Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Randiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

friction

Medlem
Jag har en nikon coolpix p5000. Idag när jag tänkte ge mig ut och fotografera märkte jag att en massa horosontella linjer visade sig på skärmen efter att jag fotat. (alltså i bildvisningsläge inte sökarläge)

ränderna visarsig bara på bilder som innehåller mkt ljus. bilder tagna i mörkare sammanhang klarar sig utan besvär (även där blixten lyst upp en hel del)

jag biforgar två inzoomade bilder för att visa vad jag menar.

Vad beror detta på? hur blir jag av med det? vad kostar det? :S

Hjälp =(

Jag har för mig att jag läst om liknande fenomen som relaterats till minneskortsfel. Det skulle förklara varför det bara är de sparade bilderna som knasar. Om sensorn vore paj så borde det synas på skärmen direkt vid fototillfället tycker man. Prova med ett annat minneskort om du har möjlighet. Det är väl ett långskott kanske, men ändå.

hmm.. ska testa det så fort jag kan få tag på ett annat minneskort.

Men är det inte underligt att det bara är bilder med mkt solljus som drabbas av problemet?

Edit: Tror inte att det är problemet då det som sparas på det interna minnet har samma problem..

Jag försökte bifoga (men det sket sig) en bild på en taklampa där man tydligt ser rändern a över ljuset, men där dom fejdar bort och försvinner helt en bit bort från ljuskällan.

Jag försökte lägga upp samma bild på flickr för att visa, men det gick åt helvette det med, för ränderna försvann =/ konstigt nog i Flickr's version.

förmodligen när den komprimerades.

Jag har testat utan/med blixt. Jag har testat att sänka höja megapixel storlek, bild kvalitet etc.

vet itne vad mer jag kan testa.. men ett sånt här fel kan väl inte bara dyka upp från tomma intet?

friction skrev:
Edit: Tror inte att det är problemet då det som sparas på det interna minnet har samma problem..

Vilket interna minne? Det finns inget. I alla fall inget som du kan observera bilderna i.

Jag tycker som Martin, prova med ett annat minneskort. I brist på ett sådant kan du ju formatera kortet du har.

Per.

PS. F-låt, jag ser nu att du hade en kompaktkamera. På den kan det givetvis finnas internt minne. Jag ber om ursäkt för slarvet. DS

hehe inga problem =)

Jag testade i vilket fall att formatera minneskortet, utan resultat. jag har även testat att reset:a kameran till fabriks inställningar, utan resultat

Fortsätt gärna att komma med tips på vad jag kan göra!

ANNONS