Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ps RAW eller RAWshooter

Produkter
(logga in för att koppla)

explora

Medlem
Hej
Har nu börjat komma igång med RAW plåtandet. Tog ett tag innan man klurat ut allt med program, arbetsflöde etc. Jag arbetar med bilder i både PS RAW ocg pixmantic RAWshooter och jag gillar egentligen båda program, MEN:

Bilderna blir faktiskt olika skarpa (kanske ingen nyhet) och jag tycker PS ger skarpast bilder. Jag sparar PS bilderna som PSD och Pixmantic som tiff, kanske gör det skillnad?

Nu undrar jag om det finns andra som upptäckt detta o om det ev är en inställningsfråga ( i rawshooter´n).

Jag gillar annars arbetsflödet i RAWshoter, lite bättre än PS RAW, men vitbalansen blir enklare "rätt" i PS RAW...

petter
 
explora skrev:
Hej
Har nu börjat komma igång med RAW plåtandet. Tog ett tag innan man klurat ut allt med program, arbetsflöde etc. Jag arbetar med bilder i både PS RAW ocg pixmantic RAWshooter och jag gillar egentligen båda program, MEN:

Bilderna blir faktiskt olika skarpa (kanske ingen nyhet) och jag tycker PS ger skarpast bilder. Jag sparar PS bilderna som PSD och Pixmantic som tiff, kanske gör det skillnad?

Nu undrar jag om det finns andra som upptäckt detta o om det ev är en inställningsfråga ( i rawshooter´n).

Jag gillar annars arbetsflödet i RAWshoter, lite bättre än PS RAW, men vitbalansen blir enklare "rätt" i PS RAW...

petter

Ja, programmen håller långtifrån samma prestanda. Det är nog därför du upplever skillnader i skärpan.

Jag skulle rekommendera Capture One LE, så slipper du fundera vilket som är bäst.... =o)

RAW-GODIS

Mvh /Peter
 
Eller varför inte Bibble jag tycker att det är ett kanon program, har provat olika men detta tycker jag om
 
Jag har kommit fram till helt motsatt resultat! Använder numera enbart Rawshooter istället för Cs. Rawshooter pruducerar bilder med högre skäpra/upplösning samt har ett bra arbetsflöde. Även teckningen i högdagrar kan vara bättre i vissa lägen. Har testat en hel del inför mitt val. Skall påpeka att bilderna kommer från 20D.
 
Kolla på de andra trådarna som Mikael risedal har startat och behandlar samma sal. Zoomar du in verkar Rawshooter ge en sabla massa fula artifaktiker iaf.
 
Det borde vara en hel del skillnad på hur olika program hanterar filer i olika rawformat. Jag upplever också att Rawshooter fungerar bra. Kan inte det ha med Nikons "hemliga" format att göra, där Rawshooterkanske inte hanterar Nikon lika bra än så länge?
 
jag använder en 20d och tycker oxå att det blir artefakter och att pixlarna syns tydligare med Rawshooter´n än exempelvis med PS raw. Har tankat ner test versionen av capture one nu, ska bli kul att testa den. Finns det några instruktioner till Cap one?
 
explora skrev:
jag använder en 20d och tycker oxå att det blir artefakter och att pixlarna syns tydligare med Rawshooter´n än exempelvis med PS raw. Har tankat ner test versionen av capture one nu, ska bli kul att testa den. Finns det några instruktioner till Cap one?

Det finns manual att tanka hem på deras hemsida. Men det behövs knappt... Speciellt inte om du ger dig på den svanska 3.7-versionen. Den är nästan självgående... =)


//Peter
 
Jag vill gärna backa från min tidigare kommentar om att Rawshooter fungerar bra. Jag har tydligen förväxlat lättanvändt med bra. Jag jämförde just samma rawfil framkallad med både PS RAW och Rawshooter, och det blev en väldig skillnad. PS-filen är mycket bättre, ffa i de mörka delarna av bilden. Så ingen mer Rawshooter för mig innan det är uppgraderat (även om jag tycker att det är suveränt användarvänligt).
 
jag använder mig främst av Raw shooter, mest för att det är mycket lättanvänt och gratis.

Jag roade mig med att se hur väl olika program
presterade vad gäller upplösning. dvs jag plåtade en testbild i RAW som sedan konverterades med olika program. Sedan beräknades MTF mha de olika programmen. Raw shooter och photoshop Raw var likvärdiga.

mer info om testet finns på
http://web.telia.com/~u87145914/MTF RAW programs/MTF_analysis_RAW_programs.html

/ Magnus
 
Bent C. skrev:
Jag vill gärna backa från min tidigare kommentar om att Rawshooter fungerar bra. Jag har tydligen förväxlat lättanvändt med bra. Jag jämförde just samma rawfil framkallad med både PS RAW och Rawshooter, och det blev en väldig skillnad. PS-filen är mycket bättre, ffa i de mörka delarna av bilden. Så ingen mer Rawshooter för mig innan det är uppgraderat (även om jag tycker att det är suveränt användarvänligt).

Om du vill behålla användarvänligheten från RS och bibehålla hög kvalitet som slår det mesta på fingrarna rekommenderar jag Capture One LE.

Prisvärt, snabbjobbat och med en kvalitet som gör att du slipper jämföra med andra. ;o) (nä, jag har ingen provision på C1... Det är bara så himla grymt!)

Mvh /Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.