Annons

PSD vs TIFF (eller andra...)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var tvungen att kolla i tråden, och jag hade också reflekterat över det :)

Men jag struntar i det för mitt allmänna bildsparande.
Däremot finns det någa bilder som är extra viktiga och de lagras färdigjusterade som tiff och jpg.

PSD är programunikt och jag väljer inte detta format för arkivet, men kan heller inte se några större problem med detta format i framtiden. Även om 10 år finns ju PS 7 kvar. Mycket enkelt att spara om till tiff eller annat format.

Eller har jag missuppfattat problemställningen helt?

FouFoto skrev:
PSD är programunikt och jag väljer inte detta format för arkivet, men kan heller inte se några större problem med detta format i framtiden. Även om 10 år finns ju PS 7 kvar. Mycket enkelt att spara om till tiff eller annat format.

Eller har jag missuppfattat problemställningen helt?

Om 10 år finns det ingen modern dator som kan köra PS7. Kolla vilka program som fanns -94 och försök att köra dessa i WinXP eller OS X. Väldigt få kommer att starta.

FouFoto skrev:
Jag förutsättar att om du byter dator så ser du till att du har ett PS som matchar din nya dator.

Ja men då är vi tillbaks till att PS precis som Word kanske inte är 100% är bakåtkompatibla i framtiden.
Sedan är det långt ifrån säkert att Adobe/Ps en existerar om 10år. Men deras patent/rättigheter förhindrar andra att göra program som kan hantera .psd filer. Då sitter man tiktigt pyrt till.
PSD är ett utmärkt format att arbeta i, men lagring skall ske i format som är öppna och framtids garanterade.

Jag förstår poängen med att spara bilderna i ett generellt format men om man med jämna mellanrum (typ vart 4-5 år) sparar om i nästa generations psd-format så kan jag inte så något stort problem.
Möjligtvis besväret att starta en batch som sparar om filerna.

Sparar man sina filer i psd-format och därefter inte aktivt underhåller arkivet så blir det ju förr eller senare ett problem naturligtvis.

Går det tillräckligt lång tid så blir det säkert problem även med ett mer generellt format.

Senast ändrad:
Om 10 år finns det ingen modern dator som kan köra PS7. Kolla vilka program som fanns -94 och försök att köra dessa i WinXP eller OS X. Väldigt få kommer att starta.
Jag vill påstå att det där är mer eller mindre ett domedagsscenario då det är fullt möjligt att dra upp en virtuell maskin och köra in win 3.11 på den om så behövs.

Jag kan med lätthet använde diverse saker från '80-talet, inklusive andra icke-x86 system.

När ett format har blivit stort nog kommer det gå att läsa, lagligt eller olagligt av det enkla faktum att folk kommer se till att det kan läsas för att dom använder det.

Nome Nescio skrev:
Personligen har jag inte haft några större problem med de gamla program jag har hemma. Visst kanske jag kan hitta något som inte skulle funka. Men precis som Peter säger så finns det emulatorer och virtuella maskiner som gör precis detta åt en om det nu skulle bli ett problem. Dessa emulatorer blir bara bättre och bättre. Det finns ett gäng tex som gör dosbox för att kunna köra gamla dos-baserade spel på moderna datorer. När mängder av gamla Win32-applikationer slutar funka kommer man nog få se fler emulatorer om det finns intresse att få dessa att funka. Undrar förresten om inte Wine (Windowsemulator för Linux) klarar av att köra vissa versioner av PS.

Dock så tror jag inte man måste bli så drastisk.

Sedan är det långt ifrån säkert att Adobe/Ps en existerar om 10år. Men deras patent/rättigheter förhindrar andra att göra program som kan hantera .psd filer. Då sitter man tiktigt pyrt till.
Om det finns en marknad köper någon upp dessa rättigheter och säljer det för dyra pengar. Tack för tipset förresten. Ska börja bunkra pengar tills Adobe kånkar! Hoppas, hoppas, hoppas... :)

Skämt åsido, inte har väl de stoppat någon som gör ett program för att läsa PSD:er? I alla fall inte någon som inte tar betalt för detta program. Det finns flera program därute, i dagsläget, som klarar av detta.

Är det någon som har testat till exempel ImageMagick för konvertering av PSD-filer? Jag vet att den stödjer det men inte exakt vad den klarar av (kurvor, lager, etc). Misstänker att det mest är den färdiga "tillplattade" bilden man får ut, men det kanske räcker om 10 år, det torde vara bilden som är av huvudintresse. Eftersom det är programvara med öppen källkod och dessutom skriven i ett språk som det har funnits kompilatorer till rätt länge (dessutom finns åtminstone en sådan kompilator gratis och med öppen källkod) så torde man kunna kompilera denna även i framtiden.

Finns det intresse att kunna läsa filer kommer någon att göra det möjligt. Därmed inte sagt att det kommer vara superenkelt. Man kanske till och med måste använda ett (burr!) kommandogränssnitt.

Bara för sakens skull, jag personligen sparar inget i PSD för slutförvaring. För mig är det ett arbetsformat och den slutgiltiga bilden hamnar i ett annat format avsett för slutändamålet beroende på vad den skall användas till, ofta JPEG eller TIFF. Råfilen (NEF) sparar jag undan. Där har jag källkod till program som kan konvertera den i framtiden om alla mina andra konverterare skulle sluta fungera en vacker dag. Jag är mer orolig över att mina minnesmedia ska falla sönder än att jag inte ska kunna tolka datat på dem.

Dessutom är industrin medvetna om problematiken runt det hela. Adobe har kommit med sitt DNG format vilka dom hoppas kunna bli standard-format för RAW filer. Det är hedervärt. Tif är lastgammalt och verkar inte ha någon som helst utsikt på att krokna än på många år.

maxzomborszki skrev:
Undrar förresten om inte Wine (Windowsemulator för Linux) klarar av att köra vissa versioner av PS.
Jo, det stämmer, PS7 vet jag går, sannolikt även tidigare versioner, PSCS är på gång men inte riktigt där. Med PSCS får man nästan (konspirations)känslan att Adobe gjort en deal med MS om att programmet ska kräva wxp för att funka...
maxzomborszki skrev:
Skämt åsido, inte har väl de stoppat någon som gör ett program för att läsa PSD:er? I alla fall inte någon som inte tar betalt för detta program. Det finns flera program därute, i dagsläget, som klarar av detta.
Finns ju, som du skriver, flera program. PTAssembler, t ex, kan spara som PSD, både med och utan lager och med och utan lagermasker. Och visst klarar väl GIMP PSD? Vet dock inte hur licensen för att använda PSD ser ut (om det finns någon) - det har ju blivit tuffare i USA med reverse engineering i och med DMCA.

TIFF är ju inte precis något nytt filformat. Det har ju funnits sedan antiken, det vill säga runt 9 år sedan.
Och de flesta formaten byts ut allt eftersom kraven ökar och nya tekniker utvecklas. GIF är väll runt 12 år gammalt och det används ju knappt alls längre.

Skurmedel skrev:
TIFF är ju inte precis något nytt filformat. Det har ju funnits sedan antiken, det vill säga runt 9 år sedan.
Och de flesta formaten byts ut allt eftersom kraven ökar och nya tekniker utvecklas. GIF är väll runt 12 år gammalt och det används ju knappt alls längre.

GIF används i hög grad på internet.. knappast ute än :)

bara kolla alla annonser du ser här i sidan t ex

Problemet med gif är ju inte att det är ett gammalt format utan att Unisys började kräva pengar då de satt på patentet för LZW. Det patentet har nu gått ut, men många omständigheter har ändrats varför vi nu ser mera jpeg. Gif finns dock i allra högsta grad och är i vissa fall bättre än jpeg, t ex när du lägger upp skärmdumpar här på FS i en diskussionstråd...

Läs mera: http://burnallgifs.org/

Skurmedel skrev:

TIFF är betydligt äldre än så -- minst 17 år.

Det utvecklades ursprungligen av Aldus 1987. (Aldus köptes senare upp av Adobe)

stone skrev:
[...]Aldus[...]
Ahh... Aldus Pagemaker... Det var tider det... Minns mitt första 14k4-modem... snabbt som blixten och kostade skjortan i Welltons datakedja vad-den-nu-hette... ringde BBS:er... Min DX2 66 MHz var det snabbaste som gick att uppbringa...

Hrm... ja, det är ju lördag kväll och, ja, ni vet...

niklasl skrev:
Ahh... Aldus Pagemaker... Det var tider det... Minns mitt första 14k4-modem... snabbt som blixten och kostade skjortan i Welltons datakedja vad-den-nu-hette... ringde BBS:er... Min DX2 66 MHz var det snabbaste som gick att uppbringa...

Hrm... ja, det är ju lördag kväll och, ja, ni vet...

Från början vill jag minnas att PageMaker bundlades med Windows/286. Hugaligen.

Då var det 1200/2400 modem som gällde.

ANNONS