Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt att plåta? Rätt att publicera?

Produkter
(logga in för att koppla)

mh333

Medlem
Jag tycker om att gå runt på stan (Stockholm) och "gatufotografera". Jag låter lust, ingivelser och intuition styra mitt bildval. På dessa bilder fastnar då och då personer som rör sig i stadsmiljön. De kanske inte vet om att de blir fotograferade. En del ser att jag riktar kameran emot dem, men bryr sig inte. Ofta frågar jag om jag får ta en bild och det händer ju att personer ställer upp.

Kring detta dyker ett par frågor upp i min hjärna;

Har man egentligen rätt att fotografera människor i offentlig miljö utan att fråga först (vilket kanske om möjligt bör göras)? Vad gäller i ex. varuhus, tunnelbanan, tågstationer - vad är offentlig miljö?

Har man rätt att publicera dessa bilder utan personens vetskap? Om jag publicerar - bryter jag mot någon lag (ex. PUL).

Jag har hört så många olika teser kring detta, och jag föröker lita på min moral, men vad säger lagen om detta?Jag är osäker om vad som egentligen gäller! Om någon vet så är jag tacksam för svar.

se bildexempel på: http://members.chello.se/holgersson/pix

Du har all rätt att fotografera människor i offentliga miljöer utan att fråga. Du får också publicera bilderna i redaktionella eller konstnärliga sammanhang utan särskilt lov. Däremot får du inte använda dem i marknadsföring.

Det var den juridiska biten. När det gäller den etiska delen vet bara du själv. För egen del har jag inte formulerat några fasta principer utan försöker använda mitt omdöme från fall till fall. Jag har funderat på de här frågorna från och till i tjugo år och inte kommit närmare än så.

Har också funderat.

Hej Mattias,

Jag har också funderat fast är egentligen inte särskilt intresserad av den juridiska aspekten, även om den inte är oviktig.

Jag skrev dock lite i samband med en (odramatisk) bild som hade en bildtext som visade att mannen på bilden inte var medveten om att den togs. Har tagit med mina funderingar i det inlägget nedan. Hela diskussionen och bilden finns här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=59930

Jag ser gärna att ni spinner vidare på mina tankar, som inte är slutgiltiga ställningstaganden utan snarare funderingar.

--------------------------
Jag tycker att det är en bra bild och jag gillar verkligen motivet. Men den får mig att fundera på vilka bilder man får ta. Lars, ta det inte som ett påhopp, jag ventilerar något jag själv funderar på. Jag vet ju inte heller hur du gått tillväga, men det här funderar jag på...

Är det okej att ta en bild på en främmande "icke offentlig" person (och sen publicera den på Internet) utan att be om lov. Personligen skulle jag nog inte känna mig bekväm med att inte fråga. Men det är ju inte helt enkelt. Frågar man innan är bilden kanske "borta". Att fråga efteråt är ju möjligen en lösning, kanske vill de ha ett exemplar, eller också ber de en att förstöra bilden...

Skulle gärna höra hur andra resonerar...men det kanske är lämpligare att en sån diskussion förs i ett forum och inte här...

Som sagt var, jag gillar bilden och du hade förmodligen inte fått den (på det här sättet) om du frågat först. Att inte veta vem han är och vad han tänker på lämnar ju mer åt fantasin. Knepigt.

------------------------------------------

Ja, jag var inte ute efter vad som är lagligt tillåtet. Och jag inser att många bilder inte skulle bli tagna. Började fundera på det när min fotolärare visade en (fantastiskt fin) närbild på en gammal kvinna som rotade i en papperskorg - han hade inte frågat. Var går gränsen för människors integritet? Men bilden var ju fantastisk...

Och jag håller med dig...det är kanske inte hållbart att låta bli att ta bilder...men jag tycker inte det är ett lätt beslut (sen är jag feg också :) ).

Sorry, Lars, kanske inte skall belasta din bild med den här diskussionen...

--------------------------------------

Jag tror att det har betydelse för mig vilken situation "objektet" befinner sig i. Under medeltidsveckan skulle jag nog se det som att du befinner dig på en slags "scen". Till och med jag skulle nog ta en bild på dig utan att tveka, tror jag ;)

Och på din bild befinner sig inte "objektet" i någon särskilt utsatt position, även om han ser fundersam ut.

En person i mer utsatt position var kvinnan som rotade i papperskorgen (se ovan). En bild som jag ett par gånger avstått från att ta är på hemlösa som sitter vid husväggen i kylan och blir förbisprungna av affärsmän och affärskvinnor på väg till nästa möte. Har tänkt att det där skulle kunna bli en bra bild som säger något, men har avstått för att det känts som jag skulle tränga mig på någon som befinner sig i en utsatt situation.

Men det finns förstås lösningar på det, exempelvis att be att få följa en person ett tag, och då finns åter möjligheten att ta en "äkta" bild...eller åtminstone att sätta sig och prata en stund...men dithän har inte jag vågat gå...jag fortsätter ta de säkra och ofarliga bilderna...oops det här övergick till självterapi...

Hej igen,

Har varit inne och tittat på dina bilder nu Mattias. Tyckte de var väldigt fina, särskilt väntanbilderna, mannen i trappan och 3 ansikten.

Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar