Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har en ny Canon10D och NEJ, jag gnäller inte på att den fokuserar fel. Jag tycker däremot det är otroligt svårt i vissa lägen att plåta helskarpa bilder. Skärpedjupet är oftast helt ruggigt kort, typ en cm ungefär med tex. mitt 50/1.8 eller 85/1.8 och full öppning. Med bländare 8 verkar det inte mycket större...
Visst, problemet har väl 'alltid' funnits där med jag har aldrig sett det lika påtagligt som nu. Kanske för att bilderna är så otroligt rena och klara. Plåta människor eller barn i rörelse kräver en helt annan koncentration har jag märkt.
Har någon upplevt samma sak?
Skärpedjupet ska ju i praktiken vara lite större nu när sensorn är så liten men jag tycker nästan det känns som tvärtom...

Visst är det så att utan ett skarpt korn blir du känsligare för den oskärpa som faktiskt finns i bilden.
Du hade samma oskärpa i bakgrunden med film men nu upplever du det tydligare. Man reagerar också mer på annan oskärpa, som i reportagebilder tagna med Tri-X på den gamla goda tiden gick det an med lite fokusmissar, med digisystemare ser bilden bara oskarp ut. Vilket den var med film också.

Du är medvetan om low-pass filtret va?
Kanske en dum fråga.. Men det blir rätt mjuka bilder ur 10D, för att som Canon säger "För att fotografen ska ha att jobba med för att få sin egen skärpa på sina bilder."

Linmajon skrev:
Skärpedjupet ska ju i praktiken vara lite större nu när sensorn är så liten men jag tycker nästan det känns som tvärtom...

Skärpedjupet är klart mycket större på 10D än på 1Ds, vilket både är bra och dåligt. Mestadels bra tycker jag, det förlåter om autofokusen skulle strula.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar