Annons

Projektor

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Vad skall jag tänka på vid val av digitalprojektor för bildvisning.

/Per

Köp en projektor med så hög upplösning som möjligt, full HD om plånboken mäktar med det.
En dlp-projektor är ofta gjord så att den projicerar bilden högre än centrum på projektorn, har du duken på normal höjd måste projektorn stå lågt.
Zoom är bra, helst 2x, men det är ovanligt, vanligast är 1,2x - 1,5 x.
Lens shift är bra, medger lite friare placering, men finns bara på dyrare modeller, men funktionen bör inte utnyttjas maximalt då skärpan blir en smula lidande.
Min erfarenhet är att dlp och lcd är ung lika bra för stillbildsvisning. Dlp kan ge viss regnbågseffekt när man blinkar eller flyttar blicken hastigt. En upplever det här mera än andra och en del av dem tycker att det är störande. Dlp ger annars bra kontrast. Lcd kan i det avseendet vara lite sämre, men spridningen är stor.

Kontrasten bör vara högre än 1000:1, men mer innebär inte automatiskt att det blir bättre. Fabrikanternas uppgifter om kontrastförhållanden på 10000:1 bör tas med en skovel salt.
De projektorer jag stött på har alla gått att ställa in väl vad avser kontrast och färgåtergivning, dyrare har ofta väldigt omfattande möjligheter. Det bör finnas möjligheter att spara olika användare(=olika datorer), så att de omsorgsfullt gjorda inställningarna du gjort i projektorn tillsammans med din dator, kan sparas. Det finns ofta flera fasta inställningar vad gäller färg och kontrast, oftast för att efterlikna färgåtergivningen på bio eller dyl. Det finns dock vanligen ett läge som heter neutral eller natural som brukar vara aptitligast och lämplig utgångspunkt för vidare fininställning.

Det finns en del testbilder på nätet att ladda ner, viktigast är att ställa in så att projektorn visar en gråskala i 255 steg. En sådan kan du förresten göra själv, ta bara med de fem-sex sista stegen i varje ända och gör rejäla rutor. Bara de två - tre sista stegen i den ljusa resp mörka ändan får flyta ihop. De projektorer jag ställt in har i samtliga fall varit påtagligt bättre i det avseendet än en väl inställd laptopskärm i den högre prisklassen.
Vissa dyrare skärmprofileringsutrustningar kan användas för profilering av projektorn tillsammnas med en lämplig dator.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto