ANNONS
Annons

Rätt färger lätt

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Får ingen ordning på min färghantering. Jag har kalibrerat och profilerat min skärm med Lacies eye calibrator som följde med min Lacie-skärm. Vad jag förstår används denna profil i hela windows (kör xp sp2). I photoshop har jag ställt in adobe rgb som arbetsfärgrymd. Har stängt av proof.

Om jag öppnar och arbetar med en bild, konverterar den till sRGB och sedan spar den så blir den mycket mörkare i exempelvis internet explorer än hur den ser ut i PS cs2.

Ju mer jag läser om detta desto mer invecklat blir det. Finns det ingen som kan förklara praktiskt hur man går till väga utan att blanda in så mycket teknisk teori om själva färgrymderna.

ph0tech skrev:
Om jag öppnar och arbetar med en bild, konverterar den till sRGB och sedan spar den så blir den mycket mörkare i exempelvis internet explorer än hur den ser ut i PS cs2.

Problemet är att Internet Explorer inte alls är färghanterad. Ditt antagande att alla program är färghanterade bara därför att du gjort en skärmprofil stämmer alltså inte. Att bilden inte ser bra ut i IE innebär bara att din skärm inte har samma färgåtergivning som sRGB. Det innebär inte att dina bilder kommer se likadana ut på alla andra skärmar.

Stefan

Ok... men om nu nästan alla som surfar på nätet använder IE som saknar färghantering. Hur kan jag då försäkra mig om att de bilder jag publiceras på nätet ses på rätt sätt?

För det lustiga i det hela är att när jag profilerade min skärm så såg jag en tydlig skillnad i hela windows när det källde ljus/färger. Jag kunde förhandsgranska profilen så att säga och jag såg att till och med startmenyn och taskbaren i windows ändrades när jag aktiverade profilen. Eller är det bara gamman som sätts globalt?

Begriper mig inte på det här.

ph0tech skrev:
Ok... men om nu nästan alla som surfar på nätet använder IE som saknar färghantering. Hur kan jag då försäkra mig om att de bilder jag publiceras på nätet ses på rätt sätt?

För det lustiga i det hela är att när jag profilerade min skärm så såg jag en tydlig skillnad i hela windows när det källde ljus/färger. Jag kunde förhandsgranska profilen så att säga och jag såg att till och med startmenyn och taskbaren i windows ändrades när jag aktiverade profilen. Eller är det bara gamman som sätts globalt?

Begriper mig inte på det här.

Du kan inte försäkra dig om att dina bilder ses på rätt sätt, eftersom så gott som alla använder IE, Firefox eller andra webbläsare som inte kan färghantera en bild på rätt sätt.

Och du har helt rätt i ditt antagande att det är bara är den kurva som profilen skapar som används generellt. Den andra delen av profilen, den tabell som laddas in i programmet, det är bara program som Photoshop och andra färghanterade program som läser.

Stefan

Ok, blir det mer rätt om jag softproofar mot sRGB för det är väl ändå den som används när man tittar på bilderna i webbläsaren?

Har dock även för mig att mitt windows har detta installerat:

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/colorcontrol.mspx

Om jag fattar det som står på länken rätt så bör hela windows vara färghanterat med den där appleten installerad?
Hur påverkar den i så fall PS:s hantering?

Btw... jag har inte rört adobe gamma alls.
Gamman är satt via kaliberingsprogrammet som jag körde.

Kungligt att du tar dig tid att svara...
Du verkar juh kunna det här som rinnande vatten.

ph0tech skrev:
Ok, blir det mer rätt om jag softproofar mot sRGB för det är väl ändå den som används när man tittar på bilderna i webbläsaren?

Nej, det är en vanlig missuppfattning. Det är den skärmprofil som respektive dator har som IE använder. Stämmer skärmprofilen överens med sRGB kommer du få en bra återgivning, om det är stor skillnad mellan skärmprofilen och sRGB kommer bilden se helt annorlunda ut.[/B][/QUOTE]

Har dock även för mig att mitt windows har detta installerat:

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/colorcontrol.mspx

Om jag fattar det som står på länken rätt så bör hela windows vara färghanterat med den där appleten installerad?
Hur påverkar den i så fall PS:s hantering?

Tyvärr slår det inte igenom i alla program, utan bara i Windows.

Btw... jag har inte rört adobe gamma alls.
Gamman är satt via kaliberingsprogrammet som jag körde.
Avinstallera det program som heter Adobe Gamma Startup Loader så riskerar du inte att profilen ersätts med den som Adobe Gamma har gjort.

Stefan

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.