Linmajon
Aktiv medlem
Jag har en ny Canon10D och NEJ, jag gnäller inte på att den fokuserar fel. Jag tycker däremot det är otroligt svårt i vissa lägen att plåta helskarpa bilder. Skärpedjupet är oftast helt ruggigt kort, typ en cm ungefär med tex. mitt 50/1.8 eller 85/1.8 och full öppning. Med bländare 8 verkar det inte mycket större...
Visst, problemet har väl 'alltid' funnits där med jag har aldrig sett det lika påtagligt som nu. Kanske för att bilderna är så otroligt rena och klara. Plåta människor eller barn i rörelse kräver en helt annan koncentration har jag märkt.
Har någon upplevt samma sak?
Skärpedjupet ska ju i praktiken vara lite större nu när sensorn är så liten men jag tycker nästan det känns som tvärtom...
Visst, problemet har väl 'alltid' funnits där med jag har aldrig sett det lika påtagligt som nu. Kanske för att bilderna är så otroligt rena och klara. Plåta människor eller barn i rörelse kräver en helt annan koncentration har jag märkt.
Har någon upplevt samma sak?
Skärpedjupet ska ju i praktiken vara lite större nu när sensorn är så liten men jag tycker nästan det känns som tvärtom...