Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röda bollar i bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Lintott

Aktiv medlem
Jädra skitkamera! Testade idag att fota naturen med min gamla reservkamera Canon Ixus 125 HS då min fina kamera gick sönder i fredags! Idag så ser jag då röda bollar i bilden, hur kommer det sig? Vad är det, de finns inte på varje bild men på några. Jag gillar ju att fota mot solen och det brukar funka men inte nu tydligen.
IMG_5348.JPG

Det är inte fel på din kamera. Dessa (sk red dot flares) är optiska artefakter orsakade av lågpassfiltret OLPF (Optical Low Pass Filter) i kameran. När man fotograferar rakt in i en ljuskälla (liten vinkel) kan dessa uppstå då filtret agerar som en slags spegel. Ljuset passerar genom objektivet och reflekteras i filtret. Detta uppstår främst vid mindre bländare. Vill du läsa mer om fenomenet kan du googla på "red dot flares"-

Det är inte fel på din kamera. Dessa (sk red dot flares) är optiska artefakter orsakade av lågpassfiltret OLPF (Optical Low Pass Filter) i kameran. När man fotograferar rakt in i en ljuskälla (liten vinkel) kan dessa uppstå då filtret agerar som en slags spegel. Ljuset passerar genom objektivet och reflekteras i filtret. Detta uppstår främst vid mindre bländare. Vill du läsa mer om fenomenet kan du googla på "red dot flares"-
Tack nä vill bara inte ha såna röda bollar. Måste fasen köpa ny kamera för så blev det inte med min bra kamera.

• Det är så att det här beror på flera olika saker:

• Det finns en start ljuskälla i bilden. Utan den händer det inte.

• Objektiv utan antireflexbehandling på bakersta linsen gör det värre. Påkostade konstruktioner har oftare sådan behandling.

• Användning av små bländare gör problemet värre. På enklare kameror kan man ofta inte påverka exponeringen lika mycket och får kanske en mindre bländare när solen skiner in i kameran än vad man ville ha.

• Spegellösa kameror gör problemet värre jämfört med spegelreflexer. Små kompaktkameror gör det ännu värre än spegellösa systemkameror.

Jag har aldrig sett fenomenet på min spegellösa som har ett av dom kortare registeravstånden för spegellösa systemkameror.

Det kan dock vara så att alla mina spegellösa objektiv har bra reflexbandling på bakersta linsen.

Ju längre registeravstånd desto mer blir reflektionen utbredd. Ju mer utspridd den är desto mindre markant blir reflektionen.

De röda fläckarna uppstår alltså när ljuskällan består av en liten punkt (mindre bländaröppning) som träffar sensorns yta, studsar tillbaka till objektivets bakre lins och på nytt reflekteras och träffar sensorn igen. Fast den här gången träffar den inte där ljuskällan faktiskt är, på grund av att den studsat en gång mot en yta som ofta är svängd, utan på ett annat ställe vid sidan och registreras där av sensorn som en egen ljusfläck.

Ett objektiv som har bakersta linsen en bra bit fram i objektivet är också mindre känsligt. Men vill man utnyttja andra fördelar som kort registeravstånd kan ge kan man förstås inte flytta fram linserna. Då är man tillbaka på spegelreflexavstånd igen.
Canons nyligen presenterade RF 70-200 mm är ett exempel på objektiv för spegellös kamera som ändå har bakersta linsen en bit framför fattningen. Där är det för att teleförlängaren ska få plats. Men som en oavsiktlig sidoeffekt blir det mindre känsligt för sådana här fläckar också.

En väldigt uppenbar åtgärd är förstås att komponera sin bild så att ljuskällan inte hamnar i bilden. Ibland går det lika bra. Ibland blir bilden inte alls som man vill ha den då. Fast om alternativet är röda fläckar är kanske det minst onda ändå bäst.

Många bra svar som förklarar fenomenet. Jag har ju förr genom åren testat många kompaktkameror och fenomenet är inte speciellt ovanligt - däremot har trådskaparen fått en ovanligt kraftig version av det :)

Man kan också få intressanta varianter av fenomenet där i stället för reflexer från lågpassfiltret, du i stället får reflexer från sensorns färgfilter. I stället för röda bollar får du du fläckar med rött, grönt och blått. Tjusigt på sitt sätt, men lindrigt sagt störande för bilden. Tror jag har ett bra exempel på det fenomenet någonstans i bildarkivet, får se om jag hittar det.

Det kan dock vara så att alla mina spegellösa objektiv har bra reflexbandling på bakersta linsen.

Det har du :) Tillverkarna är väldigt medvetna om fenomenet och gör nog allt de kan för att dämpa det. Sedan är fenomenet som Anders är inne på generellt svagare i systemkameror. Jag antar att det dels helt enkelt handlar om att man inte har lika superkorta avstånd mellan sensor och linselement som i kompaktkameror. Men jag inbillar mig också att det hör ihop med sensorstorleken, rätta mig gärna om jag har fel här.

Många bra svar som förklarar fenomenet. Jag har ju förr genom åren testat många kompaktkameror och fenomenet är inte speciellt ovanligt - däremot har trådskaparen fått en ovanligt kraftig version av det :)

Man kan också få intressanta varianter av fenomenet där i stället för reflexer från lågpassfiltret, du i stället får reflexer från sensorns färgfilter. I stället för röda bollar får du du fläckar med rött, grönt och blått. Tjusigt på sitt sätt, men lindrigt sagt störande för bilden. Tror jag har ett bra exempel på det fenomenet någonstans i bildarkivet, får se om jag hittar det.

Det har du :) Tillverkarna är väldigt medvetna om fenomenet och gör nog allt de kan för att dämpa det. Sedan är fenomenet som Anders är inne på generellt svagare i systemkameror. Jag antar att det dels helt enkelt handlar om att man inte har lika superkorta avstånd mellan sensor och linselement som i kompaktkameror. Men jag inbillar mig också att det hör ihop med sensorstorleken, rätta mig gärna om jag har fel här.
Med min nya Canon kunde jag ibland få lite lila färgad boll eller område. Som på detta foto där det är lite lila vid lekplatsens rutschkana.

Bilagor

• IMG_0036.JPG
    IMG_0036.JPG
    8.9 MB · Visningar: 10
Senast ändrad:
Sensorstorleken måste spela in, kan inte påminna mig om att jag sett detta på mobilen. Kompaktkameror har nog i det närmaste norrländska avstånd mellan sensor och bakre lins om man jämför med en mobil.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar