Annons

"Röd" Glada???

Produkter
(logga in för att koppla)

ewalds

Aktiv medlem
Bara undrar om begreppet "Röd Glada"??? I min fågelbok finns arten, Glada, samt Brun Glada.... Den bruna dock mera sällsynt än "Glada" (i s. sverige).. Det jag egentligen undrar är om begreppet "RÖD" är korrrekt eller ej???
Känns fel för mig iaf....
Mvh
Micke

Som svenskt artnamn är det korrekt. Tillägget Röd, som blivit allmänt vedertaget på senare år, i Rödglada har förmodligen tillkommit för att undvika förväxlingsrisken med andra glador, som fanns tidigare när det inte var preciserat.

gujo skrev:
Som svenskt artnamn är det korrekt. Tillägget Röd, som blivit allmänt vedertaget på senare år, i Rödglada har förmodligen tillkommit för att undvika förväxlingsrisken med andra glador, som fanns tidigare när det inte var preciserat.

Finns det mer än "Glada & Brunglada"????? Ang. arter?????

Jeppe skrev:
Typisk "röd" glada

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/636657.htm

Fast den är benämnd som glada [Milvus Milvus] i min bok, som då är samma latinska namn som röd glada.

Det som skiljer är att den bruna flyttar medans den vanliga gärna stgannar kvar i Skåne och södra delarna av Halland/Småland.
Ok... Då är alltså "Röd Glada" ett vedertaget begrepp....*Konstaterar* Allt jag undrade över... Stort tack till alla engagerade...
Mvh
Micke

Eller så här...
(jodå, den flög förbi ganska lågt... :)

Bilagor

• 27706636-s.jpg
    27706636-s.jpg
    20.6 KB · Visningar: 1,211
Ovanstående hörde ju inte hit här..

Kan hålla med dig, Oskar...
Kanske dags att investera i en ny fågelbok... Är ganska gammal den jag har så jag tror det vore klokt...

Tack, alla//Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar