Falumas
Aktiv medlem
Sen länge kör jag bara RAW och använder oftast Lightroom 3 för "framkallningen". Ett tag testade jag att ta RAW+jpeg men upptäckte att jag aldrig använde jpeg-bilderna. RAW är överlägset att redigera, helt enkelt. När jag gör papperskopior skriver jag ut dem direkt från LR utan att exportera. För andra ändamål exporterar jag till jpeg och lägger dem i mappar utanför det vanliga bildarkivet så att säga. Jag betraktar RAW-filerna som mitt "negativalbum" och säkerhetskopierar dem till en lös hårddisk. Den dag Canon går i putten och CR2-formatet tappar sitt stöd får jag väl konvertera till något annat, eller lita på att de program jag har som kan läsa CR2 funkar ett tag till (LR3, PSE, Zoombrowser, DxO, DPP...kanske något mer). Med den enorma mängd CR2-filer som måste finna sute i världen tror jag knappast man behöver oroa sig för framtiden.
Jag har samma arbetsflöde fast jag kör ViewNX och CaptureNX. Ingen som propsar på att ha ett bra bildbearbetningsprogram dom närmsta 15 åren kommer slänga bort supporten för JPG, NEF och CR2 det tror jag man kan vara tämligen säker på.
/Karl