Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt att fota sport

Produkter
(logga in för att koppla)

Gertbo

Ny medlem
Jag brukar fota lite fotboll ibland och har även börjat fota lite hockey vilket är mycket kul. Jag har även funderat på att fotografera lite fler sporter som innebandy, basket, handboll etc. vilket skulle vara en utmaning. Vad jag undrar över är om man har full rättighet som publik att fritt ta bilder i de olika hallarna eller bör man fråga om lov innan. Någon som vet vad som gäller angående sportfotografering?
 
normalt set så är det fritt att fota på evenemang så länge det itne finns skuyltar eller på annat sätt talas om att det är förbjudet, tex på konsärer där det brukar vara foto coh film förbud.

men står du i publiken och fotar sport så ska det i regel inte vara några problem så länge du inte har sett några skyltar, som säger att du itne får. sedan är det ju en annan sak vad publiken tycker när du står med kameran och stora objektivet.,

men för att stå på fotoplatser och så som brukar finnas på hockey så är det lit eklurigare. då bör du höra dig för hos pressansvarig på evenemanget.
 
Stort tack för svaret. Det var positivt att höra. Det är nog bara en inre känsla jag får ibland, att det känns skämmigt att ha med kameran på evenemang och ta kort. Hoppas det går över. Kanske det är fler som känt det så ibland?
Ja lite trist är det när man fotar hockey, eftersom det går plexiglas runt hela rinken så får man sitta ganska högt upp och kommer långt ifrån. Får försöka samla mod och be att få stå lite närmare nån dag kanhända?
 
Sven-Erik Nordenhed skrev:
LHC har med i sina regler på hemsidan att foto på matcherna är förbjudet i Cloetta Center.
Trist nog!

Som sagt inga regler utan undantag :)

men bäst av allt är ju att höra av sig till evenemanget och höra sig för oavsett om du är nöjd med att stå på en publicplats elelr hoppas på att få en acreditering. det brukar oftast uppskatas.
 
Fotografering i hockeyns elitserie

Sven-Erik Nordenhed (Sven-Erik Nordenhed) skrev:
LHC har med i sina regler på hemsidan att foto på matcherna är förbjudet i Cloetta Center.
Trist nog!


Faktum är att detta gäller i hela Elitserien (ES).
Hockeyligan har gemensamma regler för fotografering i ES.
Dels krävs pressleg, dels krävs att du har någon form uppdragsgivare.

Min personliga erfarenhet är att det skiljer sig en hel del mellan olika arenor hur pass "lätt" det är att få ackreditering.

För den som är intresserad av att fotografera ishockey så skulle jag gissa att det går lite lättare i allsvenskan eller lägre divisioner.

/Daniel.
 
Fota sport

Har varit i Jönköping på ishockey mellan HV71 och Brynäs. Ringde upp och frågade och svaret jag fick var att alla matcher är fria att fotografera ifrån åskådarplats bara man inte stör någon i publiken.
Sak samma fick jag som svar på på fotboll i Malmö mellan MFF-Helsingborg.
I båda fallen var de mycket vänliga och tillmötesgående med tips om bra platser.
 
Re: Fota sport

Bengt54 skrev:
Har varit i Jönköping på ishockey mellan HV71 och Brynäs. Ringde upp och frågade och svaret jag fick var att alla matcher är fria att fotografera ifrån åskådarplats bara man inte stör någon i publiken.
Sak samma fick jag som svar på på fotboll i Malmö mellan MFF-Helsingborg.
I båda fallen var de mycket vänliga och tillmötesgående med tips om bra platser.

Intressant Bengt!
Mycket intresserad av att veta exakt vem du pratade med i HV:s organisation?
Antar att det var pressansvarige Daniel Gustafsson?

/Daniel.
 
jag kommer tyvärr inte ihåg vem det var
Men det gick till så att jag skrev ett mail tlll HV71 och jag fick ett svar där av en kvinna.
Denna ringde jag upp för att få vissa kopleteringar i beskedet. Det var bla hon som tipsade om bra ställken.
 
På baksidan av biljetter till elitseriematcherna är det bilder på allt förbjudet. En cigarett, en flaska, ett kassettband och en kamera är överstrukna.

Sen kan man skita i förbudet och fota ändå, mig har ingen någonsin sagt åt. Känns faktiskt helt osannolikt att det skulle ske i Luleå.

Enda gången jag sett att någon brytt sig var en vakt som gick på en lulesupporter i Ö-vik och förbjöd honom att fota med en liten kamera. Den gången var det nog dessutom mest för att hävda sig som vakt mot motståndarfansen.
 
Vilken utrustning

Hur "bra" det går att fotografera utan "tillstånd"
beror nog på flera orsaker.

Det är nog trots allt mindre risk för problem med vakter/publikvärdar med en kompaktkamera.

För att sitta på sittplats med en systemkamera och ett 70-200 f2,8 lär nog inte vara så populärt.

Mitt tips är bestämt att be om lov.
Förklara att det gäller "privat bruk" och hoppas på lite tur.

Lämpligt att göra förfrågan via email, och skriva ut svaret ifall något skulle hända.

För den som faktiskt har en uppdragsgivare så är det ju bara att fråga om en ackreditering.
(Reglerana för ackreditering till ishockeyns elitserie är ganska restriktiva, men det verkar tolkas lite olika på olika platser).

/Daniel.
 
Min erfarenhet är att många sporter går utmärkt att få fotografera på lägre nivå men så fort det blir elit/högsta nivå så krävs pressackreditering och/eller en uppdragsgivare som gör det troligt att du kan sälja bilderna.

Oavsett nivå så är det klokt att prata med arrangörerna i förväg, då brukar det gå rätt bra att få komma och fotografera och dom kan tipsa om var man kan/får stå lite närmare händelserna. Ramlar man bara in till ett evenemang utan förvarning så kan det bli problem och förmodligen får du bara stå i publiken.
 
Anders Östberg skrev:
Min erfarenhet är att många sporter går utmärkt att få fotografera på lägre nivå men så fort det blir elit/högsta nivå så krävs pressackreditering och/eller en uppdragsgivare som gör det troligt att du kan sälja bilderna.

Exakt!

Borde kanske förtydliga mig gällande just Hockeyns elitserie.
Då jag själv har stort intresse av både elitseriehockey & fotografering så har jag läst på Hockeyligans pressmanual. Som är en sammanfattning av de gemensamma regler som finns för alla klubbar i Elitserien (ES).


För att få ackreditering där, så krävs pressleg + en uppdragsgivare. Dessutom så finns inskrivet i reglerna att klubbarna bör kontrollera att ackrediteringarna ger någon form av resultat av publicerade artiklar/bilder.

Rent strikt så tillåts egentligen inte fotografering utan ackreditering i ES över huvud taget.

Men i praktiken så kan det ändå gå att ordna.
Den bestämda rekommendationen är pga regelverket att följa tipset ovan och fråga snällt.

För de som vill veta mer om ackrediteringsförfaranden och möjligheterna för amatörfotografer att få ackreditering så finns det en hel del bra inlägg i andra trådar här på FS.

Kanske ska tillägga att jag personligen har en deltidsverksamhet som frilansare, och att jag genom den haft förmånen att kunna få uppdrag och ackrediteringar på några matcher i ES.

/Daniel.
 
Jag har tagit med mig kameran på elitseriehockeymatcher i olika arenor och det har aldrig varit något problem, ibland har vakterna kollat i kameraväskan men godkänt den då det bara funnits kameraprylar i den. Givetvis får man ju visa hänsyn till andra i publiken om man fotograferar från läktarplats, oftast är det inte så fullsatt att man inte kan flytta på sig så man inte stör någon annan i annat fall får kameran stanna i väskan.
 
Personligen har jag aldrig haft några problem när jag vill plåta ES-matcher (Läkerol Arena eller Globen t ex). Kanske beror det på att jag är så kort i rocken att jag inte syns? =P
Sen tror jag man kommer långt med ett leende och en trevlig attityd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.