ANNONS
Annons

Räcker 200mm för skidfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

contender

Aktiv medlem
Skall inhandla ett tele till min Canon inför snösäsongen och är lite osäker på om 70-200 lr 70-300 är rätt för mig.

De jag har tittat på är:

Sigma 70-300/4-5.6 DG APO Zoom macro nytt
- självklart ett budgetval men verkar ge mycket för pengarna iaf.

Canon 70-300/4-5.6 IS USM Helst begagnat

Canon 70-200/4L Begagnat.
- Här blir jag lite osäker på om 200mm räcker

Sigma 70-200/2.8 Begagnat
- Blir detta för tungt att släpa med sig i skidryggsäcken? Någon som har nån erfarenhet av att åka seriöst med lite tyngre fotoutrustning. Och hur fungerar det att fotografera utan stativ med ett sånt här stort objektiv?

Vad tycker ni jag ska välja? Skidåkningen som kommer fotograferas är i princip uteslutande offpist. Både åkning och dropp.

Senast ändrad:
Med din 20D’s brännviddsförlängning funkar 200 kanon.
Jag fotar mycket skidor (fem månader om året) och använder Sigma 70-200 och är mycket nöjd med det. Ibland tycker jag att jag vill ha mer än 200, men man får helt enkelt gå närmare.
Jag har Sigma 2X extension också, men den pajar lite av bild kvalitén.

Sigma 70-200 är väldigt skarpt, tycker jag, Har snygga färger och tecknar oskärpa bra och snyggt. Fokusen är snabb nog också, tycker jag.
Köp ett sånt.
Visst väger det en del, men har men okay fotorygga är det inga problem att släpa på.
Jag vet minst två proffs skidfotografer som använder det.
Utan stativ är inga problem, ofta är det så ljust att det blir väldigt snabba slutartider.
Jag har aldrig stativ med ut.

Hoppa in här. Klicka på Skiing & Action, finns massor av bilder tagna med ett sånt objektiv på en 20D där.
http://www.magnusolsson.com/photography/photography_II.htm

För dropp blir det högre med kortare brännvidder, så släpa på mer än ett objektiv, är mitt tips.

/Magnus

Jag tror att 200 mm kommer räcka bra för dig.

Min lilla erfarenhet av skidfotografering är att du ändå kommer vara tvungen att arrangera dina bilder för att få en snygg bakgrund(inte bara vit) och lagom avstånd med mera... När du ändå arrangera så kan du alltid zomma med fötterna, så 200mm kommer räcka gott

Vad gäller 70-200 F4 eller F2,8 tror jag att du klara dig bra med F4. Oftast när man åker skidor och det är bra fotoväder är det ju riktigt mycket sol så ljustyrka har du inte någon nytta av.

// Erik

Okej men om man jämför 70-200/4L med 75-300/4.5-5.6 IS så går de ju för ungefär lika mycket begagnat, men vilket skall man ta? Får ju trots allt 100mm mer och IS med det andra objektivet. IS till L-objektiven ligger definitivt utanför mina ekonomiska ramar. Har även sett Sigma 2.8 för 4000-6000kr och det verkar ju onekligen vara trevligt att ha ett riktigt ljusstarkt objektiv

mm har läst den tidigare. Har nu även införskaffat ett Sigma 70-200/2.8 som förhoppningsvis ska ge mig fina bilder i vinter.

jag tycker tveklöst att du ska köpa en 2,8:a. 200m räcker utan större problem. jag använder oftast mitt 80-200 till skidfoto. räcker inte 200 får man, som magnus sa, gå närmare.

en 2,8 har bätttre linser och är mer användbar i andra sammanhang.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar