Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med mörker på 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Turdan

Medlem
Hej, jag är en kille som just har fått min första system digitalkamera, en Eos 400D. Har nu suttit och läst igenom handboken en del och självklart försökt mig på en del saker.

Något som dock inte riktigt vill sig för mig är att jag kan inte ha såpass hög slutarhastighet som jag vill ha. när jag börjar komma upp i värden mot 1/800 dels sekund så blir det bara svart. Om man ställer den på "TV" så ska ju bländarvärdet ändras när man kortar ner slutartiden. Och om det inte går att ha lägre bländarvärde så blinkar det att man måste sänka slutartiden. För mig bärjar det dock blinka redan när jag överstiger 1/100 i slutartid :S har testat att höja ISO osv.

Så jag undrar om jag har fattat det rätt om att jag ska sänka bländarvärdet när jag kortar ner slutartiden, dvs att det går snabbare.

och om ni vet varför jag inte kan ha snabb slutartid. I handboken står det lite om ungefär vilken slutartid man ska ha i olika sammanhang men för mig funkar det inte alls i praktiken.

MVH / KLAS
 
Du behöver ha mycket ljus om du skall kunna använda 1/800 på låg iso. T.ex. när jag fotar sport i en, för ögonen, rätt hyffsat upplyst hall behöver jag ha iso 3200 och bländare 2.8 för att kunna använda 1/800. Testa utomhus mitt på dan och se vad du får för bländare vid 1/800. är det ljust ute ska det inte vara något problem då.
 
mm.

Aha okej, nu är det bara så att jag inte får mitt ISO till högre än 1600 och mitt bländar värde till lägre än 4a :S
 
Då får du använda blixt lr skaffa dig ett ljusstarkare objektiv om du vill foto med 1/800 med de ljusförhållandena :p
 
Bländaren är beroende på objektivet. Att du inte kan gå över 4 kan bero på att det är vad objektivet klarar av. Speciellt i ett visst zoomomfång. Testa zomma ut så mycket det går och kolla vad du får där. Värt att nämna är att kitobjektiv inte brukar klara mer än runt 3.5.

Testa istället att använda en längre slutartid och t.ex ISO 800. I värsta fall får du ta till blixt.
 
Klas,

Läs artiklarna - fotoskola så får du säkert kläm på det där med slutartider, bländare och ISO.

Jag antar att du har kit-objektivet, det är inte så ljusstarkt Prova med att zooma ut till max vidvinkel, där är bländaren som störst. Det kan vara så att även med ISO 1600 och största bländare så räcker ljuset inte till för att få så kort tid som 1/100 sekund.

Då måste du välja längre slutartid, använda blixt eller handla nytt objektiv! ;)



Mvh
Anders
 
Jag tror största orsaken ligger i att det är för
mörkt ute den här årstiden.
Jag var ute fotade min dotter idag som galoperade
på sin häst och högsta slutartiden som funkade
var1/200 med bländarvärd4,5 och iso400.
mvh jonas
 
Okej, Jag får tacka för svaren och hoppas på att jag ska få till det här !

Undrar även ungefär vilken slutartid jag bör ha när jag fotar sport som tex, skidåkning, vattenskidåkning medmera ?

I handboken står det att jag ska ha 1/500 - 1/4000 sekund om jag ska frysa motivet.
och 1/60 till 1/250 sekund om jag vill få oskärpa på det.

Men då kommer ju alla mina bilder bli oskarpa, och det vill inte jag.
 
Turdan skrev:
Okej, Jag får tacka för svaren och hoppas på att jag ska få till det här !

Undrar även ungefär vilken slutartid jag bör ha när jag fotar sport som tex, skidåkning, vattenskidåkning medmera ?

I handboken står det att jag ska ha 1/500 - 1/4000 sekund om jag ska frysa motivet.
och 1/60 till 1/250 sekund om jag vill få oskärpa på det.

Men då kommer ju alla mina bilder bli oskarpa, och det vill inte jag.

När du säger oskarpa menar du inte då rörelseoskärpa? Du kanske tänker på oskärpa på det sättet att bilden är oskarp, hela bilden då. Rörelseoskärpa är när tex en skidåkare kommer i hög fart och du använder kanske slutartid 1/100, då ser man att skidåkaren rör sig och man känner farten, medans bakgrunden är skarp och du inte snurrat eller flyttat kameran under exponeringen. Har du däremot slutartid 1/1000 och fotar den skidåkare i hög fart så fryser du hela bilden och då får man kanske inte känslan av att skidåkaren rör sig. Men använder du längre brännvidder än 18-55 så kan du få skakningsoskärpa på slutartider under 1/250.

Jag hoppas att du fattar trots min lite halv lulliga formulering ;)

Edit: Ser nu att du skriver motivet, först när jag läste trodde jag att du menade hela bilden, jaja mitt inlägg kanske kommer till nytta ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.