Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rajala Pro Shop

Hur ser man att den blir 35 procent bättre? Får du mätvärden före och efter? Mitt 100-400L är snorskarpt på alla mina kamerahus direkt och jag skulle aldrig våga riskera någon verkstad justera något utan anledning så det kan inte vara någon generell rekommendation. Canons gluggar brukar sätta skärpan, förutom några stackars olyckskorpar som tydlligen hela tiden får dåliga exemplar.

Nja... visst är det subjektivt, men på min följesedel från Intervision står följande" af justering", inga mätvärden, men en bättre glugg, och jag beräknar att det är ca. ja...35% bättre.
(En liten fråga, hur många hus använder du ditt 100-400 på?)

/Stefan-H
 
Precis, men det är ju också det som är så jobbigt. För mig så spelar inte Rajala i samma liga som MediaMarkt Jag vill tycka om Rajala, men ibland gör dom det så svårt.
Dom gör det ja - jag har tröttnat på Rajalas strategi att pengarna försvinner från kortet lika fort som en löning på krogen, när man handlar över nätet. Se'n kommer en leveransbekräftelse med utlovad leverans samma dag, men ingen vara skickas. Påminner och får svar att den är restad och inkommer "i början av nästa vecka och skickas snarast". Den veckan har gått med ordentlig råge, men fortfarande ingen reaktion - vare sig pengar i retur eller betald vara.

Telefonen i butiken är alltid kopplad till en telefonsvarare som säger "Det är många som ringer nu. Vänligt försök senare." Svar på mail är i bästa fall segt, eller inte alls.

Nu har jag tröttnat och polisanmält dem för bedrägeri och avser att berätta detta för alla jag känner. Ett förslag jag fått är att skapa hemsidan www.undvikrajalaproshop.se eller www.bedragarnarajalaproshop.se. Kul idé, men inte riktigt min smak - ännu.
 
Hmm är det någon mer än jag som tycker att lagerstatusen direkt borde betyda att de har varan på lager? Stod direkt på hemsidan och i bekräftelsemejlet stod det att de skulle skicka den när de fick den till lagret....
 
Rajala skarvar rätt friskt med lagerstatus. De kanske menar att varan finns i ett lager någonstans i världen!? Deras ordinarie priser är dessutom oftast högsta möjliga för att deras pris skall se bättre ut än de faktiskt är. De har i alla fall inte mitt förtroende så min handel går till bolag med bättre affärsmoral.
 
Beställt min första glugg hos Rajala eftersom Cyberphoto saknade EF15/2.8 fisheye
i deras sortiment. Fick bekräftelse direkt vilket var väntat och dagen efter ett mail med en pdf som skrev att
din order är nu skickad. I hoppet att man skulle få ha lite kul i helgen så ringde man för att
få kollinummer som inte följde med. Detta fick jag över telefon tillsammans med informationen att
ordern ej var skickad. Irriterad så ifrågasatte jag varför man skickar en bekräftelse utan att ha skickat ????
Fick be dem att rätta till adressen som de ej kunde flytta från orderbekräftelse till postbokning utan att det blev fel.

Svaret blev att de hade mkt att göra. Öh va ????

Är detta ett vanligt beteende hos Rajala ????
 
Rajala skarvar rätt friskt med lagerstatus. De kanske menar att varan finns i ett lager någonstans i världen!? Deras ordinarie priser är dessutom oftast högsta möjliga för att deras pris skall se bättre ut än de faktiskt är. De har i alla fall inte mitt förtroende så min handel går till bolag med bättre affärsmoral.

Tycker du MediaMarket,Expert,Elgiganten,SIBA,OnOff har en bättre affärsmoral som annonsera varor som man inte ens har beställt hem......
 
Om man e "lite ful" så kan man även pruta på det viset i vilken butik som helst :) Har en tjejkompis som e jäklig på detta. Hon bara visar upp lägsta priset för personalen o "hotar" med att köpa prylen i den butiken istället. Ibland går det ibland inte...

Det funkar inte på Rajala!

Jag var på väg dit för att köpa en 7D och en 24-105L i vintras. Ringde och berättade att jag var på väg men att Kungsholms foto hade samma prylar men 1500 billigare. "Vårt pris är fast" svarade Rajala i telefon. Så jag vände och gick til lKungsholms foto istället.


Petter ...
 
Ja deras "lagerinfo" är under all kritik beställde en m9 hos rajala stod direkt sedan någon timme efter med orderbekräftelsen stod det att den ej var på lager. Ringde någon dag senare och frågade när de skulle komma in de visste inte ett smack. Nu har det gått 2 veckor så jag har annulerat ordern och köper ifrån någon annan istället.
Man blir bra trött på dem.... får se om det tar dem en evighet att betala tillbaks pengarna.....
 
Varför ska de sälja till konkurrenternas pris? De har väl ingen prisgaranti?


Det funkar inte på Rajala!

Jag var på väg dit för att köpa en 7D och en 24-105L i vintras. Ringde och berättade att jag var på väg men att Kungsholms foto hade samma prylar men 1500 billigare. "Vårt pris är fast" svarade Rajala i telefon. Så jag vände och gick til lKungsholms foto istället.


Petter ...
 
Beställt min första glugg hos Rajala eftersom Cyberphoto saknade EF15/2.8 fisheye
i deras sortiment. Fick bekräftelse direkt vilket var väntat och dagen efter ett mail med en pdf som skrev att
din order är nu skickad. I hoppet att man skulle få ha lite kul i helgen så ringde man för att
få kollinummer som inte följde med. Detta fick jag över telefon tillsammans med informationen att
ordern ej var skickad. Irriterad så ifrågasatte jag varför man skickar en bekräftelse utan att ha skickat ????
Fick be dem att rätta till adressen som de ej kunde flytta från orderbekräftelse till postbokning utan att det blev fel.

Svaret blev att de hade mkt att göra. Öh va ????

Är detta ett vanligt beteende hos Rajala ????

Kanske därför att de flesta företag förhandsbokar frakten hos posten dhl privpak .. Detta är inget märkligt eller unikt för rajala.

Verkar vara mest problem i sthlm dock. Den i Malmö verkar sköta sig bättre.
 
De får göra hur de vill för mig. Jag bara kommenterade att någons smarta knep inte funkar på Rajala.

Petter ...

Bra knep generellt! Dumt av rajala att inte sälja! Ett sålt objektiv är ju förtjänst oavsett om den är mindre än vad de hade önskat så är den större än ingen alls vilket var vad de fick. De borde lära sig från gatuförsäljarna! 100kr, ok 30kr ok, 20kr för två, så får du en annan grej på köpet oxå.
 
Det kanske är sämre marginaler på kamerasaker:)

Själv så tittar jag bort när jag ser rajalas logga. Blir på dåligt humör. Blivit så illa bemött där..

Det är gångavstånd till två-tre fantastiska fotohandlare så jag ser ingen anledning att handla från rajala.
 
Det kanske är sämre marginaler på kamerasaker:)

Själv så tittar jag bort när jag ser rajalas logga. Blir på dåligt humör. Blivit så illa bemött där..

Det är gångavstånd till två-tre fantastiska fotohandlare så jag ser ingen anledning att handla från rajala.

Priset! Köpte min Eos 7D för 11'689kr!
 
Tänkte bidra med min Rajala-rapport. Beställde ett objektiv (Nikon AF-S 35 f/1.4) från dem på deras Manic Monday den 16/5 väl medveten om deras halvdåliga rykte. 18/5 mailade jag eftersom jag inte fått vare sig orderbekräftelse eller leveransbesked. Fick svar efter 1,5 h med en bifogad orderbekräftelse. Längs ned stod det: "Tack för din order. Vi skickar den imorgon". Den naturliga frågan man ställer sig: "Varför skickade ni den inte i igår(17/5) t ex? Eller varför skickar ni den inte idag?" Dagen efter (19/5) fick jag ett leveransbesked mailat med trackingnr. Idag (20/5) hämtade jag ut objektivet. Bra förpackat och inga konstigheter.

Lite segt att inte skicka dagen efter jag la beställningen. Att det tog 3 dagar istället för 1 innan de skickade ligger iofs inom deras egna riktlinjer så. Jag kan tycka att deras hemsida skulle behöva en uppryckning och uppenbart fungerar kundkontakten inte hundraprocentigt. Jag undrar hur länge jag fått vänta om jag inte mailat?

Hur som helst, MYCKET bra pris på objektivet och realtiv snabb leverans så jag handlar där igen om det dyker upp nåt bra erbjudande.
 
Tänkte bidra med min Rajala-rapport. Beställde ett objektiv (Nikon AF-S 35 f/1.4) från dem på deras Manic Monday den 16/5 väl medveten om deras halvdåliga rykte. 18/5 mailade jag eftersom jag inte fått vare sig orderbekräftelse eller leveransbesked. Fick svar efter 1,5 h med en bifogad orderbekräftelse. Längs ned stod det: "Tack för din order. Vi skickar den imorgon". Den naturliga frågan man ställer sig: "Varför skickade ni den inte i igår(17/5) t ex? Eller varför skickar ni den inte idag?" Dagen efter (19/5) fick jag ett leveransbesked mailat med trackingnr. Idag (20/5) hämtade jag ut objektivet. Bra förpackat och inga konstigheter.

Lite segt att inte skicka dagen efter jag la beställningen. Att det tog 3 dagar istället för 1 innan de skickade ligger iofs inom deras egna riktlinjer så. Jag kan tycka att deras hemsida skulle behöva en uppryckning och uppenbart fungerar kundkontakten inte hundraprocentigt. Jag undrar hur länge jag fått vänta om jag inte mailat?

Hur som helst, MYCKET bra pris på objektivet och realtiv snabb leverans så jag handlar där igen om det dyker upp nåt bra erbjudande.
de är lite sega, men väldigt seriösa ändå och justa, jag handlar i Stockholmsbutiken mest. Hemsidan är konstig, dåligt uppdaterad och cirkapriser åt skogen, men likväl, seriös firma och många riktigt bra erbjudanden ibland om man har koll, har man inte koll vinglar priserna ordentligt. Handlat mycket av dem senaste två åren, och alltid funkat kalas, rekommenderas. Att dessutom ha en stor etablerad fotobutik i stan är värt bara det. Med sorg i hjärtat går ju nu även kungsholmsfoto i graven, älskar killarna som jobbar där, så himla bra är de.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.