Palletheking
Aktiv medlem
Undrar om jag är av den gnälliga sorten eller om min reaktion var normal på gårdagens situation. Jag gjorde i förra veckan Torsdag en jättebeställning på en Canonutrustning via Fotokungen. Ordern innehöll en 5D med 4gb kort och extra batteri. Objektiven 24-70 2,8 USM, 70-200 4,0 USM IS, 100 mm macro USM, 85 1,2 L USM II. Dessutom filter till alla objektiv samt ett motljusskydd till macrogluggen. När jag ringde på måndagen för att få kollinummer till paketet så hade de inte skickat det än. Ett missförstånd mellan den säljare som jag pratat med tidigare och de som jobbade för dagen. Alla produkter fanns inte inne på lager, fast min överenskommelse var att man skulle skicka det de hade inne eftersom en av produkterna inte fanns hos leverantören heller. Inte mycket att bråka om missförstånd som man kan ha överseende med. Sen lyfte jag en annan fråga av intresse för mig. jag har haft kontakt med två andra som köpt 24-70 2,8 USM. Den ena var inne på sitt tredje ex och var fortfarande inte helt nöjd, den andra var nöjd men hade ändå fått byta ut sitt första ex. Bägge bor i samma stad som mig (Norrköping). Pga just den optikens relativt väldokumenterade problem så ville jag bara försäkra mig om att kunna byta gluggen om det de skickade till mig visade sig vara ett osunt exemplar. Säljaren blev lite otrevlig i tonen och menade att då måste vi skicka gluggen in till Canon för justering så de får titta först. Jag menade på att jag testar gluggen det första jag gör enbart för att kolla skärpan, hävdade att jag borde kunna benyttja mig av öppet köp. Han svarade då att det endast gällde oanvända produkter. Jag replikerade med att jag naturligtvis inte skulle gå ut med utrustningen eller dylikt utan prova enligt linjalprincipen hemma, inomhus. Han envisades fortfarande med att ett nytt ex inte var aktuellt utan att gluggen måste kollas hos Canon först. När jag påpekade att 24-70 är känd för sin ojämnhet i produktion så menade han att det var något helt nytt för honom, som han aldrig hört talas om. Jag vet att om man skall hårddra regelverket så har han rätt. Men det kännns inte tryggt att handla av detaljister med den synen på service. Det fanns en ovilja att förenkla situationen, jag kände mig helt enkelt motarbetad som kund. Personen var dessutom också ovänlig och lätt spydig i tonfallet. Kanske hade jag reagerat annorlunda om personen varit vänlig men ändå hävdat sin butiks policy angående bytesrätt. Jag lade på luren lång ifrån nöjd med vårt samtal, men ringde tillbaka fem minuter senare och avbokade mitt köp. Tycker inte man skall behöva acceptera nonchalans och allmän ovilja att lösa situationer. Mina pengar investeras hos de som verkligen vill ha och uppskattar mig som kund.
Senast ändrad: