Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsiga småbutiker?

Produkter
(logga in för att koppla)

Freetime

Aktiv medlem
Mitt inslag om internetbutiker gick åt skogen så jag provar ett nytt tema här.

Vilka butiker går ni till?

Jag bor utanför stockholm men kan ju vara intressant för alla i hela landet.

Schönners Foto är min favorit!

Freetime skrev:
Mitt inslag om internetbutiker gick åt skogen så jag provar ett nytt tema här.

Vilka butiker går ni till?

Jag bor utanför stockholm men kan ju vara intressant för alla i hela landet.

Schönners Foto är min favorit!

Jag tycker inte att ditt inslag om internetbutiker gick åt skogen. Den ledde däremot inte dit du hade hoppats...:)

Ämnet är ju i allra högsta grad aktuellt och bör diskuteras. Om inget så kanske det kan få någon att tänka till före...

Själv handlar jag i princip alla mina fotoprylar på Mattssons foto i Lund. Undantagsvis handlar jag i annan butik, när de inte har det jag behöver i sitt sortiment. Har även beställt på Cyberphoto vid några tillfällen när jag har vetat precis vad jag skulle ha och ville ha den bekvämligheten.

PerFogelberg skrev:
Jag tror det bara är en tidsfråga innan Schönherrs Foto försvinner.

Det är förjävligt det som håller på att hända... Schönherrs är väl typ sista va? Last man standing...

Inte för att YFO kanske kan räknas till en liten butik, men stockholmsbutiken har just gjort sig av med Hasselbladsmeckarn Otto i besparingssyfte...

Hur ska detta sluta?

Expert i Lidköping har en rejäl fotoavdelning och mycket kunskap och sist men inte minst väldigt serice minded! De har några som jobbar BARA med foto där..

MVH

Johan

Liten butik men stort lager:

Den enda butik jag handlar i är Photax i Nybro och de finns också på nätet och vanlig postorder. De har det mesta jag behöver, fotopapper/film/linsputspapper/förstoringsoptik/mörkrumstillbehör/kemi mm. De är proffsiga och lyssnar på vad kunderna efterfrågar. Ger rabatt och rundar gärna av neråt när man handlar av dom över disk. Har handlat där sedan slutet av 1970-talet då man sålde bl.a Orwo och Emaks papper/film från ett villagarage till halva priset mot Kodak/Agfa/Ilford. Finns väl snart bara dom kvar som har specialsortiment på analog utrustning i Sverige? Har nu senast tagit in både tyska Tetenals och engelska Kentmeres papper samt papper från tjeckiska Foma i sitt sortiment. De är väl värda att uppmärksammas för att de fortfarande satsar på den analoga sidan och ser till att vi kan köpa bra produkter inom det segmentet inom Sveriges gränser och till rimliga priser.

Jag handlar lite överallt. Från Schöönherrs var det tyvärr länge sedan. Annars blir det mest butiker som Kameradoktorn. Scand Photo. Foto & Video.

Brukar åka runt när jag har fått korn på något jag vill ha. Alla har inte alltid grejorna hemma och då kan jag lika gärna handla på internet.

Jag reser en del i arbetet och brukar titta in i de lokala butikerna när jag hamnar i en stad. Många är riktigt dåliga och några få är bra. De flesta småbutiker är inte ett alternativ för mig. Aldrig produkterna hemma som jag eftersöker. Rätt dålig kunskap oftast om levtider och produkter. I glashyllorna står det oftast en Eos 350D brevid en D50 med alldeles för höga priser och träng med ett fåtal digitala kompakter och några APS modeller. Dessutom tycker jag att de ofta är rätt ointresserade av något annat är framkalning av film o bilder. Har ingen aning om vad de lever av men det kan inte vara försäljning av kameror. Knappast av framkallningen heller. Det som märks är att butik efter butik slår igen men med den inställningen som många har så är det inte så svårt att förstå varför.

Givetvis finns det stora skillnader mellan butikerna. Schöönherrs är en sådan där "liten" variant som är mycket bra att handla av. Den lokala i Brandbergens centrum eller den i Haninge Centrum, bägge ligger eller låg i närheten av där jag bor, har båda slagit igen. De var skitdåliga från börjam så det gjorde mig inte så mycket. De var båda enligt mitt exempel ovan.

FOTOIMPEX Berlin

När det gäller SV fotomaterial gäller http://www.fotoimpex.de i Berlin för mig i fortsättningen.
Mycket bra priser trots frakt. Sortiment slår Photax med hästlängder. Var nere i Berlin över Pingst och lämnade in tre rullar sv för framkallning vid 12 och hämtade dem efter 18, utmärkt arbete.

Pris för framkallning och CD a 9,90€ upptill 4 rulla, från 5 rullar a 8,21€.

Borde slå ett slag för Fotohörnan i Umeå, även om jag tyvärr inte kommer dit så ofta längre. Kunnigt folk och schyssta priser, har nog aldrig betalat vad som står på prislappen där.

Jag tycker om att handla lokalt och att lära känna den jag handlar av, men när det kommer till kamerautrustning tycker jag tyvärr att det är svårt, för man är ju tvungen att till viss del tänka med plånboken. Köpte en "komplett" utrustning för ett tag sedan i en mindre, lokal fotobutik för att just få lite bättre service. Prislappen totalt hamnade precis under 20.000:-. I ett senare skede så skulle jag köpa en ny och bättre kamerautrustning till mig själv och gjorde lite grundligare efterforskningar och det visade sig snabbt att jag hade betalat rätt saftiga överpriser i den lilla butiken tidigare, och hade jag gjort mina efterforskningar innan det första köpet hade jag säkert betalat 5.000:- mindre totalt någon annanstans. Och nej, det hade inget med tidsskillnad och valutakurser att göra, kan ju bl.a. jämföra med inköpspriser som folk här på fotosidan rapporterat i produktrecensioner. Så gjorde därför den nya affären med Hegethorns som var väldigt trevliga att ha med att göra. Har handlat mer grejer av dem nu. Hade först bestämt mig för Japanshop och så ivrig som jag var på att handla så hade de fått affären om de inte totalt ignorerat mig i butiken, så dit går jag inte igen. Näe, en butik som även har internetshop och ger bra telefonsupport duger rätt bra i min bok.

Jag är likadan. Jag ger en butik en chans om de är dåliga.- Är de otrevliga eller ser ner på en för att man inte handlar proffsgrejer (känns det ganska ofta som) så tackar jag för mig och går inte tillbaka. Har alltid blivit bra bemött på schönners. Hittar jag inget där så handlar jag på mediamarkt eller internet. Mediamarkt borde ha pris för att vara sämst pålåsta om grejerna, men jag vet ändå vad jag vill ha när jag kommer dit och prioriterar bra priser och att grejerna finns på hyllan.

Hej alf-maguns !
Du skriver "Pris för framkallning och CD a 9,90€ upptill 4 rulla, från 5 rullar a 8,21€."
Vilken omfattning är det på inskanning?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar