Tack för alla svar! Skönt att höra att det iallafall inte är för litet minne som är problemet.
Har googlat felmeddelandet och hittade detta
http://feedback.photoshop.com/photoshop_family/topics/lr_3_6_export_error
Prövade med ett par olika bilder nu (av samma som jag exporterade igår, en jpg och en nef) och fick inte något felmeddelande! Kan det ha varit det här felet som orsakade blåskärmarna igår?
För att gå igenom steg för steg vad jag gjorde: jag exporterade gamla jpg för att förminska dem. Fick varje gång samma felmeddelande. Konstaterade att bilderna blev väldigt små och frågade i mitt kursforum hur jag på bästa sätt förminskar filer, eftersom det är något som jag inte hade någon som helst kunskap om. Fick svaret att jag vid export i LR kan välja storlek på bilderna. Prövade att exportera samma bilder på nytt och fick då blåskärm. Startade om datorn, prövade med en nef eftersom jag tänkte att det kanske var bara jpg-filerna som orsakade problem, fick då blåskärm igen. Sedan började jag tänka att det kanske handlade om att det inte var originalfilerna jag exporterade utan kopior i en annan mapp, men som jag förstår det nu så var det inte alls vad det handlade om.
För att besvara era frågor osv:
Nej, det hjälpte inte att starta om datorn.
Jag har över 300 gb ledig disk.
mabi01, jag verkar ha kommit fram till samma lösning som du men på en annan väg.
Det vore så klart fint att utöka minnet, eftersom LR ibland är ordentligt segt, men då jag har en laptop gissar jag att det kanske blir lite krångligare? Vad jag förstår så är komponenter betydligt svårare att byta ut i en laptop jämfört med en stationär dator.
Avslutningsvis, det här med att så pass stora filer som raw skulle vara rent skadligt som svågern påstår, det är väl bara påhitt?