Annons

PS Elements vs Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Arwidi

Avslutat medlemskap
Dags för nytt PS!
Men vad skall jag köpa Elements eller Lightroom.
CS4 tycker jag är lite väl dyrt.

Jag behöver kunna ställa in grundläggande saker såsom.
Nivåer
Skärpa
kunna jobba i lager
Lägga in bildtext och sökord
Ja kort sagt grundläggande bildredigering för bilderna.

Tyck till!

Jag behöver kunna ställa in grundläggande saker såsom.
Nivåer
Skärpa
kunna jobba i lager
Lägga in bildtext och sökord
Ja kort sagt grundläggande bildredigering för bilderna.

Tyck till!

I Lightroom kan du inte jobba i lager så om det ingår i din definiton av grundläggande redigering så är det Elements som gäller.

Jag tycker ändå bör fundera på Lightroom, i mitt tycker är det överlägset Elements när det gäller ett effektivt arbetsflöde och organisation av bilder.

Du kan sedan ha Elements (eller Gimp, eller vad du nu vill) för att kunna göra mer avancerade redigeringar. Det är lätt att integrera en extern redigerare i Lightroom.

Jo jag har funderat lite på Lightroom, att det skulle passa bra.
Synd att det bara finns i Eng version, men det är väl bara att lära sig.

Visst skriver du in bildtexter och sökord mm i lightroom?

Jag tycker det är lite som att jämföra äpplen med päron om jag ska vara ärlig.

I Lightroom sköter du väl mest katalogisering och den grova (ja, även den finkäsnliga) delen av bildframkallningen. Sätter vitbalans, justerar färgtemp, beskär och fixar och donar.

I Photoshop (Elements) o andra sidan gör du ju oftast det som LR inte klarar av, alltså själva retuscheringen av bilderna. Plockar bort sånt som inte hör hemma där, labbar runt i olika färgkanaler, och "pillar och donar".

Jag tycker inte alls det gåt att jämföra dessa två program sida vid sida då de i min värld är avsedda för två olika saker.

Men om jag var tvungen att välja så skulle jag välja LR framför Elements, och ge mig på Gimp, som kostar noll kronor för bildbehandlingen.

Jag jobbade tidigare i RAW konverterare som Capture One eller direkt i Photo raw och sedan vidare i Photoshop.
Numera använder jag enbart LR2 till 98% av alla bilder. Det händer att jag också använder PS och då är det bara ett högermus val så är jag där, gör vad jag skall och sparar så är jag tillbaka i LR.
LR är snabbt. Photoshop är för petgöra.

Laddat ner LR i Svenska testversionen, hyfsat enkel att förstå. Det var mycket smidigt att ställa rätt vibalans, skärpa mm i bilden. Sedan in med nyckelord och bildtext, klart!

Jo jag förstår att vill man jobba med retusch och lite annat då är det PS som gäller. Men mina bilder går oftast bara ut till bildbyrå eller tidning.

J

Jag tycker inte alls det gåt att jämföra dessa två program sida vid sida då de i min värld är avsedda för två olika saker.

Nog kan man jämföra dem. Elements har ju flera delar, en katalogiserings del, en redigerings dito och katalogiseringsfunktion fyller ju samma syfte som Lightroom gör. Fast LR är ju så mycket bättre. :)

Laddat ner LR i Svenska testversionen, hyfsat enkel att förstå. Det var mycket smidigt att ställa rätt vibalans, skärpa mm i bilden. Sedan in med nyckelord och bildtext, klart!

Ja det är väldigt smidigt att jobba i LR, speciellt när man har ett flöde av bilder. Ge programmet några veckor så kommer du säkert att bli "frälst" :)

Provkört lite nu med SV testversionen av LR...Fick ge upp! LR hänger sig hela tiden, hackar och låser sig....Det är väl kanske fullt i buggar, vad vet jag.

Tror inte att det är LR som det är fel på. De senaste versionerna(framförallt efter 2.1) har blivit riktigt stabila och snabba. Jobbar själv nästan enbart i LR nu, använder bara PS när det är avancerad bildbehandling som ska utföras.

//A

Provkört lite nu med SV testversionen av LR...Fick ge upp! LR hänger sig hela tiden, hackar och låser sig....Det är väl kanske fullt i buggar, vad vet jag.

Tråkigt, kan bara säga att jag har kört alla skarpa versioner från och med 1.0 och jag tycker programmet blivit mer stabilt för varje utgåva.

Prestanda är väl kanske inte blixtrande med stabiliteten tycker jag är klart godkänd. De senaste veckorna har jag nog suttit 3-4 timmar per kväll med att städa upp och fixa i gamla bilder. Tror det kraschat max 1 gång under den tiden.

Vad har du för dator? Minnesmängd?

Kan det bero på att Svenska versionen inte är skarp ännu. utan bara ligger som testversion. Det var den Svenska jag tog ner och provade.

Ja! Nu har jag inte 100 kläm på grafikkortet. Men kör nu PS 5.0 i burken utan problem, som ni förstår så är det dags för en uppgradering. Får klura lite runt LR och testa ominstallation mm.
Tror jag har 1,5Gb minne i burken och pentium 4 proc.

Jag kör den svenska versionen av LR 2.3 och det funkar perfekt, så det kan inte vara själva programmet som gör att det strular för dig.

Ok...Får kolla detta grundligare.
Var kan jag få info om grunderna i programet! Är det på Moderskeppet eller finns tips på mera siter om LR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar