Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program som analyserar bilders färginnehåll

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Finns det något program som kan analysera ett stort antal bilder och jämföra de tre färgkanalerna för att se om skillnaden är stor eller liten för att på så sätt avgöra om bilden är i svartvitt eller färg? Antingen windows eller unix och helst kommandoradsgränssnitt eller åtminstone med en loggfunktion som kan skriva vettiga loggfiler som kan maskintolkas senare.

Ser man på, tack för det. Imagemagick använder jag ju men identify-verktyget har jag aldrig kikat på. Jag testade nu som snabbast och rena gråskalebilder är inget problem, men tonade går den bet på. Vet du om det finns något sätt att ställa toleransen för bedömningen, typ om det finns en maximal avvikelse mellan kanalerna som kriterium eller dylikt. Jag får gräva ner mig i dokumentationen helt enkelt!

Jag brukar kolla på antalet färger. Om jag inte missminner så brukar jag använda runt 2000 färger för tumnaglar som en brytpunkt för att göra en grovsortering. Sedan kan man ta det sista för hand. Brytpunkten beror givetvis på bitdjupet, filformatet, storleken och så vidare. Du kan ju alltid roa dig med lite statistik så här på söndagskvällen.

Aha, där fanns det ju info. Jag testade en tonad bild nu och fick ca 5000 färger. Färgbilder verkar ge från minst 10 gånger så mycket och uppåt. Då funkar det ju perfekt. Tack så mycket för hjälpen!

ANNONS