta på bilderna och för att lämna över dem till andra bildbehandlingsprogram som kan funka bättre än Picasa för redigering. Picasas absolut starkaste sida är att man ganska lätt kan leta upp bilder som man kommer ihåg hur de ser ut men har glömt namnet på och var man har lagt dem i sin katalogstruktur. Haken med programmet är närmast att man också måste ha klart för sig vilka bilder som är råfiler och vilka som är behandlade, för det syns inte i visningen annat än på filnamnet.

Senast ändrad:
Om jag inte skrivit...

Hej
Om jag inte skrivit det förut, så visar min lilla LX3 ca 11 MPixl med Picasa men "bara 10,1 MPixl med t ex Elements eller Photoshop...

Staffan

Instämmer med att använda utforskaren. MEN, en del kameror och mobiltelefoner (Främst billigare) syns inte i utforskaren trotts drivrutiner utan man kan bara tömma dem med tillverkarens program. I digitalkamerans barndom förekom det även att de hade egna filformat som bara kunde läsas av deras egna program. Även Kodak hade eget filformat om man beställde bilder på diskett vid framkallningen. Jag fick leta i ett par timmar efter ett fungerande konverteringsprogram när jag rensade ut disketterna för några år sedan. Men de dummheterna med egna filformat verkar de ha slutat med nu (Frånsett kameratillverkarna som har egna RAW-format).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar