Annons

Radera bildinformation

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120613

Avslutat medlemskap
Hejsan! Undrar om någon vet ett smidigt sätt att man kan krascha all information i bilderna (text information) som datum och vilken kamera bilden är tagen med?

Och sen hur kan jag kolla all sådan information, man måste ju via terminalen kolla upp sådan information?

Tack för snabba svar!

EDIT: Jag vill alltså ta bort all exif information om det går!

Senast ändrad:
Vilka program har du att använda?

Photoshop, men läste om att man kan spara i Förhandsvisningen på Mac i PNG, sen öppna den och spara den i JPEG igen så försvinner metadaten.

Testade och hittade ingen data i den då, men skulle vilja verkligen veta att inga andra program kan se någonting heller :p Förlitar mig inte fullt ut på Förhandsvisningen i Mac :p

menar du att du gör en skärmdump av förhandsvisningen? Tja, det är ju ett sätt förstås.....

Photoshops "save for web" har jag för mig strippar bort en del metadata.

menar du att du gör en skärmdump av förhandsvisningen? Tja, det är ju ett sätt förstås.....

Photoshops "save for web" har jag för mig strippar bort en del metadata.

Skärmdump måste ju funka, smart fan :p

Jag mena att jag öppnar bilden i förhansvisning på mac, spar den som PNG, öppnar den bilden och spar den som JPEG så funkar det. Hoppas bara att alla information är borta :)

Skärmdump måste ju funka, smart fan :p

Jag mena att jag öppnar bilden i förhansvisning på mac, spar den som PNG, öppnar den bilden och spar den som JPEG så funkar det. Hoppas bara att alla information är borta :)

Jag har ingen aning om hur Mac funkar men det låter ju som att du sparar om bilden flera gånger. Det påverkar förmodligen kvaliteten, men det kanske inte spelar någon roll?

Samma sak om du sparar en skärmdump, då sparar du ju en ny kopia av en visning av en redan komprimerad JPG.

Vad du förmodligen vill göra är att behålla bilddatat som det är, men bara radera EXIF-inormationen.

Oerhört osäker på vad du frågar efter.
Vill du kunna se eller inte se metadata?

Hur som helst allra enklaste sättet att radera metadata är att:

1; markera allt.
2: kopiera
3: skapa nytt dok
4: klistra in
5: spara

Då finns inge data utöver skapelsedatumet i filen.
/m

I en del gratisprogram raderas allt eftersom de inte kan hantera EXIF och IPTC, minns inte vilka.
I de flesta program som kan hantera EXIF och IPTC kan du välja om det ska behållas eller raderas.
Laddar du upp den på Facebook raderas allt.
Eller som föreslagits, kopiera in i ett nytt, tomt dokument.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar