Annons

Röda partier på svartvita utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Jag har en Epson 1270 som jag ibland då jag försöker skriva ut svartvita bilder får rödbruna partier på de ställena som är som svartast (och inte har någon teckning). Någon som vet varför?

Jag konverterar en bild till svartvitt och konverterar sedan bilden till profilen för Epson 1270 skrivaren.

Skrivarena kanske skriver för tätt och för
många punkter per tum och den sammanlagde
mängden bläck flyter ihop till en rödbrun
nyans.
Prova att dra ned på dpi.

Nu är jag inte bekant med just den skrivaren du har, men ALLA skrivare jag har kommit kontakt med hittills har i mjukvaruinställningarna haft möjligheten att välja om bilden ska skrivas ut i svart-vit eller i färg, detta oavsett om bilden i datorn är färg eller inte. Man tvingar helt enkelt skrivaren att enbart använda den svarta färgen, något som är bra om man behöver spara på färg.
Denna funktion finns även till svart-vita laserskrivare som hur man än försöker inte får ut nån färg på pappret :)

Billiga HP-skrivare (som min HP3550) kan INTE tvingas att i mjukvara enbart använda svart (ja, de försöker desperat tjäna pengar på bläck). Vad man då ska göra är att dra ur färgpatronen ur skrivaren.

(ja, detta är ett tips från manualen =)

matnyttige skrev:
Jag har en Epson 1270 som jag ibland då jag försöker skriva ut svartvita bilder får rödbruna partier på de ställena som är som svartast (och inte har någon teckning). Någon som vet varför?

Jag konverterar en bild till svartvitt och konverterar sedan bilden till profilen för Epson 1270 skrivaren.

Jag har en Epson 1270 som aldrig skriver ut med fel färger i svart-vitt. Bl.a. använder jag Photoshop 7 med ett action från: http://www.jakerlund.net
B&W Package V2.0, som fungerar mycket bra tycker jag. Kan kanske vara värt att prova?

/Håkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar