Annons

Ram eller inte ram?

Produkter
(logga in för att koppla)

jarnjungfrun

Aktiv medlem
Fick mina utskrifter från crimson idag och undrar hur jag skall "presentera" dem?
Bilderna har ju redan en ram på själva bilden och då vill man ju inte ha ram på ram. Jag har kört med Ikeas ribba ram tidigare men jag skulle vilja ha nåt ännu mer diskret? Vad finns det för alternativ?
...och varför levereras bilderna lite för stora? 30cm x 40cm är 305mm x 407mm?
 
Fick mina utskrifter från crimson idag och undrar hur jag skall "presentera" dem?
Bilderna har ju redan en ram på själva bilden och då vill man ju inte ha ram på ram. Jag har kört med Ikeas ribba ram tidigare men jag skulle vilja ha nåt ännu mer diskret? Vad finns det för alternativ?
...och varför levereras bilderna lite för stora? 30cm x 40cm är 305mm x 407mm?


Gallerix har prisvärda ramar! Jag har bl.a. köpt tunna, mattsvarta metallramar. De finns i ett antal olika format mellan 75-150 kr! //Erik
 
...och varför levereras bilderna lite för stora? 30cm x 40cm är 305mm x 407mm?

Min gissning är att det ofta beror på att pappersformaten är i tum. Det du egentligen har fått är 12 x 16 tum.

12" x 2,54 = 30,48

16" x 2,54 = 40,64

Om du kollar på förpackning för fotopapper kan det vara samma sak. Papperet kanske heter 10 x 15 men när man läser lite noggrannare ser man att det är 4 x 6 tum vilket inte är exakt samma sak.


Mvh
Anders
 
Min gissning är att det ofta beror på att pappersformaten är i tum. Det du egentligen har fått är 12 x 16 tum.

12" x 2,54 = 30,48

16" x 2,54 = 40,64

Om du kollar på förpackning för fotopapper kan det vara samma sak. Papperet kanske heter 10 x 15 men när man läser lite noggrannare ser man att det är 4 x 6 tum vilket inte är exakt samma sak.


Mvh
Anders

...men varför levererar man då bilderna för stora? Vore det inte enklare att göra måtten så att dom passar våra svenska ramar? För dom flesta ramarna är väl jämna cm?
 
Jag kan hålla med om att det ibland inte stämmer överens men betänk att ofta vill man ju ha en passepartout och då så klarnar logiken, i alla fall något...

Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.