Annons

Rätt bemötande

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Undrar om jag är av den gnälliga sorten eller om min reaktion var normal på gårdagens situation. Jag gjorde i förra veckan Torsdag en jättebeställning på en Canonutrustning via Fotokungen. Ordern innehöll en 5D med 4gb kort och extra batteri. Objektiven 24-70 2,8 USM, 70-200 4,0 USM IS, 100 mm macro USM, 85 1,2 L USM II. Dessutom filter till alla objektiv samt ett motljusskydd till macrogluggen. När jag ringde på måndagen för att få kollinummer till paketet så hade de inte skickat det än. Ett missförstånd mellan den säljare som jag pratat med tidigare och de som jobbade för dagen. Alla produkter fanns inte inne på lager, fast min överenskommelse var att man skulle skicka det de hade inne eftersom en av produkterna inte fanns hos leverantören heller. Inte mycket att bråka om missförstånd som man kan ha överseende med. Sen lyfte jag en annan fråga av intresse för mig. jag har haft kontakt med två andra som köpt 24-70 2,8 USM. Den ena var inne på sitt tredje ex och var fortfarande inte helt nöjd, den andra var nöjd men hade ändå fått byta ut sitt första ex. Bägge bor i samma stad som mig (Norrköping). Pga just den optikens relativt väldokumenterade problem så ville jag bara försäkra mig om att kunna byta gluggen om det de skickade till mig visade sig vara ett osunt exemplar. Säljaren blev lite otrevlig i tonen och menade att då måste vi skicka gluggen in till Canon för justering så de får titta först. Jag menade på att jag testar gluggen det första jag gör enbart för att kolla skärpan, hävdade att jag borde kunna benyttja mig av öppet köp. Han svarade då att det endast gällde oanvända produkter. Jag replikerade med att jag naturligtvis inte skulle gå ut med utrustningen eller dylikt utan prova enligt linjalprincipen hemma, inomhus. Han envisades fortfarande med att ett nytt ex inte var aktuellt utan att gluggen måste kollas hos Canon först. När jag påpekade att 24-70 är känd för sin ojämnhet i produktion så menade han att det var något helt nytt för honom, som han aldrig hört talas om. Jag vet att om man skall hårddra regelverket så har han rätt. Men det kännns inte tryggt att handla av detaljister med den synen på service. Det fanns en ovilja att förenkla situationen, jag kände mig helt enkelt motarbetad som kund. Personen var dessutom också ovänlig och lätt spydig i tonfallet. Kanske hade jag reagerat annorlunda om personen varit vänlig men ändå hävdat sin butiks policy angående bytesrätt. Jag lade på luren lång ifrån nöjd med vårt samtal, men ringde tillbaka fem minuter senare och avbokade mitt köp. Tycker inte man skall behöva acceptera nonchalans och allmän ovilja att lösa situationer. Mina pengar investeras hos de som verkligen vill ha och uppskattar mig som kund.
 
Senast ändrad:
Jag tycker du gjorde helt rätt. Konsumenten skall inte behöva vänta på att felaktiga exemplar lagas, nya ersättningsgrejor skall det vara.

Uppmärksamma gärna Fotokungens ledning på det inträffade.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Jag tycker du gjorde helt rätt. Konsumenten skall inte behöva vänta på att felaktiga exemplar lagas, nya ersättningsgrejor skall det vara.

Uppmärksamma gärna Fotokungens ledning på det inträffade.

/Johan
Borde man naturligtvis göra men känner att jag lagt ner tillräckligt med energi på det inträffade. Vet nu att jag fortsättningsvis inte kommer beställa varor via Fotokungen trots deras låga priser. Bra bemötande och trygg service är värt några kronor extra, det har jag insett nu.
 
Jag tycker också att du gjorde helt rätt, en butik ska erbjuda bra service och hörsamma kundens önskemål anser jag.

Själv har jag aldrig handlat hos fotokungen så jag har inga egna erfarenheter i det ärendet men jag köpte däremot ett sigma 18-50 hos kameradoktorn nu i december som visade sig felfokusera -de agerade helt perfekt och lät mig byta till ett annat exemplar utan att så mycket som fråga om jag använt den eller inte, och det var inget prat om att skicka till sigma för att kolla eller så.

En butik som har bra pris och bra service är annars fotovideo, köpte en 5D hos dem igår faktiskt och måste säga att det var ett mycket trevligt bemötande -dessutom har de verkligen ALLT hemma.
 
Inför mitt köp av 24-70:n kontaktade jag bl a Fotokungen och frågade rakt ut vad som händer om jag inte är nöjd med skärpan. Deras svar var "då får du skicka in den på justering". Att få ett nytt exemplar var out of the question.

Hos Cyberphoto däremot resonerar man annorlunda. Deras syn (åtminstone i mitt fall) var att en ny glugg inte ska behöva justeras direkt. Att få ett nytt exemplar var därför inga problem.

Edit: kan också tillägga att Scandinavian Photo överhuvudtaget aldrig svarade på mitt spörsmål.
 
lastrand skrev:
Inför mitt köp av 24-70:n kontaktade jag bl a Fotokungen och frågade rakt ut vad som händer om jag inte är nöjd med skärpan. Deras svar var "då får du skicka in den på justering". Att få ett nytt exemplar var out of the question.

Hos Cyberphoto däremot resonerar man annorlunda. Deras syn (åtminstone i mitt fall) var att en ny glugg inte ska behöva justeras direkt. Att få ett nytt exemplar var därför inga problem.
En trevlig policy om du frågar mig. Jag har med anledning av det inträffade ändrat mig i mina investeringsplaner. Det blir ingen 5D utan jag har beställt en Mark III istället. Jag har gjort den beställningen via en mycket pålitlig privat importör så chansen finns att jag blir en av de första i landet med kameran. Då får du gärna ta dig en titt. kanske hjälpa mig lite med menyinställningar och dylikt då mycket borde vara likt EOS 5D.
 
Senast ändrad:
I rättvisans namn kanske det ska påpekas att vid det tillfället jag kontaktade Fotokungen så var deras pris på 24-70:n cirkus en tusenlapp lägre än Cyberphoto. Men är det något jag lärt mig med åren - inte bara när det gäller fotoprylar - så är det att ett gott bemötande och servicemindedness är värt en hel del.
 
Jag har handat två gånger på Fotokungen, en blixt och ett objektiv och blivit väldigt vänligt och kunnigt bemött i butiken. Jag köpte objektivet där för jag var väldigt nöjd med servicen jag fick när jag köpte blixten. Kanske ska vända mig någon annanstans när nästa inköp ska planeras, med vad jag nu läser..
 
Jag har oxå fått väldigt gott bemötande hos Fotokungen. Har shoppat en del pryalr där och de har alltid varit glada, trevliga och hjälpsamma - ringt så fort de fått hem det jag har beställt och inte trasslat eller strulat. Tur? Kanske det, men när det hänt mig varje gång känns det som mer än bara tur.....

Däremot har jag inte helt trevliga erfarenheter med Cyberphoto och kommer inte att handla mer av dem.
 
Senast ändrad:
Själv brukar jag alltid anpassa min egen nivå på trevlighet och tonfall, baserat på hur jag blir bemött.
Justering av dessa parametrar är självklart dynamiskt, så uppdatering kan ske under samtalets gång.

/ E
 
Jag påpekade precis samma sak när jag köpte mitt 24-70 där, då hade dom inte heller nååågonsin hört talas om att det skulle vara känt för att kunna felfokusera... :)

Jesper
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.