Tack för ditt svar. Jag börjar skönja en hållning här. Det var bara skitsnack mao.
Blev lite nyfiken då jag fick det svaret (offentligt) på en direkt fråga till denna 'kända' fotograf.
"Skitsnack" är det, OM man ska hårdra det till att alltid gälla, och för alla lägen...
Som redan nämnts är det både en kvalitetsfråga, en arbetsgångsfråga, och en flexibilitetsfråga.
Förutsatt optimal exponering, (och fotosituation/ljus som inte kräver allt för mkt) så ger vissa kameror jpeg av kvalitet som svårligen kan skiljas från raw, medan andra för "full" kvalitet helt enkelt
måste användas med raw.Däremellan en stor gråzon, och framförallt: med raw kan du ju åstadkomma flera versioner av "verkligheten vid fototilfället" samtidigt som du vet att du nyttjar/kan nyttja kvaliteten på kameran till max.
Är väl också upp till hur mkt man tycker sej kräva av "maximal kvalitet"
Minsta möjliga risktagande med andra ord, och maximal säkerhet/flexibilitet, långt ifrån "bara rädda usla exponeringar".
Själv kör jag bara jpeg, men inte av stolthet eller trams om att det skulle vara helt onödigt eller "bara för den som inte kan fota" att köra raw.
Jag har hygglig koll på exponering, inte lärt upp mej på raw (lat framför datorn kanske?), och jag har såpass bra jpeg-kvalitet från kameran att jag (än så ,länge) inte känner stor lockelse...men jag antar att aningen bättre skulle en del bilder säkert kunna bli med raw.
Blir nog att lära sej framöver.