ANNONS
Annons

Rådvill kring val av kamera i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Asame

Medlem
Hejsan,

jag står i valet och kvalet kring hur jag ska tänka vid investering för att fotografera professionellt i studio. Just nu har jag en nikon d70 som jag känner inte räcker till (med objektiv AF-S Nikkor 18-70 1:3.5-4.5) Frågan är om jag ska satsa på att investera en nikon d700 ELLER satsa på ett riktigt bra objektiv till d70n?
Tacksam för alla råd och svar.

/Åsa

Med en nyare kamera skulle du få ett vidare tonomfång vilket inte skulle vara så tokigt. Och skulle du välja D700'an, har du en kamera som är riktigt bra att ta porträtt mm i naturliga miljöer och ljus. Har själv en D3'a och har porträtterat människor i gruvgångar utan blixtar, endast deras pannlampor och ströljus från maskiner. Otroligt lättjobbat och kul!

Och måste du välja mellan en kamera eller en glugg, skulle jag nog i ditt fall ta kameran och köpa en fast 50/1.8 eller 1.4 om utrymme finns. 1.8 optiken kostar ju inte många kronor och kanske kan fungera tills plånboken har återhämtat sig....

Vi får väl se hur de andra tyckarna tänker....

Senast ändrad:
Tack för rådet. Ja, det lutar nog åt att jag investerar i en fullformatskamera. Har ju länge sneglat på Nikon D700. Blir dock ännu mer rådvill då jag kollade på blocket och såg att Nikon D2 och Nikon D300 säljs billigt vilket får mig att fundera om någon av dessa kan vara ett alternativ?

Svårt val eller inte? Nikon D700, Nikon D2X eller Nikon D300?
Jag är främst ute efter att ta snygga porträttbilder. Någon med erfarenhet av dessa kameror vad gäller studiofotografering?

Gärna också tips kring vilket objektiv som är det optimala för denna typ av fotografering.
Tack på förhand

Tack för rådet. Ja, det lutar nog åt att jag investerar i en fullformatskamera. Har ju länge sneglat på Nikon D700. Blir dock ännu mer rådvill då jag kollade på blocket och såg att Nikon D2 och Nikon D300 säljs billigt vilket får mig att fundera om någon av dessa kan vara ett alternativ?

Svårt val eller inte? Nikon D700, Nikon D2X eller Nikon D300?
Jag är främst ute efter att ta snygga porträttbilder. Någon med erfarenhet av dessa kameror vad gäller studiofotografering?

Gärna också tips kring vilket objektiv som är det optimala för denna typ av fotografering.
Tack på förhand

ska du fota i studion med blixtar, köp en D80 och spendera resten på ljus och light modifiers...

varför vill du ha en D700? att det är Fx är inget självändamål i sig

Pixlar hit och dit.

Fx är kanske inte självändamålet, men att ha en tonskala som tillåter att skjuta ex. Highkeybilder "med innehåll" utan att fräta ur allt vitt. Att ha en kamera som tar till vara hudtoner osv. Och det jag gillar att kunna fota på platser utan att behöva tilläggsljus.

Sedan tar de flesta nyare kameror kanonfina bilder i under rätt förutsättningar. Men frågan var ju valet mellan D700 och optik.

Pixlar hit och dit.

Fx är kanske inte självändamålet, men att ha en tonskala som tillåter att skjuta ex. Highkeybilder "med innehåll" utan att fräta ur allt vitt. Att ha en kamera som tar till vara hudtoner osv. Och det jag gillar att kunna fota på platser utan att behöva tilläggsljus.

Sedan tar de flesta nyare kameror kanonfina bilder i under rätt förutsättningar. Men frågan var ju valet mellan D700 och optik.

förstår inte det där med att kunna fota high key bilder utan att fräta allt till vitt... vitt är vitt oavsett vilken kamera man har, och i studion så är det väl bara att låta bli att exponera så väldans så har man kvar info i högdagrarna oavsett vilken kamera man har...

i valet mellan D700 och optik så tycker jag frågan är lite konstig... varför inget mellanting - köp ny kamera OCH optik...

ang att fota på platser utan blixt i naturligt ljus, där är ju D700 helt överlägsen D80 på alla sätt men det var ju inte frågani tråden, det var studiokamera hon var ute efter...

så behövs många pixlar köp en canon 7D eller 5D mkII... räcker 10-12 Mp köp en D80 (vilket ger grymma bilder på låga ISO...)

Tack för era olika infallsvinklar .

själva ursprungsfunderingen är ju det här kring valet av antingen en bättre kamera eller satsa på att bygga på min befintliga kamera (alltså D70) med bättre optik. Den räcker ju rätt långt har jag märkt jag får snygga bilder med rätt ljus, däremot i inomhusmiljöer så är den inte särskilt ljuskänslig och vill undvika inbyggda blixten.

Jag vill helt enkelt ha en bra kamera som ger skarpa bilder och som håller för att göra stora förstoringar av.
Ni som arbetar professionellt med ateljéfotografering o dyl. Vad är det optimala?

Tack för era olika infallsvinklar .

själva ursprungsfunderingen är ju det här kring valet av antingen en bättre kamera eller satsa på att bygga på min befintliga kamera (alltså D70) med bättre optik. Den räcker ju rätt långt har jag märkt jag får snygga bilder med rätt ljus, däremot i inomhusmiljöer så är den inte särskilt ljuskänslig och vill undvika inbyggda blixten.

Jag vill helt enkelt ha en bra kamera som ger skarpa bilder och som håller för att göra stora förstoringar av.
Ni som arbetar professionellt med ateljéfotografering o dyl. Vad är det optimala?
vill du ha det optimala så är det inte ens en svår fråga, Nikon D3x... prisvärd? ne inte för många men det var ju inte del av frågan...

För att svara Åsa..

Du har kanske haft din D70 ett tag. Kameran i sig har några år på nacken och så vidare.

Har du en massa optik som är anpassat till APS-formatet? Då kanske du ska titta efter en APS-kamera. Annars kan du ju titta på fullformatarna och vara bestämd över att kameran är något du ska ha några år iaf.

12 megapixel räcker ganska långt men jag sträcker ut hakan och påstår att det inte räcker till några jätteförstoringar av galleriklass. Jag skulle akta mig för 50x70 och större - men det är jag och det finns säker massor med andra åsikter och erfarenheter. Allt hänger nog på ens egna preferenser.

Så det faller tillbaka på dig själv. Vad fotograferar du, hur stort blåser du upp bilderna, på vilket media hamnar bilderna etc.

I stand corrected, hade faktiskt helt glömt bort dem...

är hasselblad H3DII -50 en lagom rekommendation eller finns det nån bättre?

Ingen aning men CFV-39 ser fin ut.. =)
Om man nu står ut med att spänna mekanismen själv.
Men eftersom den integrerar direkt med V-systemet så finns det en bred begagnatmarknad att tillgå. Och de 109 tusen (exkl moms) som bakstycket kostar är ju klart närmare en D3X än en H3DII-50 för en behovs/prisjämförelse.

Men oavsett det är en slant att hosta upp för prylarna i den övre skalan oavsett om de heter Canon, Nikon, Hasselblad etc... Viktigare därför att tänka efter före - vad behöver jag, eller varför vill jag just köpa den kameran?

För att svara Åsa..

Du har kanske haft din D70 ett tag. Kameran i sig har några år på nacken och så vidare.

Har du en massa optik som är anpassat till APS-formatet? Då kanske du ska titta efter en APS-kamera. Annars kan du ju titta på fullformatarna och vara bestämd över att kameran är något du ska ha några år iaf.

12 megapixel räcker ganska långt men jag sträcker ut hakan och påstår att det inte räcker till några jätteförstoringar av galleriklass. Jag skulle akta mig för 50x70 och större - men det är jag och det finns säker massor med andra åsikter och erfarenheter. Allt hänger nog på ens egna preferenser.

Så det faller tillbaka på dig själv. Vad fotograferar du, hur stort blåser du upp bilderna, på vilket media hamnar bilderna etc.

fast 10-12 MP är ju rätt givna om hon funderar på D700... mer än det har nog inte fallit TS in...

men TS: vad tänker du att du ska få ut av din kamerauppgradering?? eller är det ha begäret som spökar?

Förstår ännu mer nu min beslutsångest. Det här är inte en fråga som det går att ge ett enkelt svar på.
Som sagt handlar det om vad är det man vill och hur mycket man har möjlighet att investera ekonomiskt. Självklart skulle man ju vilja investera i en Hasselblad om man hade de kulorna. Då var ju valet enkelt. Nu vrider och vänder man sig då jag både vill ha hög kvalitet men inte till vilken kostnad som helst. Jag vill inte leverera låg bildkvalité vilket är risken med en sämre kamera (ja, jag vet att det handlar om hur bra fotograf man är inte hur bra kamera man har, men jag har fotat med bättre kameror och märkt avsevärd skillnad). Sedan så finns alltid risken att man inte får avkastning på investeringen om kameran kostar för mycket (jag tänker satsa på detta som deltidsarbete).

Hursomhelst en Nikon D700 känns som det bästa MEN såg att man kan köpa beg. Nikon D2X för 8000:- (!) Hmmm... vad gör man? Säg att det är en skitkamera så jag slipper fundera...:)

Den mest prisvärda kameran för studiofotografi måste ju helt klart vara Sony A850. 24 megapixel fullformatare för troligtvis under 20 000. Svenska priserna är ju inte riktigt klara ännu då den är helt ny.

Hursomhelst en Nikon D700 känns som det bästa MEN såg att man kan köpa beg. Nikon D2X för 8000:- (!) Hmmm... vad gör man? Säg att det är en skitkamera så jag slipper fundera...:)

Ang D700
En kompetent kamera, "begränsad" bara av sina 12mpix.
Bra ljusegenskaper och tillgång till massor med begagnad optik från 1960 och framåt. Att den sedan är mindre och lättare än en D3 gör väl kanske inte helle ont.

Vad behöver du egentligen fundera mera över, om du redan har bestämt dig och inte printar mycket större än 30x40.

D2X är en gammal kamera idag. En sådan har du redan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar