ANNONS
Annons

Råd för köp av fast objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompers

Medlem
Jag tänkte handla ett fast "allroundobjektiv" till min Canon 40D. Vill ha lite råd vilken brännvid som skulle kunna vara bra, samt märke och bländarval.

Är lite fundersam över var gränsen går för min kamera? Vill inte investera i ett objektiv som kameran inte matchar kvalitetmässigt... 40D börjar ju få några år på nacken.

Fotar det mesta, djur, natur, familj etc.

Min budget för detta är ca 7000 sek. Kan sträcka mig liiiiite uppåt om det är värt det?

Tack på förhand!

Jag har ett fast 30mm på min 7D som jag tycker passar alldeles utmärkt som allroundobjektiv. Det motsvarar ju nästan 50mm i småbildsformatet. Har även ett 50mm fast men det tycker jag är lite väl snävt. Tror att allt mellan 24-35mm skulle funka ganska bra som allround.

Det är ju lite svårt att svara på i vilken ände av den skalan du ska ligga på, vad fotar du mest av? Fotar man natur, typ landskapsbilder, kan det ju vara trevligare med lite mer vidvinkel men om du vill fota porträtt så kanske man vill ligga över 30mm åtminstone.

(Mitt fasta 30mm är förresten Sigmas 30/1,4. Det är jag väldigt nöjd med).

Det objektivet har jag inte kvar.... Måste ju finnas fasta objektiv i "min" prisklass som slår det objektivet på fingrarna?
Du har inget objektiv alls, menar du?

I så fall får jag nog instämma med Björn, Sigma 30/1,4 är nog det trevligaste alternativet om man vill ha en ljusstark fast "normal" till en cropkamera från Canon.

Nya Canon 24/2,8 verkar också intressant. Trevligare brännvidd imho fast sämre ljusstyrka förstås.

Tyvärr räcker din budget nog inte till ett beg Canon 24/1,4. Det är annars ett väldigt fint objektiv. Fast stort och klumpigt.

Jag tänkte handla ett fast "allroundobjektiv" till min Canon 40D. Vill ha lite råd vilken brännvid som skulle kunna vara bra, samt märke och bländarval.

Är lite fundersam över var gränsen går för min kamera? Vill inte investera i ett objektiv som kameran inte matchar kvalitetmässigt... 40D börjar ju få några år på nacken.

Fotar det mesta, djur, natur, familj etc.

Min budget för detta är ca 7000 sek. Kan sträcka mig liiiiite uppåt om det är värt det?

Tack på förhand!

Har Nikon, så har dålig koll på Canon-optik, men går i samma tankar som du och sneglar avundsjukt på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31817

Kanske ett alternativ? :)

Du har inget objektiv alls, menar du?

I så fall får jag nog instämma med Björn, Sigma 30/1,4 är nog det trevligaste alternativet om man vill ha en ljusstark fast "normal" till en cropkamera från Canon.

Nya Canon 24/2,8 verkar också intressant. Trevligare brännvidd imho fast sämre ljusstyrka förstås.

Tyvärr räcker din budget nog inte till ett beg Canon 24/1,4. Det är annars ett väldigt fint objektiv. Fast stort och klumpigt.

Näe precis, tillfälligt objektivlös....

Jag har spanat på Sigma 30 1.4, ser bra ut. Blir lite pengar över också.

Canon 24/1.4 samt 24/2.8, är någon av dem L-gluggar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar