Annons

Problem med RAW-filer från Canon M5 i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Mors!

Tomten var förbi och lämnade en Canon M5 och jag kunde förstås inte vänta till julafton utan slet upp paketet med en gång! :)

Jag har tagit några snabba skott och kameran känns verkligen rapp och trevlig.

Jag har dock fått lite problem med RAW-filerna. När jag importerar dem i Lightroom ser det rätt risiga ut. Kontrastlösa och bleka färger. Jag ändrade från Adobe Standard till Camera Standar som profil och då blir det bättre men jag tycker ändå inte att det ser så bra ut som jag är van ut.

JPG-bilderna däremot ser riktigt bra ut.

Jag tycker aldrig det brukar vara några problem att få till bra resultat från RAW med mina andra kameror. Min M3 t ex ger rätt lika bilder i JPG och RAW (om jag använder Camera Standard) och när jag drar lite i reglagen så blir resultatet snabbt bättre från RAW än vad kamerans JPG är. Samma sak med 5D och 6D.

Jag upplever alltså att det är RAW-konverteringen som är sämre än normalt (inte JPG som är så mycket bättre).

Någon mer som fått sin M5 och hunnit prova konverteringen i LR?

Nu är det förstås bara några snabba testbilder inomhus som jag hunnit med men jag blev ändå rätt förvånad över resultatet.

Får troligen min i morgon, men jag använder Darktable som ännu inte har stöd. Jag får väl se om jag kan få ned Adobe DNG converter eller nåt för att konvertera till DNG under tiden och kanske få samma resultat som du.
Det finns en facebookgrupp som heter Canon EOS M5. Du kan alltid fråga där för där har flertalet fått sina kameror.

Får troligen min i morgon, men jag använder Darktable som ännu inte har stöd. Jag får väl se om jag kan få ned Adobe DNG converter eller nåt för att konvertera till DNG under tiden och kanske få samma resultat som du.
Det finns en facebookgrupp som heter Canon EOS M5. Du kan alltid fråga där för där har flertalet fått sina kameror.

Tack för tipset men jag blir aldrig vän med facebook så jag väntar hellre på feedback här inne! :)

Kameran känns i alla fall trevlig.

En märklig sak har jag dock noterat.

I sökarbilden visas ju lite information om ISO, tid och bländare. På M5 kan jag inte läsa denna utan att behöva sätta på mig läsglasögon! På 5D och 6D är det tvärtom, där ser jag den tydligt utan glasögon men med läsglasögonen blir det suddigt!! Vet inte om det beror på färgen, vit mot svart vs gult mot svart, storleken eller vad det är.

Normalt vill jag alltid fota utan glasögon, annars blir det suddigt på långt håll och därför har informationen i sökarbilden varit guld värd för mig så jag kan se vad jag har ställt in för värden.

Hmm, när jag kollar mer nu så inser jag nog måste ha läsglasögonen på när jag fotar med M5, annars blir även motivet suddigt... Det är kanske logiskt när man tänker på saken?

Kan du inte bara skruva på dioptern under sökaren? Fäll ut skärmen så blir det enklare.

Jag letade efter en diopter igår men hittade ingen så drog slutsatsen (felaktigt) att EFV inte hade sådana.

Otroligt glad att hitta den - nu ser jag som en hök igen! :)

Placering var ju inte den mest lätt åtkomliga....

Tusen tack - julen är räddad!

Nu gäller det bara att få koll på det som jag startade tråden om...

Vilken version av LR har du?
Har du en äldre version så har kanske inte LR stöd för M5ans RAW-format.
/Lars

Tog några fler bilder idag, denna gång utomhus och då tycker jag problemet inte var lika framträdande. Skall testa mer i helgen och se vad det blir för slutsatser.

Fick min för några timmar sedan. Rawtherapee har stöd för Canon M5 så jag kommer inte ladda ned Adobe DNG converter.

Jag hittar 2 grupper som heter Canon EOS M5, en med 20 medlemmar och en med 142. Vilken av dem avser du?

Jag har testat lite mer. Inomhus och utomhus och med olika objektiv och mina initiala farhågor var nog lite överdrivna. I vissa fall, speciellt inomhus och med "röda" färger såsom apelsiner, coca-cola burkar och annat "juligt" så blir det rätt stor skillnad mellan M5 och mina andra kameror och det ser rätt dassigt ut och kräver att man drar lite i reglagen.

Utomhus och med mera blandade färger så ser M5-filerna bra ut även med default konvertering, speciellt om jag använder ett annat objkektiv än 15-45 som jag köpte i paket med kameran.

Skall utvärdera lite mer men känner mig lite mindre orolig nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar