Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
PSD vs TIFF (eller andra...)
- Trådstartare zlice
- Start datum
Nekomy
Avslutat medlemskap
PSD är Adobes format och används när man arbetar med bilder då man kan spara bilden i lager som man senare kan arbeta vidare med. Detta skall inte användas som ett visnings eller transport format.
Det är undefär vad jag vet. Jag vet att TIFF står för Tagged Image File Format och att det är ett så kallat public domain format.
Det är undefär vad jag vet. Jag vet att TIFF står för Tagged Image File Format och att det är ett så kallat public domain format.
mipert
Aktiv medlem
Appropå tråden om tekniknördar.
PSD är ett komprimerat format...
Tiff är ett bra val när du skall använda filer i andra program.
Trycksaker och utskrifter.
Du kan se det som ett standardiserat format som fungerar överallt, vissa tryckerier vill fortfarande helst ha EPS men jag hoppar den diskussionen för ögonblicket.
Tiff är ett bra val när du skall använda filer i andra program.
Trycksaker och utskrifter.
Du kan se det som ett standardiserat format som fungerar överallt, vissa tryckerier vill fortfarande helst ha EPS men jag hoppar den diskussionen för ögonblicket.
maxzomborszki
Aktiv medlem
TIFF är långt ifrån ett format, det bör snaras kategoriseras som ett "containerformat" (eng). Det är en samling av format, eller delformat om man nu föredrar det, som var för sig har för- och nackdelar.
Adobe innehar copyrighten till TIFF-specifikationen men specifikationen är öppen.
Mer information om fördelar och nackdelar med tiff finns på The Unofficial TIFF Home Page. Det finns även en FAQ om grafiska filformat. Den är dock från 1997 så den är väl inte purfärsk.
Adobe innehar copyrighten till TIFF-specifikationen men specifikationen är öppen.
Mer information om fördelar och nackdelar med tiff finns på The Unofficial TIFF Home Page. Det finns även en FAQ om grafiska filformat. Den är dock från 1997 så den är väl inte purfärsk.
Lasse H
Aktiv medlem
Damocles skrev:
TIFF stödjer även flera sorters komprimering inklusive JPEG.
Det där får du gärna utveckla lite.
Stödjer Tiff Jpeg-komprimering.
Skurmedel
Aktiv medlem
Nu får vi ju ta och göra lite skillnad på komprimeringen här. Zip-komprimering är en generell komprimering som kan användas på i princip all binär data. Enkelt sätt så är jpegbilder är komprimerad på två sätt. Dels så är bildinformationen förenklad.. den tar bort förenklar bilden och med andra ord "förstör" den bilden, man förlorar bildinformation. Vidare så komprimerar jpeg-bilden med en Huffman-algoritm. Då förenklar den binärdata och minskar på så sätt storleken. Zip, använder också Huffman-tekniken. En jpeg-fil i högsta kvalitét gör nästan ingen skillnad med bilden men krymper filen på ungefär samma sätt.
zlice
Aktiv medlem
Estethia skrev:
tif
tack.. supersnabb!
ulltand
Aktiv medlem
Är du säker? I så fall icke förstörande komprimering, eller?mipert skrev:
...PSD är ett komprimerat format...
Hittade följande:
"While you're developing an image, you should always save your work in Photoshop (PSD) format. This practice ensures that all of the image data is saved."
Hur menar du då? Hanteringen av lager eller? För bitmapdata verkar ju inte komprimeras.mipert skrev:
Bilagor
Lasse H
Aktiv medlem
Enligt Photo shop bibeln erbjuder psd filkomprimering.
Tyvärr står det ingen närmare förklaring förutom att komprimeringen är ickeförstörande.
Tycker det är en lite luddig beskrivning att psd "erbjuder" filkomprimering.
Precis som om det vore möjligt att välja komprimering eller inte.
Tyvärr står det ingen närmare förklaring förutom att komprimeringen är ickeförstörande.
Tycker det är en lite luddig beskrivning att psd "erbjuder" filkomprimering.
Precis som om det vore möjligt att välja komprimering eller inte.
davidschreiner
Picturo-administratör
Bäst för arkivering?
Vad jag fick fram av den här diskussionen är att man ska välja PSD så länge man jobbar med bilden men om man ska spara och arkivera så är det Tiff som gäller. Frågan är då bara vilken sorts Tiff som är lämpligast för arkivering.
Hur gör ni andra när ni t.ex. bränner ner era scannade bilder på CD?
/David
Vad jag fick fram av den här diskussionen är att man ska välja PSD så länge man jobbar med bilden men om man ska spara och arkivera så är det Tiff som gäller. Frågan är då bara vilken sorts Tiff som är lämpligast för arkivering.
Hur gör ni andra när ni t.ex. bränner ner era scannade bilder på CD?
/David