Annons

Provisorisk Fiberpress!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sande

Aktiv medlem
Just nu ligger mina bilder i sköljen, så jag tänkte ta tillfället i akt och fråga vilken metod man ska använda för att pressa papperna.

Jag har hört olika historier om strykjärn och manglar men vet inte vilket som är lämpligast nu när man saknar fiberpress...

Jag har bara två dagar till på mig innan bilderna ska lämnas in så jag är tacksam för alla tips jag kan få.

/Alex

Jag flyttade tråden till "rätt" avdelning, samt to bort de andra två identiska trådar du lagt i andra avdelningar.

Mvh

Jeppe - forumvärd

Efter du har sköljt bilderna så kan du bara låta dem lufttorka. När de är torra, så fukta dem försiktigt på baksidorna. Lägg dem sedan med bildsida mot bildsida under press, t.ex. under en hög med böcker. Väta ett par dagar, så är de plana och fina.

Var försiktigt så att du inte får vatten/fukt på bildsidan när du ska plana dem, eftersom emulsionerna klistrar vid varandra i så fall.

Jeppe, menar du att man inte får lov att ställa samma fråga på flera ställen?

Vilket fall som helst så är det akut, jag måste lämna in bilderna imorgon, så det lär inte funka med fuktning och bokpress...

Finns där inte fler alternativ?

Jag har inte provat själv, men har hört att man efter att ha pressat ut vattnet med en rulle skall tejpa den fuktiga kopian med papperstejp (som skall blötas) på en masonitskiva.
När den nästan är torr, skall man lägga den i press (böcker), men mellan syrafritt läskpapper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar