Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Nikon 35-70 f/2,8 AF

Produkter
(logga in för att koppla)

JesperV

Aktiv medlem
Jag har problem med min gamla 35-70 f/2.8 på min D90.
När jag kör i A-läge på kameran, kan jag inte få ner bländaren till 2.8. Oftast stannar den på 3.8.

Finns det någon som har en idé om vad detta skulle kunna bero på? Ska jag dra slutsatsen att objektivet är trasigt?

Hej Jesper!

Om du testar att ändra brännvidden på din glugg, är det alltid f/3.5 då eller om du kanske kör 70mm så blir det f/2.8?
I regel brukar det vara så att när man använder gluggen nära gluggens närgräns så kan det bli så att bländarvärdet inte är kanske f/2.8 i detta fall, kanske f/3.2..Kan vara bra att veta! :D

/Matte

Hej Jesper!

Om du testar att ändra brännvidden på din glugg, är det alltid f/3.5 då eller om du kanske kör 70mm så blir det f/2.8?
I regel brukar det vara så att när man använder gluggen nära gluggens närgräns så kan det bli så att bländarvärdet inte är kanske f/2.8 i detta fall, kanske f/3.2..Kan vara bra att veta! :D

/Matte

Nej, brännvidden påverkar inte.

Brännvidden påverkar inte, däremot gör fokuseringsavståndet det. Nikon redovisar verklig relativ bländare till skillnad från många andra. Du har F/2.8 från ca 5m och uppåt, och kanske ner mot F/4 får 35/70-ans näravstånd.

Det är inget konstigt med detta, det är bara att andra tillverkare "döljer" verkligheten för dig och istället bara justerar upp slutartiderna för att kompensera, utan att berätta det för användaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar