Jag skulle rekommendera dig att komplettera med ytterligare ett zoomobjektiv; Nikons eget 14-24 f/2.8G Då har du hela vägen från 14mm vidvinkel upp till 200mm tele i bara tre objektiv... 14-24 är både skarpt och (naturligtvis) raktecknande. Hittas ofta på Tradera och/eller Blocket för en mindre del av ursprungliga nypriset... Jag vill minnas att jag gav 10 papp för mitt, sent i höstas - i skick som nytt.
Om du prompt SKALL ha ett fast normalobjektiv så har jag ett AF-S 50mm f/1.8G som är över, det ligger bara i ryggan och skräpar. Det kan du få för 1500 plus frakt.
Vad gäller fast raktecknande ultravidvinkel så skulle jag rekommendera ett gammalt Ai eller Ai-S 20mmf/3.5 - klart bästa skärpan av allihop. Dyker då och då upp på Tradera och/eller Blocket. Manuell fokusering visst, men vad har det för betydelse när skärpan är så bra som den är på det här objektivet. Och vi talar viiidvinkel...
Porträttobjektiv är väl rätt givet runt 85mm - och då är min rekommendation Nikons egen AF-S 85mm f/1.8G Obs, inte 1.4:an. 1.8:an är klart mindre och lättare samt optiskt lite bättre IMHO... Dyker rätt ofta upp på Tradera och/eller Blocket till överkomliga priser.
Jag har kollat upp den där 20mm 3.5 AI-S och jag tror din testmetodik varit lite tokig om du fått det objektivet att ens vara skarpt, egentligen alls, jämfört med moderna objektiv. De bilder och recensioner jag hittar (med stor distans gentemot Ken Rockwell och charlatanen Ken Wheeler) talar också om god, om inte direkt exceptionell, skärpa - men alla deras bilder är smetiga och detaljlösa och jag är fullständigt övertygad om att Nikons moderna kit-objektiv, för visso med något snävare bildåtergivning, håller bättre optisk standard. Nikons nyare, och enkla, 20mm 1.8G ED lär ju vara bättre på allting jämfört den gamla 3.5:an förutom upplevd byggkvalitet och storlek.
Nikons gamla 20mm 3.5 eller 2.8D har däremot andra kvaliteter. Pyttesmå, väger nästan ingenting och har säkert en hel del karaktär. Men skärpan och den optiska korrigeringen ligger rimligtvis kvar på 80-talets nivå. Det finns en anledning till varför nya objektiv är så stora och innehåller så mycket glas; dels för att få den nivå av bildkorrigering konsumenterna söker men också för att få god skärpa (och god skärpa gärna genom hela fokusskalan).
Det finns många skojare och bedragare på internet som försöker trissa upp priserna på gamla objektiv genom att hajpa upp dom. På så sätt höja det upplevda värdet av sina samlingar. Det finns en särskilt ökänd karaktär på Youtube som fått sig närmast en personkult runtomkring sig efter att i åratal pumpat ut medvetet felaktig information. Han går under många namn; Ken Wheeler, Angry Photographer eller Theoria Apophasis. Där vissa gamla objektiv, särskilt de han råkar ha väldigt många av, är världsbäst på allt i alla situationer. Så det cirkulerar en hel del felaktig information på nätet - vilket gör det lätt att bli lurad och få en felaktig lägesbild kring gamla kontra nya objektiv om man inte är på sin vakt.
--
Angående 85:an är jag benägen att hålla med dig.
Nikons 85mm 1.8G AF-S känns som ett naturligt insteg till fasta porträttobjektiv. Billig, lätt och rätt kompetent. Steget till 1.4:an, vad man nu tycker om den, är enormt stort. Även tredjeparts-objektiven håller ett tillräckligt högt prispåslag mot Nikons 1.8:a att jag drar mig för att peka folk åt deras håll om det inte är speciella egenskaper man söker. Tamrons 85mm 1.8 VC brukar få goda ord däremot och är säkert bättre än Nikons dito på egentligen allting - men med ett prispremium på cirka 60% och viktpremium på 100% över Nikons 1.8G.