Annons

Publicering av modellbild på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaNilsson

Medlem
Okej.. tar historien från början.
Jag har fotograferat en del åt ett managementbolag förut, jag var rätt ny på det här då och hade inte riktigt förstått hur viktigt det är att skriva kontrakt med alla involverade. Har haft jäkligt mycket strul med företaget nu i efterhand p.g.a det. Det är samma företag som jag tidigare nämnt i en tråd här, när de klippte, redigerade och ändrade mina bilder utan min vetskap. Företaget har aldrig köpt rättigheterna till mina bilder utan har bara tillstånd att använda dem på hemsidan.

Har hur som helst så har jag publicerat två av bilderna som jag tagit för företaget här på fotosidan och idag hade en av modellerna skrivit följande under de bilder jag publicerat här:

"2005-03-20 00:45 Jon Persson
Hej, Anna! Jag är faktiskt inte road av det att ha mina halvnakna bilder till förfogande för alla människor som är intresserad av fotografering utan att jag ens blivit tillfrågad om jag tycker det är OK. Jag föreslår att du tar bort alla mina bilder från den här sidan.
/Monika"


Grejen är att jag informerade modellerna grundligt vid fototillfället om vad bilderna fick användas till då de faktiskt frågade mig om detta.
Jag svarade att bilderna får användas av managementföretaget samt av modellerna på deras egen hemsida. Jag som fotograf har alla rättigheter till bilderna och får använda dem hur jag vill för att t.e.x marknadsföra mig själv, men om jag använder dem för att inbringa pengar så måste modellerna kontaktas.


Jag svarade Monica följande på hennes inlägg:


2005-03-20 16:01 Anna Nilsson
Då föreslår jag att du skriver kontrakt när du blir plåtad Monika.Tyvärr så tog jag dina bilder när jag var rätt grön och dessutom trodde att du och dina övriga kollegor var något att lita på, jag ångrar bittert att jag inte skrivit kontrakt med dej, alla andra artister samt med chefen för managementbolaget du ligger signad på.
Men om du hade lyssnat så har jag sagt till både dej och Tessie att ni får använda bilderna jag tagit på managementsidan och till egen hemsida osv och att jag får använda bilderna till vad jag vill. Bilderna får dock aldrig säljas eller inbringa pengar under några omständigheter utan att modell och fotograf tillfrågas.
Muntliga avtal gäller också även om de kanske inte är lika konkreta. Jag har iallafall lärt mig att alltid skriva kontrakt med mina modeller. Har du fler synpunker är du varmt välkommen att ringa mej.

// Anna


Vad är det som gäller i det här läget?
 
Senast ändrad:
Visserligen är muntliga kontrakt lika giltiga som skriftliga, men klart svårare att bevisa =D

Om inte kontrakt(muntligt/skriftligt) finns har du såklart inga rättigheter att publicera bildern apå Internet med hänvisning till PUL.

I övrigt har du rätt att förfoga över bilderna hur du vill, du kan även sälja dem(även om inte det är god ton), men du får inte använda dem i reklam sammanhang, inte heller en eventuell köpare, då Ni nite skrivit kontrakt kan det till och med vara så att managmentbolaget kan få böta om de använder bilderna i marknadsföring, just då det är svårt att bevisa vad som sagt och inte sagts vid plåtningen

// Anders
 
Muntligt avtal är lika bindande som skriftligt avtal enligt svensk lag. Men det är alltid att föredra att ha något på pränt i den händelse att något skulle gå åt pipan. Då har bägge parter samma papper att luta sig tillbaka på.. så du har nog rätten på sida skulle jag säga ;)

/Jani
 
När det gäller PUL så finns ju följande bestämmelse i 7 §:

Bestämmelserna i 9-29 och 33-44 §§ samt 45 § första stycket och 47-49 §§ skall inte tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande.

Om det hjälper dig här på Fotosidan.se är en annan femma. Jag tror det men jag är varken Datainspektion eller domstol...
 
Har det kommit några prejudicerande mål i PUL ännu. Om inte är det fortfarande rätt öppet och helt klart en relativt fri tolkningsfråga.
 
Har du inget skriftligt avtal med modellen ifråga som talar om motsatsen, så skulle jag vilja påstå att modellen ifråga inte kan komma och kräva att du ska ta bort bilderna på honom/henne på fotosidan. Skriftliga modellreleaser skrivs främst för att skydda modellens intressen - inte fotografens - eftersoms fotografens intressen per automatik är så väl skyddade ändå genom lagar och förordningar.

Nu är jag ingen expert på juridik, men ovanstående är i alla fall så som jag har fattat det.

------------

Det där som Anders Ekdahl Olssson skriver:
Om inte kontrakt(muntligt/skriftligt) finns har du såklart inga rättigheter att publicera bildern apå Internet med hänvisning till PUL.

- Tror jag inte riktigt på. I alla fall inte i detta sammanhang.
 
Muntligt avtal gäller ju, sedan är det svårt med bevisbördan.

Men om modellen nu känner sig stött så kan man väl bara ta bort dem.
Modellen kanske var lka "grön" som du och inte förstod konsekvenserna. Visserligen borde det ju gynna modellen att även synas här, men...

I ditt ställe hade jag plockat bort bilderna.
 
Visserligen kan man alltid hävda att ett fotografi är konstnärligt, och framförallt då det läggs upp för granskning av andra fotografer, som just är tanken med FS.

... men varför skaffa sig ovänner, och eftersom det är en bild i när man är grön, måste det finnas bättre bilder, så jag föreslår att bara ta bort den, och låta saken vara glömd....

// Anders
 
aceeo skrev:
Visserligen kan man alltid hävda att ett fotografi är konstnärligt, och framförallt då det läggs upp för granskning av andra fotografer, som just är tanken med FS.

... men varför skaffa sig ovänner, och eftersom det är en bild i när man är grön, måste det finnas bättre bilder, så jag föreslår att bara ta bort den, och låta saken vara glömd....

// Anders

Är inte fotogafen som bestämmer om det är konst eller inte , skulle det hamna i tingsrätten är det rätten som avgör om det är konst eller ej.

Skulle använda sunt förnuft och ta ner bilderna. Såg att du hade massor med andra snygga bilder.
 
Jag anser att du ska gå på din magkänsla. Vill du ha bilderna publicerade här anser jag att du ska låta dem ligga kvar.

Du behöver troligen inte oroa dig för något rättsligt efterspel. Om en domstol mot förmodan skulle underkänna ditt muntliga avtal har du som sagt undantagsparagrafen i PUL att luta dig mot.

Det finns, som man noterat, ingen prejudicerande dom än. Men det ska mycket till innan en åklagare väcker åtal för att få en sådan dom. Konst som begrepp är också något som en domstol drar sig för att definiera. Sverige har dessutom en stark tradition som ett öppet land med ett massivt skydd för journalisters och konstnärers att uttrycka sig.

Vik dig inte för lama "sunt förnuft"-uppmaningar. Bestäm dig för hur du vill ha dina bilder publicerade och agera precis efter det. Det är sunt förnuft på riktigt.
 
Tack för er hjälp! :O)
Jag har ju två bilder på modellen uppe, ett där man ser att det är modellen och ett andra där ansiktet inte syns. Den förstnämnda är jag tveksam till om jag ska behålla, men det sistnämnda fotot tänker jag med säkerhet behålla då hon inte kan identifieras på den bilden. Är det fel av mig?

Skrev förövrigt precis nedanstående mail till managementbolaget där jag avslutade allt sammarbete samt där jag ombad dem att plocka ner alla bilder jag har tagit. Jag är innerligt trött på att de lyckats få mig på dåligt humör varje dag i flera månader och nu får det vara nog.



"Hej!

Då Monica har börjat ställa till det för mig angående de bilder jag har tagit av henne så föreslår jag att du tar ner alla bilder som jag fotograferat som ligger uppe på www.......se. Jag syftar då inte enbart på de bilder som föreställer Monica utan för alla som överhuvudtaget har kommit från mig. Inget kontrakt finns som menar på att bilderna får användas och då det är just detta Monica har påvisat så har jag bestämt mig för att alla bilder som jag tagit, som har någon som helst inblandning i ....., ska tas ner från sidan och upphöra att användas omedelbart i alla syften.

Det här är inte ett försök i att på något vis vara otrevlig eller dylikt, men då Monica sätter käppar i hjulet för mig och mina fotografier så anser jag att det är bäst att utesluta all fotografisk inblandning i ..... för att undvika vidare problem och störningsmoment, jag har nämligen viktigare saker att bry mig om.


Om några bilder som är tagna av mig någonsin kommer att komma upp på ...... hemsida, på dess affisher, visitkort eller annat som berör företaget, kommer ..... omedelbart faktureras för användningen av dessa.


Jag upprepar återigen att mitt syfte med detta inte på någotvis är att vara oförskämd, det enda jag vill är att de imbecilla bråken kring lagar och fotografier skall upphöra med omedelbar verkan. Jag ser tyvärr ingen annan lösning på detta dilemma än förbjuda ..... att på någotvis bruka min bilder. Som jag tidigare nämnt, och som även Monica hävdar, finns inget kontrakt på att mina bilder får lov att användas och alltså har jag alla rättigheter att be ....., att utan omnejd, ta bort alla bilder från ..... förfogande.

Hoppas du förstår och instämmer i att vi måste få ett avslut på dessa dispyter och att du även förstår att detta är enda vägen att nå dit.

Vänligen bekräfta att detta mail kommit till dina händer.

Hälsningar Anna"



Var det bra eller dåligt av mig att avsluta allt sammarbete?
 
En viktig aspekt tycker jag är vad det här är för "modeller". Är tjejerna ifråga yrkesmodeller och har fått vettigt betalt för sitt uppdrag så tycker jag det stärker din rätt att hantera bilderna som du vill. Är det mer en fråga om amatörer/wannabees som dessutom kanske "ställt upp" som modeller för en ringa ersättning tycker jag absolut inte du kan publicera bilderna på internet mot modellernas vilja. Det vore väl nästan som vilken smygfotografering + intenetpublicering som helst eftersom du isåfall exploaterar deras okunskap/aningslöshet.

Detta inlägg är inte menat som något angrepp på dig.
 
Som jag tidigare nämnt så är bilderna tagna för ett managementbolag. Modellen och hennes chef, plus en hel del andra av modellens kolleger, har själv tillfrågat mig om jag kunde fotografera dem.
Någon "smyfotografering" är det alltså verkligen inte tal om, det är snarare så att det är jag som varit naiv och dumsnäll och blivit utnyttjad.


Något jag kanske bör tillföra diskussionen är att modellen ringde mig så sent som för några dagar sedan och frågade om jag kunde ta fler bilder på henne, vid detta tillfälle sa jag på ett mycket vänligt sätt sa att jag tyvärr inte vill göra fler fotojobb som kommer att hamna på företagets hemsida. Jag poängterade att detta verkligen inte hade med modellen att göra utan helt enkelt att jag inte ville arbeta åt företaget längre. Dagen efter fick jag kommentarerna att jag skulle ta ner hennes bilder. Jag tror personligen att modellen blev sur för att jag inte ville ta fler bilder och att det är därför hon håller på på det här viset. Kan dock inte se någon som helst anledning till hennes humör då jag var mycket trevlig och gav goda förklaringar till varför jag inte tänkte ställa upp och plåta mer.
 
Anna Nilsson (AnnaNilsson) skrev:
Som jag tidigare nämnt så är bilderna tagna för ett managementbolag. Modellen och hennes chef, plus en hel del andra av modellens kolleger, har själv tillfrågat mig om jag kunde fotografera dem.
Någon "smyfotografering" är det alltså verkligen inte tal om, det är snarare så att det är jag som varit naiv och dumsnäll och blivit utnyttjad.


Något jag kanske bör tillföra diskussionen är att modellen ringde mig så sent som för några dagar sedan och frågade om jag kunde ta fler bilder på henne, vid detta tillfälle sa jag på ett mycket vänligt sätt sa att jag tyvärr inte vill göra fler fotojobb som kommer att hamna på företagets hemsida. Jag poängterade att detta verkligen inte hade med modellen att göra utan helt enkelt att jag inte ville arbeta åt företaget längre. Dagen efter fick jag kommentarerna att jag skulle ta ner hennes bilder. Jag tror personligen att modellen blev sur för att jag inte ville ta fler bilder och att det är därför hon håller på på det här viset. Kan dock inte se någon som helst anledning till hennes humör då jag var mycket trevlig och gav goda förklaringar till varför jag inte tänkte ställa upp och plåta mer.

Hmm, detta talar till min primitiva del av hjärnan där jag hade lagt upp ännu fler kort från sessionen.... bara för att provocera.... vet att detta går helt emot mina tidigare inlägg, men den nya informationen gör att hela jag går in i en mycket låg primitiv fas där hämnden är juvlig....

// Anders
 
aceeo skrev:
Kunde vara intressant att veta vem modellen är, så man slipper den minan...
// Anders
Nu har nog primitivo-delen tagit över kommandot helt för en stund :) Hennes namn har väl verkligen inte i denna tråd att göra. Det skulle ju bli ett rent personangrepp.
 
Hehe! Håller kanske med lite.. kanske dumt att pressa fram namn men hon håller iallafall i ett par ben som tillhör en röv som är beklädd med kakmonstret-trosor, ligger i mitt album "människor" ;O)
 
AnnaNilsson skrev:
"2005-03-20 00:45 Jon Persson
Hej, Anna! Jag är faktiskt inte road av det att ha mina halvnakna bilder till förfogande för alla människor som är intresserad av fotografering utan att jag ens blivit tillfrågad om jag tycker det är OK. Jag föreslår att du tar bort alla mina bilder från den här sidan.
/Monika"


Grejen är att jag informerade modellerna grundligt vid fototillfället om vad bilderna fick användas till då de faktiskt frågade mig om detta.
Jag svarade att bilderna får användas av managementföretaget samt av modellerna på deras egen hemsida. Jag som fotograf har alla rättigheter till bilderna och får använda dem hur jag vill för att t.e.x marknadsföra mig själv, men om jag använder dem för att inbringa pengar så måste modellerna kontaktas.


Jag svarade Monica följande på hennes inlägg:


2005-03-20 16:01 Anna Nilsson
Då föreslår jag att du skriver kontrakt när du blir plåtad Monika.Tyvärr så tog jag dina bilder när jag var rätt grön och dessutom trodde att du och dina övriga kollegor var något att lita på, jag ångrar bittert att jag inte skrivit kontrakt med dej, alla andra artister samt med chefen för managementbolaget du ligger signad på.
Men om du hade lyssnat så har jag sagt till både dej och Tessie att ni får använda bilderna jag tagit på managementsidan och till egen hemsida osv och att jag får använda bilderna till vad jag vill. Bilderna får dock aldrig säljas eller inbringa pengar under några omständigheter utan att modell och fotograf tillfrågas.
Muntliga avtal gäller också även om de kanske inte är lika konkreta. Jag har iallafall lärt mig att alltid skriva kontrakt med mina modeller. Har du fler synpunker är du varmt välkommen att ringa mej.

// Anna


Vad är det som gäller i det här läget?

Det står två namn i texten ovan som skulle kunna vara de modeller det handlar om???

/Peter
 
Det var två modeller närvarande vid fototillfället då de aktuella bilderna togs. Monica och en annan tjej (Tessie). Men det är bara Monica som opponerat sig om bilderna, jag tror den andra tjejen vet vad som gällde när bilderna togs.


De prominenta trosorna fick jag av en slump tag på på Tradera, ett riktigt kap! :O)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.