Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd om objektiv till Panasonic DMC-GF3C

Produkter
(logga in för att koppla)

rincon

Ny medlem
Hej!

Jag vill ha kloka och praktiska tips om vad jag ska välja. Det är min första kamera på väldigt länge och jag hoppas det var ett OK köp för 600 begagnat. Nu behöver jag ett objektiv och blir inte riktigt klok av alla siffror, märken och beteckningar. Som jag förstått det passar Panasonic och Olympus. Här är vad jag vill veta:
  • Kommer jag sakna möjligheten att zooma om jag köper en sk pannkaka?
  • Får man vad man betalar för dvs är dyrare ofta bättre och hur väl märks detta?
  • Är det en god idé att köpa objektiv begagnat?
  • Hur är jag säker på att objektivet passar till min kamera? Passar alla Four Thirds?
  • Vart kan jag leta efter objektiv och vilka sökord kan jag använda?

Tips och råd och länkar mottages med tacksamhet!

Vänligen

Daniel

GF3 har väl micro four thirds fattning. Det innebär att four thirds inte passar utan adapter. Det finns ändå många bra med objektiv som passar direkt, från Olympus och Panasonic, men även tredjepart som Samyang och Sigma m.fl.. Vill du köra med adapter så har du närmast obegränsat antal att välja mellan från i stor sett alla märken, fast oftast får du inte automatiken överförd.

Hej!

Jag vill ha kloka och praktiska tips om vad jag ska välja. Det är min första kamera på väldigt länge och jag hoppas det var ett OK köp för 600 begagnat. Nu behöver jag ett objektiv och blir inte riktigt klok av alla siffror, märken och beteckningar. Som jag förstått det passar Panasonic och Olympus. Här är vad jag vill veta:
  • Kommer jag sakna möjligheten att zooma om jag köper en sk pannkaka?
  • Får man vad man betalar för dvs är dyrare ofta bättre och hur väl märks detta?
  • Är det en god idé att köpa objektiv begagnat?
  • Hur är jag säker på att objektivet passar till min kamera? Passar alla Four Thirds?
  • Vart kan jag leta efter objektiv och vilka sökord kan jag använda?

Tips och råd och länkar mottages med tacksamhet!

Vänligen

Daniel

Hej!

- Zoomning, jag tycker det är sjysst att kunna zooma, men varför inte välja en PZ zoom som sjunker ihop när kameran stängs av?
-Nä dyrare är inte alltid bättre, läs tester på photozone.de och lenstip. com för att få reda på sanningen..hur mkt det märks beror mest på hur väl du kan krama ur bildkvalitet ur ett givet objektiv map kamerans egenskaper, din fototeknik, ditt bildseende, ditt ljusseende, hur väl du behärskar bildbehandling och slutligen vilken utskriftskvalitet(skrivare eller fotolab) som du kan prestera. Som du märker är vägen fram till en bra bild inte helt självklar och har för det mesta nästan ingenting med vilket objektiv som används utan hur det används…..
- Jag har nästan bara köpt min kamerautrustning beggad och än har inget pajat sedan jag köpte min första beggade Nikon 1992
- Allt MFT(MicroFourThirds) eller m4/3 passar. Sigma, Olympus och Panasonic och vissa Samyang, kolla på cyberphoto.se
- Kolla på cyberphoto.se för nytt och på exempelvis blocket, Scandinavian Photo för beggade grejer.

Jag har både Nikon o Samsung, och till Samsung har jag bara pannkakor och med fyra att välja på klarar jag mig bra utan zoom men det är klart att det är meckigare än den 16-85 jag har till Nikon men så skiljer det typ ett kilogram i vikt och rejält klumpigare. Till din Lumix hade jag skaffat 14/2,5; 20/1,7 och 45/1,8 alldeles förträffliga grejer alternativt sigmas 1/2,8 trio 19, 30 och 60 mm men de tre sista ligger för högt upp i brännviddsskalan tycker jag, de tre första känns bättre men avsaknaden av en humant prissatt motsvarande 24mm avgjorde slutligen mitt val av system till Samsung NX ist för m4/3. Jag tycker mitt bildseende har förbättrats avsevärt sedan jag börjat fota mest med fasta objektiv, jag blir mer medveten om valda brännvidders funktion och möjligheter, det blir som att man anpassar motivvalen till utrustningen och kommer hem med fler lyckade kompositioner.

Lycka till

Panasonics lilla stabiliserade 14-42/3,5-5,6 är överraskande bra optiskt, men det känns tveksamt om den kommer överleva så jättelänge...

Olympus 17/1,8 är underbar - sitter nästan permanent på min GX1.

Panasonic 14/2,5 är kompakt och praktisk som sjutton, men jag tycker den saknar det där bettet i skärpan. Kanske är det mitt exemplar som spökar, men jag är inte särskilt imponerad.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto