Falumas
Aktiv medlem
Kameran var en Kodak DC 120 Zoom och kostade runt 10.000:Kr.
Sensorn var på 0,84 MP
http://www.flickr.com/photos/awcam/5170929000/
//Henry
1997-2002 hade jag en fotopaus, men jag har haft en sådan i näven.
/Karl
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kameran var en Kodak DC 120 Zoom och kostade runt 10.000:Kr.
Sensorn var på 0,84 MP
http://www.flickr.com/photos/awcam/5170929000/
//Henry
Nej på bägge, frågan är dock vad du tjänar på att använda JPG så länge du ändå gör små ändringar efteråt. Gör du ändringarna i ViewNX (räcker bra till dom ändringarna du gör) så får du ett lika snabbt arbetsflöde med NEF som JPG, men också större möjligheter när du behöver det.
/Karl
Tack för ditt svar!
Min dator är väldigt seg, så det tar sin tid att öppna och redda bilderna i PS eller Capture NX2.
Sen så fotar jag en hel del, och med Nef så fyller man ganska snabbt en sämre dator...
Att läsa bilderna från min Externa HD tar väldigt lång tid. Någon annan som har samma erfarenhet??
Tack för ditt svar!
Min dator är väldigt seg, så det tar sin tid att öppna och redda bilderna i PS eller Capture NX2.
Sen så fotar jag en hel del, och med Nef så fyller man ganska snabbt en sämre dator...
Att läsa bilderna från min Externa HD tar väldigt lång tid. Någon annan som har samma erfarenhet??
Men om man sparar om jpg i 100% blir den sämre då? Om så är fallet, hur kan det vara möjligt?
100% av 5MB är väl fortfarande 5MB efter att man sparar om den? Eller har de som bestämde att foton ska sparas som jpg tyckt att det är okej att " visst, han vill fortfarande ha 5MB, men va f-n vi gör bilden sämre, det är väl roligt?", eller är det så att jpg är helt enkelt den bästa kompromissen?
Men om man sparar om jpg i 100% blir den sämre då? Om så är fallet, hur kan det vara möjligt?
100% av 5MB är väl fortfarande 5MB efter att man sparar om den? Eller har de som bestämde att foton ska sparas som jpg tyckt att det är okej att " visst, han vill fortfarande ha 5MB, men va f-n vi gör bilden sämre, det är väl roligt?", eller är det så att jpg är helt enkelt den bästa kompromissen?
Har verkligen försökt och kommit till att skillnaden i RAW och jpg är rätt så marginell. Visserligen är jpg förstörande, men när man inte packar bilderna är det mycket litet, som försämras. Slutbehandlingen av en RAW-bild är ju också vanligen en jpg med alla förstörande element i ett sista sparande. RAW är med andra ord en back up, ett format, som är något svårare att förstöra så länge det finns en fungerande konverter för RAW-formatet.
Detta kan jämföras med andra format såsom PNG (eller GIF) som också komprimerar datat men utan förluster. Packar man 5MB bild till 2MB och sedan packar upp den igen så har man fortfarande 5MB bilddata.
Det kan vara farligt att uttala sig om saker man inte kan fullt ut. Att påstå att GIF skulle komprimera utan förlust är grovt felaktigt. GIF-formatet hanterar som mest 256 färger. Att spara ett foto i GIF innebär oftast en katastrof för bildens kvalitet.
Han menade nog Tif.....
Det kan vara farligt att uttala sig om saker man inte kan fullt ut. Att påstå att GIF skulle komprimera utan förlust är grovt felaktigt. GIF-formatet hanterar som mest 256 färger. Att spara ett foto i GIF innebär oftast en katastrof för bildens kvalitet.
Jag har också en långsam dator. Min erfarenhet när det gäller datorer på konsumentnivå, dvs datorer som köps i el-varuhusen runt 5-6 tusen är att minnet och IO är de största bromsklossarna förutom malware, toolsbars och spyware. Pratikskt taget alla "10-steg-för-att-snabba-din-dator" som skrivs i bland i kvällstidningarnas söndagsupplagor är värdelösa och gällde för 15-20 år sen.
Om man stoppar in en långsam enhet i windows går hela datorn sakta, så det är möjligt att din externa hårddisk är långam, på väg att gå sönder (mycket omläs/skriv). Kan vara en annan enhet med, inte säkert det är USB-disken. (Moderna datorer har inte USB-1. USB-1 är verkligen riktigt långsamt). Snigellångsamt minenskort till kameran?/QUOTE]
Den externa hårddisken funkade klockrent ibörjan, men verkar ha blivit långsammare å långsammare ju mer bilder jag lagt in på den. Dock så har jag en massa minne kvar på den, så den borde ju inte va så långsam... Har haft en extern HD som pajade förut så de vill man ju inte va med om igen...
Hur pass driftsäkra är externa HD med bildfiler igentligen? Man kanske skulle satsa på att ha mye HD i datorn istället(är på väg å köpa en ny) och bara ha back-up på externa hd...?? (kanske lite OT iof)...
Svårt detta vad man ska använda för format i kameran, har velat fram och tillbaka i nåt år nu... Det blir ännu svårare när man läser vidare i tråden och vissa säger si och vissa så...
/Från en som inte alls kan detta med teknologi!
Den externa hårddisken funkade klockrent ibörjan, men verkar ha blivit långsammare å långsammare ju mer bilder jag lagt in på den. Dock så har jag en massa minne kvar på den, så den borde ju inte va så långsam... Har haft en extern HD som pajade förut så de vill man ju inte va med om igen...
/Från en som inte alls kan detta med teknologi!