Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd om uppdatering av utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

akesson

Medlem
Hej!
Jag har en panasonic gf1 micro 4/3-kamera med ett 20mm F1.7 objektiv.

Jag har två behov som jag vill uppfylla och funderar på vad som är smart att lägga pengar på.

Dels upplever jag inte mina bilder som så skarpa/högupplösta jämfört med bilder jag ser tagna med nyare micro 4/3 kameror. Kommer jag få stor skillnad i bildkvalitet om jag köper Olympus e-m5 mark2 men använder mitt gamla objektiv? Den verkar ju bra i tester och jag skulle ha nytta av kvaliteten på filmerna och bildstabiliseringen. Eller är det inte stor skillnad på sensorerna?

Och så hade jag tänkt köpa en zoomlins, men efter att ha tittat på många bilder lutar jag pga skärpedjupet åt att istället köpa en Olympus 45mm F1.8 och senare komplettera med en Olympus 75mm F1.8. Är de tre nämnda objektiven en bra och någorlunda heltäckande kombination? Jag fotar/filmar ibland teaterföreställningar, dvs under dåliga ljusförhållanden och uppemot 10 meter från motivet. Har någon förslag på andra kombinationer av objektiv/kamera för att ha ett relativt litet allround kit som fungerar både proffesionellt och privat, till foto och enklare film, och har en lång livslängd (att jag inte växer ifrån utrustningen för snabbt)?
 
Hej

Jag tror inte skillnaden i upplösning kommer vara någon aha upplevelse precis, det skiljer bara 4MP mellan modellerna du nämner. Om du skriver ut en bild från vardera kameran kommer den ena bilden kunna bli 5 cm längre än den andra vid 300 dpi, inte en revolution tycker iaf jag. När det gäller bildkvalitet på högre iso kommer den nyare vara klart bättre men hur mycket är svårt att sia om, tipset är att gå till en affär och be om att få knäppa några kort o gå hem o jämföra. Din glugg är nog så pass bra att den duger många år till. Jag hade valt en em10 mkII ist för em 5 mkII för möjligheten till trådlös blixstyrning och 4000kr över till drygt halva gluggen olympus 12/2,0 som verkar vara supertrevlig, objektiv är alltid roligare än ett dyrt hus anser jag. En stor vinst mot din gamla kamera är nog först o främst sökaren.
Dock, hade jag varit i dina skor hade jag övervägt andra saker som typ en D7100 plus en 50/1,8 och en 85/1,8 det blir billigare, kortare skärpedjup, dubbla antalet pixlar, en kamera som känns mer fullvuxen/stabil men större och tyngre förstås, vilket inte alltid är en nackdel. Det där med filmning har jag dock inte större koll på så det får du kolla upp hur det skulle fungera med en Nikon i ditt fall.
 
Hur framkallar/redigerar du dina bilder? Att tänka på att de flesta bilder som visas på forum etc är tagna i raw, framkallade med utökad kontrast och skärpa. Oftast är redigeringen efteråt som gör mer för en bild än själva hårdvaran man fotograferat med, visst det får inte vara alltför dåligt från början men man kan rädda mycket i redigeringen

Ljusstarka objektiv är såklart att föredra, och köper du någon zoom så försök få den till /2,8.

Vet inte så mycket om Olympus, men en första urval kan vara snapshot vs tester, dvs googla ett kameramärke vs ett annat kameramärke och välj snapshot så får du en första indikation om för och nackdelar
 
För väldigt bra ljusupptagning i väldigt mörka lokaler, och för kortast möjligt skärpedjup, så kan det absolut vara en fördel att gå upp i sensorformat till APS-C, eller till småbild/FF.

Hade du inte haft behov av att filma så kanske Fuji (APS-C) kunde vara ett intressant alternativ att titta på, men med ditt filmbehov så kika på Sony och deras A6300 (APS-C) eller A7II-serien (FF), och kanske tom S-modellen som är speciellt avsedd för just filmning.

Annars så kanske en FF-DSLR ifrån Nikon (bra Sonysensorer), eller Canon (bra på höga ISO) eller tom Pentax K-1 (lite ont om moderna FF-objektiv just nu, men de har lite Tamron-OEM som är bra).

Kika på vilka objektiv som finns tillgängliga innan du väljer ett nytt system, så att du senare inte blir besviken om det är några som har svårt att uppfylla ditt krav.

Vill du ha en bra resezoom till din lilla GF1, så kan jag tipsa om att eventuellt kika på 14-140/3,5-5,6 (Power OIS) ifrån Panasonic som jag nyss skaffat. Testat den lite nu i sommareftermiddagen på landet (grilloset ligger tungt), och ser väldigt lovande ut.

Det finns dock betydligt ljusstarkare zoomoptik ifrån både Panasonic och Olympus, men de blir det kanske ett lite mer obalanserat paket med den lilla GF1:an.

Där vinner du kanske mer på att gå upp i system till större sensorformat om just ljusstarka objektiv med kort skärpedjup är viktigt. Men du kan som du själv säger även satsa på några fasta telen istället för zoom om det är OK för dig. Då kanske det funkar att vara kvar i M4/3.

Tror inte att största felet är på ditt kamerahus. Tror mer på ny optik och fototeknik/efterbehandling. Skall du få en avgörande skillnad så tror jag som sagt att du måste gå upp i sensorstorlek.

Vill du ändå satsa på nytt hus ifrån Olympus (dom gör kanonfina kamerahus) så har de just nu sommarkampanj med cashback: https://bonus.olympus.eu/customer-apply-for-promotion/?country_promotion=10&lng=sv

Men det hade nog inte gjort den absolut största skillnaden (är min gissning, och därmed inte mitt förstaval att lägga pengar på). Däremot så är det aldrig fel med backuphus, så i den mening så kanske det ändå kan vara intressant för dig (jag har minst två kamerahus till alla system jag har).
 
Tack för era svar! Fick lite mer att tänka på.

Jag har tidigare fotat i jpeg-format, men senaste månaderna i RAW vilket absolut har gett en förbättring och mer möjligheter men jag tycker fortfarande att det fattas lite mot en del andra bilder jag ser som är tagna med Micro 4/3 (inser att detta delivs beror på att jag inte är så rutinerad med bildbehandlingen än). Jag behandlar mina bilder i Apple Photos.

Ang förslagen på större system så har jag kollat runt lite nu och förstår er poäng, men jag är väldigt fäst vid storleken på min kamera som jag haft många år nu. Vill helst inte ha en mycket större (även om bättre objektiv ju bygger på lite). Men ska titta mer på Sony-systemen innan jag bestämmer mig.

Lutar nog åt att börja med att köpa ett eller två nya fasta objektiv till mitt nuvarande kamerahus och se hur det blir, och eventuellt senare köpa nytt olympus-hus också. Såvitt jag har förstått är det många som använder m4/3 systemet även professionellt och jag har sett många bilder jag gillar tagna med det. Men ska som sagt fundera några vändor till...
 
Tack för era svar! Fick lite mer att tänka på.

Jag har tidigare fotat i jpeg-format, men senaste månaderna i RAW vilket absolut har gett en förbättring och mer möjligheter men jag tycker fortfarande att det fattas lite mot en del andra bilder jag ser som är tagna med Micro 4/3 (inser att detta delivs beror på att jag inte är så rutinerad med bildbehandlingen än). Jag behandlar mina bilder i Apple Photos.

Ang förslagen på större system så har jag kollat runt lite nu och förstår er poäng, men jag är väldigt fäst vid storleken på min kamera som jag haft många år nu. Vill helst inte ha en mycket större (även om bättre objektiv ju bygger på lite). Men ska titta mer på Sony-systemen innan jag bestämmer mig.

Lutar nog åt att börja med att köpa ett eller två nya fasta objektiv till mitt nuvarande kamerahus och se hur det blir, och eventuellt senare köpa nytt olympus-hus också. Såvitt jag har förstått är det många som använder m4/3 systemet även professionellt och jag har sett många bilder jag gillar tagna med det. Men ska som sagt fundera några vändor till...

Olympus har kanonfina hus, men skall du främst filma så brukar Panasonic normalt vara ett starkare kort på M4/3-sidan (precis som Sony är starka på filmning på större spegellösa system).

Tips: Att byta RAW-konverterare kan också göra en stor skillnad både i framkallningskvalitet och i handhavande/användargränssnitt. Själv kör jag inte Photos utan Adobe Lr som jag gillar bättre. Sedan finns även Capture 1 och många andra att överväga och testa. Kan ibland ge en större skillnad, för mindre pengar, än köp av ny optik eller nytt kamerahus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.