Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rajala Pro Shop

Beställde en Canon EOS 550D hos Rajala förra veckan, enligt webbshoppen fanns den i lager. Fick bekräftelsemail att kameran skulle skickas samma dag. När jag hörde av mig nu och frågade efter kollinummer så kom det fram att kameran inte alls fanns i lager. (trots att det fortfarande står det på deras webb)

Har nu försökt kontakta dem både via telefon och mail utan resultat.. Ska bli intressant att se om jag kan få tillbaka mina pengar?

//Stefan
 
I går handlade jag för första gången på Rajala Pro Shop

Jag köpte ett Nikkor 70-200/2.8 VR II i går.

Ungefär klockan 08.45 (vilken förmodligen är före butikernas öppningstid) mailade jag en förfrågan till Scandinavian Photo, Rajala Pro Shop, Hegethorns och Mattssons Foto i Lund.

Hegethorns svarade kl 09.36
Mattssons Foto svarade kl 09.45
Rajala Pro Shop svarade kl 09.59
Scandinavian Photo svarade kl 10.31

Svarsmailen gav svar på alla mina frågor; pris? leveranstid? vad ingår? egen import eller via Nikon Nordic?

Rajala var billigast och jag ringde för att försöka förhandla ner priset ytterligare - försöka duger.
Man svarade efter första signalen och efter ytterligare trettio sekunder var rätt gubbe - han som skrivit svarsmailet - i luren.
Vi gjorde upp beställningen och på eftermiddagen åkte jag till Malmö för att hämta och betala.

I affären, de verkar lagerhålla fullsortiment av alla fabrikat...., efter två minuter i kö tog en kompetent säljare (fd yrkesfotograf om jag förstod det hela rätt?) hand om mig.
Efter ytterligare tio minuter steg jag ur butiken med objektivet i handen och med bankkontot tomt.

Jag är mycket imponerad av alla fyra företagens snabba svar på mina mail.

Min första kontakt med Rajala i Malmö var oerhört positiv. Kanske har de oreda i sin webbshop och är sena med att kreditera, men att varna för att handla hos dem upplever jag som helt absurt.
 
Kanske har de oreda i sin webbshop och är sena med att kreditera, men att varna för att handla hos dem upplever jag som helt absurt.
Det är inte ett dugg mer absurt än att du skriver om dina goda upplevelser. Självklart vill man varna för en butik som man har dåliga erfarenheter av. Dina erfarenheter gör inte andras erfarenheter felaktiga.
 
Jag köpte ett Nikkor 70-200/2.8 VR II i går.

Ungefär klockan 08.45 (vilken förmodligen är före butikernas öppningstid) mailade jag en förfrågan till Scandinavian Photo, Rajala Pro Shop, Hegethorns och Mattssons Foto i Lund.

Hegethorns svarade kl 09.36
Mattssons Foto svarade kl 09.45
Rajala Pro Shop svarade kl 09.59
Scandinavian Photo svarade kl 10.31

Svarsmailen gav svar på alla mina frågor; pris? leveranstid? vad ingår? egen import eller via Nikon Nordic?

Rajala var billigast och jag ringde för att försöka förhandla ner priset ytterligare - försöka duger.
Man svarade efter första signalen och efter ytterligare trettio sekunder var rätt gubbe - han som skrivit svarsmailet - i luren.
Vi gjorde upp beställningen och på eftermiddagen åkte jag till Malmö för att hämta och betala.

I affären, de verkar lagerhålla fullsortiment av alla fabrikat...., efter två minuter i kö tog en kompetent säljare (fd yrkesfotograf om jag förstod det hela rätt?) hand om mig.
Efter ytterligare tio minuter steg jag ur butiken med objektivet i handen och med bankkontot tomt.

Jag är mycket imponerad av alla fyra företagens snabba svar på mina mail.

Min första kontakt med Rajala i Malmö var oerhört positiv. Kanske har de oreda i sin webbshop och är sena med att kreditera, men att varna för att handla hos dem upplever jag som helt absurt.

Det är inget fel att handla där.. Har själv bara positiva saker att säga om dom..! Vad blev det för glugg då???
-S-
 
Det är inte ett dugg mer absurt än att du skriver om dina goda upplevelser. Självklart vill man varna för en butik som man har dåliga erfarenheter av. Dina erfarenheter gör inte andras erfarenheter felaktiga.

Men att i en klagotråd berätta att man inte haft problem är inte detsamma som att uppmana personer att handla hos företaget.

Ingen har påstått att någon har felaktiga erfarenheter. Vi får dock inte höra det aktuella företagets version. Jag vill gärna ha den också, innan jag sedan avgör om även jag ska undvika ett specifikt företag.
 
Det är heller ingen som klagat på Malmö tidigare. Den kritik som framförts är mot sthlms butiken och Webben.
Dom har ju börjat byte lagerstatus i webbbutiken iaf.. Nu har det inte ALLA canon grejer hemma längre:). Tyvär har jag blivit lurad igen (lurad av mig själv att gå på skiten igen) och åkt in för att titta på ett canontele som enligt webb fanns i butiken på morgonen. Jag ringde flera gånger men inget svar. Då åkte jag in och givetvis.. "Den är restad sen länge"..

Varför gör man samma tavla så många gånger??
 
Det är heller ingen som klagat på Malmö tidigare. Den kritik som framförts är mot sthlms butiken och Webben.
Dom har ju börjat byte lagerstatus i webbbutiken iaf.. Nu har det inte ALLA canon grejer hemma längre:). Tyvär har jag blivit lurad igen (lurad av mig själv att gå på skiten igen) och åkt in för att titta på ett canontele som enligt webb fanns i butiken på morgonen. Jag ringde flera gånger men inget svar. Då åkte jag in och givetvis.. "Den är restad sen länge"..

Varför gör man samma tavla så många gånger??

Ja, det är märkligt att det system de har är så missvisande.

Jag har aldrig haft några problem med Rajala och gjort flera affärer med dem både över disk och på webben det senaste året. Den här tråden visar dock åtminstone att lagersaldot är något man inte ska lita på.
 
Det finns faktiskt en positiv grej med Rajalas knasiga visning av lagersaldon. Jag har vid två tillfällen valt att åka till andra butiker (en av dessa med uttalad "prisgaranti"). Jag har frågat om de kan matcha Rajalas pris på grejerna. De har kontrollerat priset på nätet och om Rajala har haft grejerna på lager, vilket verkar vara en av förutsättningarna. Då de har sett att varorna finns tillgängliga har jag fått varorna till samma pris. :)
 
butiken i malmö

jag har bara bra saker att säga om butiken i malmö

jag ville ha en blixt malmö hade ingen hemma, men hade i stockholm. Då beställde de den från stockholms butiken och 3 dagar senare gick jag med en ny blixt ut genom dörren utan att betala för frakten.

och det var fel på mitt objektiv när jag köpte kameran autofokusen var konstig och en vecka senare hämtade jag objektivet.
 
Har mycket bra erfarenheter av Rajala Stockholm. Det enda negativa är att det oftast är mycket folk.
Personalen är mycket hjälpsamma och svarar gärna på frågor. När en vän till mig skulle köpa ett batterigrepp och den inte gick in (de testade med flera) så testade de flera olika och kom fram till att det var något med kameran. Han fick byta den mot ett EF 50/1,8 och mellanskillnaden utan några som helst problem. Ibland kan de ha absurda priser, men det gäller absolut inte alla produkter. Kanonbutik! Annat kan man säga om Japan Photo, där personalen drygt förklarade att de minsann inte hade några 50/1,8 på lager, och sneglade äcklat på min väns 1000D som om den vore paria.
 
Lockande priser, ja...

... Men åtminstone i Finland finns det lokala fotohandlare som är förbittrade - Rajala annonserar varor till lägre pris än vad fotohandlare betalar hos grossisten/importören. Sund konkurrens?
 
Pekka: Det är väl inte något man skriver i ett öppet forum?:)
Nej, det kanske man inte ska göra. :) Men jag skulle inte heller ha haft något emot att köpa från Rajala om jag med säkerhet hade vetat att dessa grejer faktiskt fanns på lager: direkt. Då behövde jag grejerna snabbt, men annars är det sällan som jag spontanköper dyr fotoutrustning och väntar gärna en vecka eller två på leverans till butiken... om jag får ett bra pris. :) Köper för övrigt precis lika gärna (och av samma anledning) från Japanphoto, Cyberphoto, Elgiganten, Mediamarkt m.fl.


... Men åtminstone i Finland finns det lokala fotohandlare som är förbittrade - Rajala annonserar varor till lägre pris än vad fotohandlare betalar hos grossisten/importören. Sund konkurrens?
Betyder detta att du är negativt inställd gentemot Rajala? Jag tolkar i alla fall innebörden i ditt inlägg som något positivt, d.v.s. billigare varor till oss konsumenter. Värna om den lokala fotohandlaren kanske någon säger, och javisst, jag bor ändå relativt nära Rajala.
 
Nej, det kanske man inte ska göra. :) Men jag skulle inte heller ha haft något emot att köpa från Rajala om jag med säkerhet hade vetat att dessa grejer faktiskt fanns på lager: direkt. Då behövde jag grejerna snabbt, men annars är det sällan som jag spontanköper dyr fotoutrustning och väntar gärna en vecka eller två på leverans till butiken... om jag får ett bra pris. :) Köper för övrigt precis lika gärna (och av samma anledning) från Japanphoto, Cyberphoto, Elgiganten, Mediamarkt m.fl.



Betyder detta att du är negativt inställd gentemot Rajala? Jag tolkar i alla fall innebörden i ditt inlägg som något positivt, d.v.s. billigare varor till oss konsumenter. Värna om den lokala fotohandlaren kanske någon säger, och javisst, jag bor ändå relativt nära Rajala.

Du har helt rätt. Det är konsumenten det gynnar...i af på kort sikt. Och visst påstås det massor om Rajala i Finland...men vem brår inte någon gång en konkurrent? Hur mycket sanning finns det i det...och varför sprids sådant? Vad är det negativa i att man säljer varor billigt, för oss konsumenter?
 
Har mycket bra erfarenheter av Rajala Stockholm. Det enda negativa är att det oftast är mycket folk.
Personalen är mycket hjälpsamma och svarar gärna på frågor. När en vän till mig skulle köpa ett batterigrepp och den inte gick in (de testade med flera) så testade de flera olika och kom fram till att det var något med kameran. Han fick byta den mot ett EF 50/1,8 och mellanskillnaden utan några som helst problem. Ibland kan de ha absurda priser, men det gäller absolut inte alla produkter. Kanonbutik! Annat kan man säga om Japan Photo, där personalen drygt förklarade att de minsann inte hade några 50/1,8 på lager, och sneglade äcklat på min väns 1000D som om den vore paria.

Jag har också bara bra erfarenheter av Rajala Stockholm. Fått fantastisk service varje gång jag varit där. Dit går jag gärna igen!
 
Vart är de där erbjudande ni pratar om hela tiden? Tycker att priserna är ganska normala.. Ibland högre än konkurrenterna. Brukar snegla på hemsidan ibland efter att jag läst här om alla "fantastiska" priser.. Pratar ni om finska butikerna?
 
Vart är de där erbjudande ni pratar om hela tiden? Tycker att priserna är ganska normala.. Ibland högre än konkurrenterna.
De har kanske inte bra priser på allt, men är ofta billiga(st) på några saker. Just nu får man t ex Canon S90 för under 3000 kr eller en 50D med 15-85 för 11000 kr.
 
... Men åtminstone i Finland finns det lokala fotohandlare som är förbittrade - Rajala annonserar varor till lägre pris än vad fotohandlare betalar hos grossisten/importören. Sund konkurrens?

Jepp, jättesund konkurrens när det innebär att vi konsumenter kan köpa billigare produkter. Jag har handlat en hel del hos Rajala i Stockholm, funkar jättebra tycker jag, men de har ju verkligen inte koll på sina lagersaldon eller sin nätsida. Å andra sidan är de ju sällsynt välsorterade så de har ju oftast väldigt mycket produkter hemma jämt.
 
Jag köpte en kabel av dom, och ville returnera den. Dom svarade snabbt på mina email och dom gav mig helt perfekt service.

-- Nicke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.