Annons

Räta upp lutande flaggstänger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Ska man räta upp flaggstänger, hus och dylikt i bilder där perspektivet får dem att luta inåt? De brukar ju få en tendens att luta synligt när man använder lite vidare objektiv.

Förstår att det kan vara en önskvärd effekt i vissa fall, men ibland ser det bara snett ut. Finns det något rätt eller fel eller hur gör ni?

Nja, jag undrade mer om det är rätt eller fel att göra det.

SKA man räta upp husen? Eller "förstör" man bilden om man tar bort det perspektivet? Finns det någon tumregel när det är rätt eller fel osv osv..

Gimbal skrev:
Nja, jag undrade mer om det är rätt eller fel att göra det.

SKA man räta upp husen? Eller "förstör" man bilden om man tar bort det perspektivet? Finns det någon tumregel när det är rätt eller fel osv osv..

Om det är rätt eller fel kan du bara svara på själv. Är det rätt eller fel att klona bort eller lägga till något i en bild? Om det lutar mycket tycker jag resultatet blir väldigt konstigt resultat. Jag tycker all manipulation av bilder är OK bara det framgår klart och tydligt. Att räta upp perspektiv kan väl knappast anses som manipulation? /FW

Från fall till fall

Jag har svårt att se det skulle finnas någon speciell tumregel för att korrigera en linsförvrängning. I fallet ovan med kraftstationen var det ju helt klart till bildens fördel att räta upp den. Byggnader kan i vissa fall däremot förhöja bildens värde om den är lite förvrängd, en byggnad kan ju t,ex göras mer maffig och större om den är lite förvrängd. Skog, flaggstänger och dylikt tjänar nog oftast på att rätas upp.

I princip så går det bara att räta ut tvådimensionella objekt. Den tredje, djupet, ändrar sig inte så det kan se knasigt ut när allting är spikrakt även fast man ser att bilden är tagen underifrån. Därför använder jag verktyget med måtta. Dessutom om du plåtar en person i grodperspektiv och sen rätar ut bilden så ser du hur fel det kan bli. Ögat är ju mycket känsligare när det gäller mänskliga former.

Drar man bara isär överkanten så allt blir rakt så sjunker bilden ihop, därför drar jag även upp bilden på höjden för att kompensera.

Ett underbart verktyg men risken finns att man tar bort suget i bilden.

Är en tjej snygg?
Är en bil snabb?
Är sushi gott?

Som mitt svar antyder så finns det inget korrekt svar, bara enskilt tyckande. Det finns inget "rätt" eller "fel". Eller rättare sagt, vad som är rätt för dig är rätt för dig. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att alla andra tycker att det är rätt, eller snyggt.

Personligen gör jag bilder för min skull. Vill jag räta upp så gör jag det (det har dock hittils inte hänt att jag behövt/velat räta upp i efterhand), och då struntar jag rätt mycket i vad andra tycker om det. Men jag gör också bilder främst för min egen skull. Dock tycker jag givetvis att det är väldigt väldigt roligt om andra uppskattar mina bilder, men jag gör dem inte för andras uppskattning, utan min egen.

Hej Leif!
Jag förstår frågan men samtidigt inte. Inte behöver du fråga andra om hur din bild skall se ut eller vad den skall förmedla. Om du gör det så förlorar du din "fotografiska självständighet". Det vore en annan sak om du har en uppdragsgivare som direkt talade om för dig att det får inte vara någon lutande flaggstänger? Men är det inte det så är det endast du och ingen annan som skall skapa bilden.Du kan även om du har ett uppdrag "sälja" in din bildide´(lutande flaggstång) till en kund, då har kunden givit dig frihet att ta bilderna.
Så en reflextion från en som varit med några år! Hur roligt är det att sitta framför en dator och ta bilder?

Grimmer skrev:
I princip så går det bara att räta ut tvådimensionella objekt. Den tredje, djupet, ändrar sig inte så det kan se knasigt ut när allting är spikrakt även fast man ser att bilden är tagen underifrån.

Det var lite i dom banorna jag funderade. Genom att räta upp bilden får man ju till ett "omöjligt" perspektiv som i vissa fall iofs kan se mer rätt ut än orginalet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar