Annons

PSD vs TIFF (eller andra...)

Produkter
(logga in för att koppla)
Estethia skrev:
är komprimeringen verkligen viktigast?
är det inte viktigare med programoberoende och framtidsutsikter?
hårddisk är billigt, konvertering tar tid och är tråkigt.

själv har jag kört med tif sen början av 90talet och känner mig trygg med det.
(lever dock möjligtvis lite farligt numera då jag gärna komprimerar mina största lagertiffar med lzw)
;o)
Hur gör du med justeringslager, Christel? Är det inte en fördel att kunna spara som psd med justeringslager istället för tiff?

jimh skrev:
Mycket märkligt. Jag provade nu på jobbet också och fick samma resultat, dvs ingen storleksskillnad mellan bilder i tiff- och psd-format.

Jag hittar inte heller någon inställning som skulle kunna påverka det.

Kan det ha att göra med "Mazimize compatibikkity" för har du det sparar photoshop en extra bild som är omgjord till ett lager så att fler program ska kunna läsa av PSD-filer?

Ahem, komprimeringen är inte viktigast men apropå kompatibilitet och PNG kan du inte klaga, det är nästan nyfött och det stöds nästan överallt.

Detta är som med allt annat, det beror på vad man skall ha bildfilen till. Så frågan "Vad skall jag spara min bild i?" är lite fel. Det är princip som när någon frågar vilken kamera de skall köpa.

Och jag kan ju erkänna att disskussionen har spårat ur lite mycket pga min hjälp ;)

Men som sagt, PSD eller TIFF så skulle jag välja PSD i de flesta fallen, och skall man skicka dem för tryck eller något kan man enkelt bifoga båda på cd eller vad man nu gör, maila är kanske inte alltid så bra. Och ett tryckeri eller vad det nu är som inte har stöd för photoshop? Då skulle jag överväga att skicka något alls dit.

ohls skrev:
Kan det ha att göra med "Mazimize compatibikkity" för har du det sparar photoshop en extra bild som är omgjord till ett lager så att fler program ska kunna läsa av PSD-filer?
Så var det naturligtvis. Nu får jag dem olika stora.

Bilagor

• untitled-1.gif
    untitled-1.gif
    7.2 KB · Visningar: 186
jimh skrev:
Så var det naturligtvis. Nu får jag dem olika stora.
Men, det skall inte ha någon betydelse.

I mina tidigare exempel har jag stängt av kompatibilitet för psd med lager, det är standard för mig.

Och jag trodde dina exempel var bilder utan lager, jimh?

Om du sparar en psd utan lager, (flattad med bakgrund) så inverkar inte kompatibilitetsinställningen på PSD-filen.

Bilagor

• dump.gif
    dump.gif
    6.5 KB · Visningar: 171
Strunt, måste bara korrigera mig själv - och åter förvånas över att man kan välja att spara interpolerat data i DNG-formetet. Vill man kunna återskapa detaljer i utfrätta partier måste interpoleringen göras efter vitbalansering och "högdagerkopiering" från typiskt röda till gröna och blå kanalerna.

Lasse H skrev:
Ja, men det är ju bara att spara och se glad ut, ju.
mipert skrev:
Visst gör de det.
Tack för undervisning! Är dock lite förvånad över att detta funkar med tiff-filer, kändes som en typisk Photoshop-grej.

Frågan är ju då om man ska välja psd eller tiff? För egen del vill jag helst spara filerna som jag har lagt ner arbete på med justeringslager o dyl (men innan formatberoende skärpning och färgprofilkonvertering) så att man har möjlighet att plocka upp dem igen längre fram och ev korrigera...

Finns andra program som hanterar justeringslager?

kaw skrev:
Strunt, måste bara korrigera mig själv - och åter förvånas över att man kan välja att spara interpolerat data i DNG-formetet. Vill man kunna återskapa detaljer i utfrätta partier måste interpoleringen göras efter vitbalansering och "högdagerkopiering" från typiskt röda till gröna och blå kanalerna.
Är väl så D70 funkar - dess raw-filer lär ju vara interpolerade från 12 bitar till 9, vill jag minnas...?

Det är inte något absolut tal, om jag förstått det rätt, utan det kan vara mellan 9 och 10 bitar. Fast buden vaierar lite. Jag har sett att en del skrivit 9.5 till 10 och andra 8.5-9.5 osv.

mipert skrev:
Och jag trodde dina exempel var bilder utan lager, jimh?

Om du sparar en psd utan lager, (flattad med bakgrund) så inverkar inte kompatibilitetsinställningen på PSD-filen.
Alla mina exempel har varit flata, men trots det så verkar kompatibilitetsinställingen påverka storkelen.

jimh skrev:
Alla mina exempel har varit flata, men trots det så verkar kompatibilitetsinställingen påverka storkelen.
Bara för det var jag tvungen att testa en gång till. Naturligtvis med helt annat resultat.

Nu släpper jag det här :-/

Bilagor

• mipert.gif
    mipert.gif
    19.3 KB · Visningar: 174
PSD är bäst..

Rent kvalitet mässigt och innehålls mässigt är TIFF och PSD likvärdiga, men kollar man på filstorleken så skiljs dem åt avsevärt. Genom att spara dina bilder som PSD tjänar du mycket utrymme.

Slår du dessutom av Maximize Compatibilty när du spara som PSD sparar du ännu mycket mer utrymme...

/Jens Öberg

Jag skulle spara i PSD vid osäkerhet, har man otur kan man ju förlora någon viktig information i bilden , som t.ex lagerinformation.

Nu har jag läst eran diskution över vilket format som gäller för lagring med stort intresse.
Det ingen reflekterat över är dock att PSD är program unikt medans Tiff är ett med generellt format.
Se det som .doc(M$ Word) och .rtf. Det finns kanske några fler möjligheter i .doc formatet. Men allt eftersom Microsoft släpper nya Word versioner så minskar bakåtkompabiliteten av gamla dokument. Jag tror att det finns en möjlighet likande problem med .psd.

ANNONS