Annons

Problem med RAW (nef)

Produkter
(logga in för att koppla)

T_A_G

Aktiv medlem
Hejsan..
Jag försöker lägga in Raw bilder i Photoshop Cs2 men då kommer de upp en liten ruta som säger

"Could not complete your request because it is not the right kind of document."

Jag har en Nikon D5000
Och jag har upptaderat Photoshop..
Vad gör jag för fel..

Du kan inte öppna dessa filer med CS2.

Camera Raw uppdateras hela tiden av Adobe men enbart för den senaste versionen av Photoshop.

Vad du kan göra om du inte vill uppdatera till CS4 är att först gå via dng convertern. Dvs ladda hem Adobes lilla program som skapar en dng fil av din nef. Därefter kan du öppna den med ditt gamla CS2

Du kan inte öppna dessa filer med CS2.

Camera Raw uppdateras hela tiden av Adobe men enbart för den senaste versionen av Photoshop.

Vad du kan göra om du inte vill uppdatera till CS4 är att först gå via dng convertern. Dvs ladda hem Adobes lilla program som skapar en dng fil av din nef. Därefter kan du öppna den med ditt gamla CS2

Nån som har tips på var man hittar Cs4 gratis?

Jag tycker det är väldigt underligt att det ska vara så att man behöver köpa en helt ny version bara för att få uppdaterad kompatibilitet för nya kameror :O Vet dock inget sätt att komma runt det själv men borde ju definitivt finnas tycker man!

Fixa cs4 gratis pratar du om, du kan alltid testa 30-dagarsversionen. Sen finns det alltid sätt att ordna saker gratis, och det är ju upp till var och en vad man tycker om det, men det har inte jag tänkt ta upp här.

Det går alldeles utmärkt med hjälp av Adobes DNG coverter3
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4576 med hjälp av den så skapar du en dng fil av din råfil. Denna DNG fil som fortfarande är en råfil går sedan att öppna i CS2

Men när man väl är klar med bilden och ska spara den så går de inte att spara den som "jpeg"..

De går bara att spara som:
Photoshop (*.PSD;*.PDD)
Cineon (*.CIN;*.SDPX;*.DPX;*.FIDO)
Large Document Format (*.PSB)
Photoshop PDF (*.PDF;*.PDP)
Photoshop Raw (*.RAW)
PNG (*.PNG)
TIFF (*.TIF;*.TIFF)

Hur gör man då?

Då betyder det att det är för hög bit (-vad man nu ska kalla det) på bilden. Gå till Edit-Mode och välj 8 Bits istället. Då ska det gå att spara i jpeg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar