Annons

Ram-minne för Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna Wiksten

Aktiv medlem
Har varje gång jag exporterat en bild från Lightroom idag fått ett felmeddelande, och nu fick jag två bluescreens inom en timme. Nu påstår min svåger att min dator är alldeles för svag och kommer att krascha om jag fortsätter behandla raw-filer på den. Till saken hör att det inte ens är några raw-filer jag pysslat med idag, utan gamla jpg och trots felmeddelandet har de exporterats precis som de ska.

Snackar han skit eller har han rätt? Jag har 6 gb ram, 2.10 ghz processor, 64-bitars Win 7. Jag brukar inte göra några tunga bildbehandlingar överhuvudtaget utan det handlar om helt grundläggande redigering.

Bilagor

• Lightroomfel.jpg
    Lightroomfel.jpg
    11.5 KB · Visningar: 977
Felmeddelandet hänvisar till att den inte hittar en fil. Kombon med blåskärmar luktar lite minnesproblem för mig. (Problem med minnet kan manifestera sig på massor av olika sätt)

Kommer blåskärmarna bara så där eller är det bara i samband med bildredigering? Se om du kan trigga blåskärm medvetet. Kan också vara drivrutiner som felar och kan behöva avinstalleras/ominstalleras.

Minns inte namnet på programmet men det finns välrenommerade minnestest program så kan du låta det gå ett tag, läs instruktionerna och rekommendationerna, och felsök minnet.

Vill bara poängtera att detta är vad jag får känslan av..inget definitivt vetande.
Hoppas någon annan kan komma med mer förslag.

Visst skall det gå att köra LR på 64-bitars Win 7 med "bara" 6GB minne utan att det kraschar.

Felmeddelandet indikerar väl inte direkt att det är ett minnesproblem.

Hur mycket ledig disk har du?

Ditt minne borde räcka!
Men, det kan vara så att någon av minnesenheterna är trasig.
I så fall kan problemen uppstå lite "sporadiskt", och på flera olika sätt.

Har själv varit med om just det för några år sedan.
Sedan så skadar det inte med mer minne, vilket är billigt.

Själv kör jag med 16 GB. (iofs inte Windows, utan Mac, men det har ingen större betydelse).
Lightroom gillar helt klart mycket minne.

Att utöka minnet brukar dessutom vara det billigaste sättet att öka prestandan rent generellt på en dator.

Jag har kört LR på WIndows 7 (64 bitars versionen) och 4GB utan konstiga fel. Tror inte storleken är problemet.

Tack för alla svar! Skönt att höra att det iallafall inte är för litet minne som är problemet.

Har googlat felmeddelandet och hittade detta http://feedback.photoshop.com/photoshop_family/topics/lr_3_6_export_error

Prövade med ett par olika bilder nu (av samma som jag exporterade igår, en jpg och en nef) och fick inte något felmeddelande! Kan det ha varit det här felet som orsakade blåskärmarna igår?

För att gå igenom steg för steg vad jag gjorde: jag exporterade gamla jpg för att förminska dem. Fick varje gång samma felmeddelande. Konstaterade att bilderna blev väldigt små och frågade i mitt kursforum hur jag på bästa sätt förminskar filer, eftersom det är något som jag inte hade någon som helst kunskap om. Fick svaret att jag vid export i LR kan välja storlek på bilderna. Prövade att exportera samma bilder på nytt och fick då blåskärm. Startade om datorn, prövade med en nef eftersom jag tänkte att det kanske var bara jpg-filerna som orsakade problem, fick då blåskärm igen. Sedan började jag tänka att det kanske handlade om att det inte var originalfilerna jag exporterade utan kopior i en annan mapp, men som jag förstår det nu så var det inte alls vad det handlade om.

För att besvara era frågor osv:
Nej, det hjälpte inte att starta om datorn.
Jag har över 300 gb ledig disk.
mabi01, jag verkar ha kommit fram till samma lösning som du men på en annan väg. :)
Det vore så klart fint att utöka minnet, eftersom LR ibland är ordentligt segt, men då jag har en laptop gissar jag att det kanske blir lite krångligare? Vad jag förstår så är komponenter betydligt svårare att byta ut i en laptop jämfört med en stationär dator.

Avslutningsvis, det här med att så pass stora filer som raw skulle vara rent skadligt som svågern påstår, det är väl bara påhitt?

Att byta RAM-minne på en LapTop brukar inte vara så svårt.
På mina bärbara av märket Fujitsu finns det en speciell lucka speciellt för RAM-minnet.

Att byta RAM-minne på en LapTop brukar inte vara så svårt.
På mina bärbara av märket Fujitsu finns det en speciell lucka speciellt för RAM-minnet.

Är det nånting jag kan göra själv eller är det stor risk att jag förstör nånting? Brukar inte pilla inuti mina datorer men har bytt hårddisk i en dator en gång.

Min har bara en stor T-formad lucka.

I många fall finns t o m instruktionsfilmer för specifika modeller att finna på nätet ( t ex youtube). Googla på din modell + RAM

Jag hade problem med mitt grafikkort blev för varmt då jag hade hade datorn på dygnet runt. Hjälpte att stängs av datorn eller ha den i viloläge.
Även LR ogillar att Windows är igång ständigt. Den blir slö om datorn inte startas om efter nån vecka.
Kolla så det inte är nån överhettning. Ex damm i fläkten.

/Stefan R. Nilsson

Jag hade problem med mitt grafikkort blev för varmt då jag hade hade datorn på dygnet runt. Hjälpte att stängs av datorn eller ha den i viloläge.
Även LR ogillar att Windows är igång ständigt. Den blir slö om datorn inte startas om efter nån vecka.
Kolla så det inte är nån överhettning. Ex damm i fläkten.

/Stefan R. Nilsson

Jag brukar visserligen alldeles för sällan stänga av/starta om datorn men jag fäller alltid ihop den så den går i viloläge då jag inte använder den. Jag använder inte datorn varje dag så ibland ligger den i viloläge i flera dagar.

Den blir väldigt varm och högljudd om jag till exempel jobbar i LR och jag har tänkt att jag borde damma av den lite. Jag har tre katter så jag har en hel del ludd, damm och hår i luften.

Damma av den. Skruva upp det du kan och blås. Använd inte dammsugare. Du kan köpa tryckluft på burk avsett för elektronik.

/Stefan R. Nilsson

Är det nånting jag kan göra själv eller är det stor risk att jag förstör nånting? Brukar inte pilla inuti mina datorer men har bytt hårddisk i en dator en gång.

Min har bara en stor T-formad lucka.

Det är inte svårt att byta själv, en liten plattång brukar vara bra för att dra ur det gamla minnet och sedan är det bara att sätta i det nya. Det brukar finnas plats för mer än ett Ram-minne och om du uppgraderar ska de helst vara av samma typ och storlek. T.ex 2x4 GB. Det går lika bra med endast ett minneskort på 8 GB. Själv har jag 8GB och har inga problem med snabbheten i Lightroom. Jag tror inte att 6 GB är för lite, det gick bra för mig med 4 GB innan jag uppgraderade till 8.

Senast ändrad:
Innan du börjar skruva med minnet, kolla hur mycket minne din dator kan ha maximalt. Det kan variera väldigt mycket.

Det finns en viss risk att max minne på din dator är 8GB och att det innebär att du måste slänga bort en modul. Prestandavinsten att gå från 6 till 8 är inte avgörande. Har du tur kan din dator hantera mer minne, t ex 16 GB och då kan det vara värt att uppgradera.

Om du verkligen är intresserad av att investera för att öka prestanda så tycker jag dock att du bör skaffa en stationär dator med bra processor, mycket minne och minst en SSD-disk och stor rejäl skräm. Då kommer du få en märkbar prestanda ökning och slippa oroa dig över värmeutvecklingen.

Länken till Adobe var intressant och visar ju att problemet inte var helt okänt. Om din blåskärm var relaterat till detta felmeddelande är väl inte helt säkert.

Innan du börjar skruva med minnet, kolla hur mycket minne din dator kan ha maximalt. Det kan variera väldigt mycket.

Det finns en viss risk att max minne på din dator är 8GB och att det innebär att du måste slänga bort en modul. Prestandavinsten att gå från 6 till 8 är inte avgörande. Har du tur kan din dator hantera mer minne, t ex 16 GB och då kan det vara värt att uppgradera.

Om du verkligen är intresserad av att investera för att öka prestanda så tycker jag dock att du bör skaffa en stationär dator med bra processor, mycket minne och minst en SSD-disk och stor rejäl skräm. Då kommer du få en märkbar prestanda ökning och slippa oroa dig över värmeutvecklingen.

Länken till Adobe var intressant och visar ju att problemet inte var helt okänt. Om din blåskärm var relaterat till detta felmeddelande är väl inte helt säkert.

Har kollat och maxminnet är 16 gb, så det är klart lönt att uppgradera.

Förstår att det bästa vore att ha en mer kraftfull stationär dator, men i nuläget är jag inte beredd att lägga ut så stora summor pengar på något som ändå är "bara" en hobby bland flera andra. Vi får se vad framtiden för med sig, om mitt fotograferande utvecklas mer kanske det är värt att investera mer pengar i det.

Jag får hoppas på det bästa när det gäller blåskärmen helt enkelt!

Problemet är grafikkortet

Nu vet jag vad blåskärmarna beror på. Det är grafikkortet. Fick blåskärm två gånger igår kväll, andra gången när jag höll på och försökte uppdatera drivrutinerna för grafikkortet. Första blåskärmen igår var då jag tittade på en videoföreläsning i kursen jag går, och något mysko är det med den eftersom jag fick blåskärm då jag tittade på den häromdagen också. Testade andra föreläsningar och det var inga problem. Föreläsningen ligger på kursens hemsida, så det är inget man laddar ner, men kan den ändå vara korrupt på något vis och störa grafikkortet?

Googlade felkoden och i alla forum som jag fick upp var det klart att det handlade om grafikkortet och att första lösningen skulle vara att uppdatera drivrutiner.

Nu handlar det här förvisso inte om foto längre, men det är ju relaterat i och med att problemet är grafikkortet så jag hoppas det är ok att jag glider en aning off topic här.

Börjar känna mig riktigt otursförföljd nu eftersom min halvårsgamla kamera gick sönder i förra veckan och nu det här med datorn som jag inte haft i mer än ett drygt år om jag minns rätt. Såklart har jag köpt bådadera på postorder för att det är lägre priser, vilket gör att reparationer och garantifrågor blir betydligt bökigare att lösa. Snålheten bedrar helt klart visheten. :(

Såklart har jag köpt bådadera på postorder för att det är lägre priser, vilket gör att reparationer och garantifrågor blir betydligt bökigare att lösa. Snålheten bedrar helt klart visheten. :(

Trist när det strular. Det faktum att du köpt på postorder bör inte påverka dina garantimöjligheter. Idag är det nu nästan alltid så att elektronikprodukter skickas iväg någonstans för reaparation, så även om du handlat över disk så hamnar prylarna på samma ställe i slutändan.

Har du handlat från en svenks site bör det ju inte vara några som helst problem, är det utländsk bör det också funka att reklamera - om det är en seriös site.

Detta sagt, om det nu är grafikens drivrutiner som är boven så borde du kunna fixa det själv genom att ladda ner från tillverkarens sida, antingen datortillverkarens eller grafikkortets.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto