Annons

Rättigheter till bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sollentuna

Medlem
Hej,

Jag var ute i Stockholm och tog lite bilder, och slank in på Fotografiska en stund.

Väl där, tog jag några bilder av de fotografier som visas där, när jag kom hem så började jag fundera:
- Får man ta bilder inne på Fotografiska (jag såg inga förbudsskyltar)
- Kan jag lägga upp dessa på Fotosidan eller bryter jag mot några rättigheter då; Fotografiska eller ägaren till fotografierna.

Jag känner att jag är ute på svag is här, men skulle gärna vilja vet vad som gäller.

Har du tagit en bild med syfte att visa själva lokalen och några tavlor syns i bakgrunden så är det inga problem, men har du som syfte "att kopiera" eller "framhäva" bilderna så är det inte tillåtet.

Låt oss anta att jag tog en bild, där jag lät ett antal tavlor spegla sig i i en annan tavla -skulle detta vara OK? Detta skulle alltså innebära att "drygt" tre bilder sammanfogades till en.

OM jag nu skulle ha tagit en bild där, så skulle jag alltså inte vilja framhäva de enskilda bilderna, snarare ett montage av fyra bilder.

Som sagt - hal is...

Känner man att man är på hal is så skulle jag nog låta bli att lägga den för allmän beskådan.

Jag har för mig att det står något om att man måste tillföra ett konstnärligt värde - för att inte bryta mot upphovsrätten, så det där om att spegla tre tavlor genom glaset på en fjärde, låter ju helt safe.

Men det finns nog de som är bättre på den faktiska lagstiftningen som kan yttra sig om inte magkänslan räcker som guide.

Jag är inne på samma spår som Hannes.
Man kan väl tänka sig att dina hypotetiska speglingar faller under de jag fetmarkerat från lagtexten nedan: (översättning, bearbetning, ... elelr i annan teknik)

2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som
föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över
verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra
det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat
skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur-
eller konstart eller i annan teknik.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar