Annons

Hur får jag färgerna RÄTT från kamera, till PS, till internet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tell

Aktiv medlem
Alltså, jag är så förbannat jävla trött på det här med färghantering.
Jag tar en bild med min D700 i sRGB, tar in det i camera raw som sRGB, öppnar det i PS som sRGB, o sen ser den olika ut beroende på om jag slår på "proof color" eller inte, sparar jag ut den för webben sen så ser den ju olika ut om man har färghantering på eller inte i browsern. Samma
Det fulaste är ju att så som det ser ut i mitt Firefox MED färghantering på är så som en bild kan se ut i Picasa UTAN färghantering på. O så har vi ju Directory Opus där bilderna ser likadana ut oavsett om man har färghanteringen på eller inte...
Det går ju inte att lita på nåt nånstans ju. Så finns det nåt sätt som jag kan få bort allt med färgprofiler öht var jag än tittar på det? Alltså att en pixels värde är det som den är oavsett program o färghantering. Vill ju lixom bara att det jag ser i ACR ser likadant ut i resten av kedjan utan att gissa om man ska ha färghanteringen på eller inte...
För övrigt har jag iaf en hyfsat kalibrerad skärm, o det är ju faktiskt DÄR som färghanteringen ska ligga, inte i varje enskild bild, IMO.

...och då har du inte ens antydningsvis berört det dystra faktum att de flesta sitter vid helt okalibrerade system och tittar på dina bilder med gudvet vilken browser

Ja precis, o det blir ju inte mera rätt hos dom heller bara för jag har en random färgprofil på på mina bilder, eller hur?

Det är mycket enkelt. Du får se till att det ser bra ut i sRGB (om webben är målet) i ett program med fungerande färghantering. Sedan är det den som titta på bilden som får lösa sin egen färghantering bäst denne vill. Gör denne inte det så kan du inte göra något åt saken...

Sedan sysslar ju en del system med att strippa inbäddade färgprofiler, vilket är ett sattyg. Detta kan du ju knappast göra något åt själv annat än att undvika sådana system.

Själv kör jag normalt sett, som nu när jag är inne på FS, skärmen i hårdvarukalibrerat sRGB-läge (alltså LUT:en i skärmen). Då ser det mesta ut som tänkt även i en webbläsare utan färghantering, oaktat när någon får för sig att lägga upp bilder i AdobeRGB eller dylikt.

Alltså att en pixels värde är det som den är oavsett program o färghantering.

Välkommen till verkligheten! ;)
Hur långt är ett snöre är ju en klassisk fråga, så för att förenkla mycket kraftigt så kan man tänka sig att bilden har ett värde som längden på ett snöre. Vi säger 3 meter i bilden och ett inbyggt antagande om att skärmen kommer att vara 2 meter snöre (inbäddad färgprofil). Summa 5 meter.

Problemet är att alla skärmar inte är 2 meter, utan nu vill du visa bilden på en skärm som är 4 meter. Hoppsan, nu fick vi helt plötsligt 7 meter! För att vi ska få 5 meter så måste vi alltså tala om för programvaran att klippa av 2 meter snöre innan det skickas till skärmen (skärmens profil ihop med färghanteringen)... Är skärmen bara 1 meter så måste 1 meter läggas till och så vidare. Samma typ av problem uppstår med andra sätt att titta på bilden.

Att du ska veta hur många meter Nisse Nilssons skärm motsvarar faller på sin egen orimlighet. Alltså kan du bara tala om att det ska vara 5 meter snöre. Sedan få han klippa till sitt eget snöre eller sitta där med fel längd på snöret.

Det är mycket enkelt. Du får se till att det ser bra ut i sRGB (om webben är målet) i ett program med fungerande färghantering. Sedan är det den som titta på bilden som får lösa sin egen färghantering bäst denne vill. Gör denne inte det så kan du inte göra något åt saken...

Jag brukar tänka så här: Du kan ge dig sjutton på att 3 miljoner musiker är irriterade på att vi konsumenter inte har samma högtalare som dom har i sin studio. För att inte tala om hur illa vi rattat in EQn.

Musik som vill bli hörd är medvetet utvald och anpassad för mediets begränsning: Exempelvis den här låten funkar snorbra i alla bilstereo och på radio. Jag tror det är så vi måste tänka ibland också. Urval och anpassning efter vad som ser bra ut hos mottagare, inte vad som ser bra ut hemma.

Alltså, jag är så förbannat jävla trött på det här med färghantering.

Märkligt att vara trött på något som försöker lösa dina problem.

Jag tar en bild med min D700 i sRGB, tar in det i camera raw som sRGB, öppnar det i PS som sRGB, o sen ser den olika ut beroende på om jag slår på "proof color" eller inte, sparar jag ut den för webben sen så ser den ju olika ut om man har färghantering på eller inte i browsern. Samma

Vilka inställningar har du i proof color då och varför ska du slå på proof color?

Det går ju inte att lita på nåt nånstans ju. Så finns det nåt sätt som jag kan få bort allt med färgprofiler öht var jag än tittar på det? Alltså att en pixels värde är det som den är oavsett program o färghantering. Vill ju lixom bara att det jag ser i ACR ser likadant ut i resten av kedjan utan att gissa om man ska ha färghanteringen på eller inte...
För övrigt har jag iaf en hyfsat kalibrerad skärm, o det är ju faktiskt DÄR som färghanteringen ska ligga, inte i varje enskild bild, IMO.

Du kommer nog aldrig fram till det läget. Vissa program har en korrekt färghantering, andra inte. Problemet du har är att en bild innehåller bara hälften av den info du behöver för att kunna se färgerna på rätt sätt. Vad bilden innehåller är värdet på varje pixel beskrivet i form av en RGB-kombination. Ser du på en pixel kan du se att den beskrivs som röd=xxx, grön=xxx och blå=xxx.

Men om du kollar vilken röd, grön och blå färg som en skärm använder ser du att de är helt olika färger. Så du har ett recept på en färgblandning, men du blandar till din färg med helt olika grundnyanser. Så det är inte så märkligt att din bild ändrar utseende på olika skärmar, om du inte använder färghantering.

Stefan

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto