Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt till ersättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ablo

Aktiv medlem
Hej!
För ett tag sedan tog jag bilder på ett band. Jag gjorde detta gratis, och dom får använda bilderna hur dom vill egentligen(som det är sagt).. till affischer, hemsida etc.

Nu ska en ganska stor tidning göra ett reportage om bandet och vill derför publicera någon/några av de bilder jag har tagit.

Har jag rätt att ta ut en avgift(Enligt BLF) av tidningen?

Isåfall, hur sköter man detta praktiskt så att inte bandet själva får lida? Jag vill ju inte att tidningen struntar i reportaget bara för att jag tar betalt för bilderna.

Mitt tips är att bara låta det passera.

Jag menar, vad är egentligen "och dom får använda bilderna hur dom vill egentligen(som det är sagt).. till affischer, hemsida etc." ?

Jag skulle gissa att det är rätt stor risk att du sätter pinnar i hjulen för bandet.

Se till att dom skriver vem som tagit dom och var nöjd med det.

/Magnus

Hej Magnus.. Jag känner nog också att detta är rätt väg att gå. Vill inte sätta käppar i hjulet. Bara att få namnet publicerat i en stor tidning är ju bra.

Lägger tidningar alltid till byline om namnet finns "taggat" i bilden, eller måste man säga till dom när man skickar bilderna?

Ska man bara strunta i att påpeka det om dom glömmer byline?

Ablo skrev:
Hej Magnus.. Jag känner nog också att detta är rätt väg att gå. Vill inte sätta käppar i hjulet. Bara att få namnet publicerat i en stor tidning är ju bra.

Lägger tidningar alltid till byline om namnet finns "taggat" i bilden, eller måste man säga till dom när man skickar bilderna?

Ska man bara strunta i att påpeka det om dom glömmer byline?

Vill dom publicera så får dom betala, det blir ändå billigare för dom än att låta en frilansare knäppa bilder åt dom. Du behöver ju inte ta högsta priset någonsin, men nån ersättning tycker jag att du kan kräva. Genom att ge bort saker gratis eller sälja tjänster till priser UNDER det normala försvårar man det för andra fotografer att kunna leva på sitt yrke.

Ok! Ska man fakturera dom efter att dom har använt bilden och bara ta för givet att dom betalar, eller ska man nämna detta för dom innan?

Jag har ju personligen ingen kontakt med tidningen. Bandet som jag har tagit bilderna åt sköter ju hela den biten.

En sak som kom upp efter lite mailande(Efter att jag postade mitt förra inlägg) är att bandet betalar en summa för att få vara med i tidningen. Gör detta att det är bandet som ska tillhandahålla bilder till tidningen, och att tidningen därmed fråntar sig ersättnings biten?

popboydeluxe skrev:
Vill dom publicera så får dom betala, det blir ändå billigare för dom än att låta en frilansare knäppa bilder åt dom. Du behöver ju inte ta högsta priset någonsin, men nån ersättning tycker jag att du kan kräva. Genom att ge bort saker gratis eller sälja tjänster till priser UNDER det normala försvårar man det för andra fotografer att kunna leva på sitt yrke.

Visst har du rätt på många sätt, men han har ju gett bilderna för fritt användande till bandet.
Kanske har dom sagt till tidningen att dom har bild material och tidningen kanske inte är intresserad alls om det kostar dom något (vilket nog inte är en helt galen gissning).
Det är ”verkligheten” för band, kostar dom nått och inte är superstars är dom rökta.

Vill man verkligen ha betalt i denna situation är det nog bättre att be bandet stå för fiolerna, dom kan man i alla fall prata med utan risk att dm blir dumpade från hela grejen.

Hade man inte gett bilderna till bandet, för fritt användande, hade det varit en helt annan grej tycker jag. Komma och be om pengar nu blir liksom mest gnidet, "använd dom hur ni vill, oj nu kanske jag kan få betalt om bilderna används där i tidningen, på dom".

Om tidningen bett om just dessa bilder av fotografen själv, för att dom gillar dom, är det också en annan sak. Men nästan alla artister/band har egna friköpta bilder som dom ger till tidningarna, är man inte rockstar delux har man själv mycket mer att vinna på att vara med än vad tidningen har på att ha med en. Kostar det dom något tar dom ett annat band, och andra band är lätt att hitta.

/Magnus

Ablo skrev:

En sak som kom upp efter lite mailande(Efter att jag postade mitt förra inlägg) är att bandet betalar en summa för att få vara med i tidningen. Gör detta att det är bandet som ska tillhandahålla bilder till tidningen, och att tidningen därmed fråntar sig ersättnings biten?

Där har du ju svaret på din fråga, du skall inte fakturera någon (jo, kanske bandet om du vill).
Se mitt andra inlägg.

/Magnus

Tack för hjälpen! Det lutar åt att jag nöjer mig med att få min byline i tidningen.. Vill inte ta något betalt av bandet eftersom de är bekantar.. ;o)

/Johan

Håller med Magnus, känns jävligt jåpigt att komma nu i efterhand och kräva cash. Kräv dock att ditt namn skall stå med så du får cred, det är alltid bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar