Annons

PSD vs TIFF (eller andra...)

Produkter
(logga in för att koppla)
eeyore skrev:
...Arbetskopior som används för vidare bearbetning bör inte sparas med förstörande komprimering typ .jpg förrens man är färdig med den slutgiltiga bilden, då de förstörande formaten sakta men säkert förstör detaljer i bildern...
JPEGfiler blir alltså bleka och detaljlösa efter några år, precis som en utskrift?

[skojar]

eeyore skrev:
.dng
[...]
Färgkanalerna kan komprimeras (ickeförstörande)
Ordmärkning, men det blir ju lite annorlunda om man vill komprimera linjärt bilddata smart. Då gör man lämpligast som Nikon D70 och tar bort överflödig information i de ljusaste exponeringsstegen.

Och eftersom DNG-formatet förstås inkluderat alla egenskaper hos de råformat som kameratillverkarna presenterat, så finns alltså denna metod till komprimering även tillgänglig (hur, för annat än D70-filer, vet jag dock inte) i DNG-formatet.

Hejsan,

Tydligen lite för lite kaffe imorse ;-)

Rätt skall vara rätt, tur att det finns uppmärksamma ögon även här =)

.png är ett icke förstörande format, det som skiljer från LZW är dock att komprimeringen sker tvådimensionellt till skillnad från LZW som komprimerar i en dimension. (om jag nu minns rätt denna gång) ;-)

Ang DNG.
Det lilla jag hunnit läsa är att man kan använda olika metoder för hur datat lagras och definera hur pixlar skall skapas ur rå-datat. På detta sätt borde man kunna uppnå en liknande hantering som Nikon använder i NEF, men jag är som sagt inte så påläst på detta, har inte haft tid att plöja specarna.

Men det finns en konverterare att hämta hem från Adobe som klarar av att konverter ex. CRW och NEF till DNG så man kan ju alltid testa och se vad resultatet blir.

/Per

eeyore skrev:
Men det finns en konverterare att hämta hem från Adobe som klarar av att konverter ex. CRW och NEF till DNG så man kan ju alltid testa och se vad resultatet blir.
Om man inte som jag sitter med Windows ME, för då startade inte programmet :-(

Är det någon som vet om man själv kan ställan in hur man vill att rådatat ska sparas i DNG-filen, eller blir det alltid på samma sätt som det ligger i kamerans format?

kaw skrev:
Är det någon som vet om man själv kan ställan in hur man vill att rådatat ska sparas i DNG-filen, eller blir det alltid på samma sätt som det ligger i kamerans format?

Man kan slå av/på komprimering och välja om datat ska sparas med kamerans filtermönster eller interpolerat till "full" RGB.

Men vilken komprimering?

Intressant att man kan välja att spara interpolerat data - det innebär att det alltså går att göra färginterpoleringen innan vitbalanseringen. Jag har inte gjort några test, men har (på "ickefaktagrundad känsla") tagit för givet att det inte ger ett lika korrekt resultat.

Komprimering i DNG

Slår man på komprimering får compression-tagen i DNG-filen värdet 7, vilket tillsammans med diverse andra parametrar verkar innebära "lossless Huffman JPEG".

Är .dng formatet fritt eller öppet?

Fritt = De tar inte betalt för det idag, men kan mycket väl göra det i morgon.
Öppet = Alla har full tillgång till format-specen och det är fritt fram att använda/utveckla den hur man vill.
Jfr. med mp3 & Ogg-vorbis. Mp3 var gratis under hela 90-talet, någon gång under 2000-talet kom någon marknasnisse på ideen att tjäna pengar på mp3. Ogg-vorbis är ett open-scorce projekt och kommer per definition att vara gratis att implementera i applikationer idag och imorgon.

Nome Nescio skrev:
Är .dng formatet fritt eller öppet?

Fritt = De tar inte betalt för det idag, men kan mycket väl göra det i morgon.
Öppet = Alla har full tillgång till format-specen och det är fritt fram att använda/utveckla den hur man vill.
Jfr. med mp3 & Ogg-vorbis. Mp3 var gratis under hela 90-talet, någon gång under 2000-talet kom någon marknasnisse på ideen att tjäna pengar på mp3. Ogg-vorbis är ett open-scorce projekt och kommer per definition att vara gratis att implementera i applikationer idag och imorgon.

inte nog med det; det måste vara fritt från patent eller ännu hellre (som det är nu med sleeper-patent som kan poppa upp och bita en hel industri i arslet) vara patenterat av någon som förbundit sig att licensiera ut det utan kostnader eller andra villkor

Folk från Adobe har sagt i diverse online-forum att Adobe arbetar på mer utförliga licensvillkor med syfte att göra formatet öppet, med N.N.:s terminologi.

dumbo skrev:
De allra flesta webbrowsers och bildvisningsprogram och... Ja, helt enkelt de flesta program (iaf som jag stött på) har stöd för PNG. Internet Explorers stöd för PNG suger dock råttpung. Färgerna blir fel och det stödjer, som redan nämnts, inte alphatransperans.

Det finns flera olika sätt att lösa problemet med transparensen i IE. Ett av det enklaste sätten är med ett litet JavaScript. Se länken nedan.

Jag har inte haft några problem alls med scriptet och det ser inte heller ut att ställa till det för andra webbläsare. Kanoiners.

http://homepage.ntlworld.com/bobosola/index.htm

Går det att fixa så att färgerna blir rätt på något liknande sätt åxå?

Inte för att jag planerar att reparera buggar i IE på mina sidor, det är MS jobb, utan jag är mest nyfiken.

dumbo skrev:
Går det att fixa så att färgerna blir rätt på något liknande sätt åxå?

Inte för att jag planerar att reparera buggar i IE på mina sidor, det är MS jobb, utan jag är mest nyfiken.

Själv har jag inte haft några problem med färgerna, vad händer?

Sök på png och ie på Google, så kommer en drös med lösningar på png-problematiken i IE.

Visst är det irriterande att det inte funkar direkt i IE, men alternativet är ju att inte använda funktionerna för transparens alls. :(

Det får man stå ut med - så sällan man ser w3-validerade sidor nu för tiden :)
Instämmer, men det är ju inte alltid lätt, speciellt inte om man vill ha lite mer avancerad layout. Och ibland behöver man fuska på vissa småsaker. Fast W3 gick igenom iaf.

Stiffneck skrev:
Själv har jag inte haft några problem med färgerna, vad händer?

Jag gjorde, exempelvis, bilder för att ha som logotyp/överskrift på min hemsida Jag valde samma färg på bakgrunden i bilden som jag hade som bakgrund på själva sidan.
Jag noterade snabbt att bakgrunden på bilden blev mörkare i IE och efter närmare undersökning så såg jag att även texten i denna bild visades mörkare. I Mozilla, Firefox, Opera osv osv var färgerna korrekta. Eftersom jag ville ha rätt nyanser så fick jag göra giffar av dem istället.

Detta fenomen har jag verifierat med andra bilder senare när jag placerat en PNG- och en JPEG-verion av samma bild bredvid varandra. JPEG:en visas korrekt och PNG:n blir mörkare.

Jag har inte testat med de allra senaste servicepackarna dock, så de KAN ju ha åtgärdat problemet.

Man kan ju också åtgärda problemet med PNG och IE genom att påtvinga alla Firefox och på så sätt ge alla en bra och riktig browser. Jo, bilderna blir mörkare i IE, har också råkat ut för det. helmysko.

Förstår inte riktigt idén med att spara en bild i TIFF om man inte skall skicka den till tryck eller liknande. Istället kan man ju spara den i PNG eller JPEG(med högsta kvalitét, 100%/12) tillochmed. TIFF tillför ju bara onödig information isåfall som ökar storleken på filen.

Skall man pula ytterligare med den och vill ha den i originalskick sparar man den i PSD. Det är ju iallafall vad jag skulle göra.

Senast ändrad:
Skurmedel skrev:
..
Förstår inte riktigt idén med att spara en bild i TIFF om man inte skall skicka den till tryck eller liknande. Istället kan man ju spara den i PNG eller JPEG(med högsta kvalitét, 100%/12) tillochmed. TIFF tillför ju bara onödig information isåfall som ökar storleken på filen.
..

Vitsen med att spara i tiff är att det är någotsånär programoberoende, men man kan fortfarande spara lager och lite annat smått och gott.

TIFF *tillför* inte någon onödig information... Det komprimerar dock något sämre än tex PNG.

Jo jag tror det gör det om du sparar utan lager och grejor. Jag tycker jag brukar få jämförelsevis enorma bilder när jag bara sparar en ensam bild utan lagerinformation eller något. Men som jag sade innan så menade ju jag bara om man skulle spara en plan bild och inget mer. Då är det ju ingen vits med TIFF alls som du indirekt sade.

är komprimeringen verkligen viktigast?
är det inte viktigare med programoberoende och framtidsutsikter?
hårddisk är billigt, konvertering tar tid och är tråkigt.

själv har jag kört med tif sen början av 90talet och känner mig trygg med det.
(lever dock möjligtvis lite farligt numera då jag gärna komprimerar mina största lagertiffar med lzw)
;o)

ANNONS