Rensa och installera om
Har ingen kod till 5:an bara till 4:an och den fungerar inte. Började med Photoshop och Bridge i Creative Cloud. Fick senare ett meddelande att även Lightroom ingick och jag kunde ladda ner det från Creative Cloud.
Hej
Tipset från Adobe att rensa burken, fungerar. Upplever inte heller att supporten från Adobe är obefintlig. Funkar helt ok via chat plus att man har historiken.
Min CC prenumeration kände inte av att jag hade en Betald variant av LR installerat.
När CC Uppdaterades till 2014, så hade det ibland problem med gamla CC filer.
Jag rensade rubbet och gamla CS + LR3 och LR4 plus massa annat och fri gjorde mkt space.
Tankade ner och installerade om allt via CCDesktop. Nu känner CC att LR ingår.
Det finns ju tusen tips ang. LR men som många tidigare sagt: Ta dig besväret och tiden så kommer du att gilla LRs sortering.
Mitt tips är:
Låt LR Importera på datum.
Metatagga (Keywords) bilderna
och HÄR KOMMER HYBRIDEN JAG TROR PASSAR DITT TÄNK….
Använd Collections/Samlingar!
och sortera upp dem precis som du har ditt bibliotek idag.
I Collections/Samlingar läggs bara virtuella filer vilket innebär att du kan sortera in samma bilder i flera Collections/Samlingar utan att de tar mer plats.
På det viset kan du sortera t ex bilder på “dottern med katten i famnen i solstolen på sommarstället” i tre olika Collections/Samlingar:
Dottern
Katten
Sommarstället
bilderna ligger fysiskt kvar i sin ursprungliga mapp. Men de justerade virtuella kopiorna ligger i respektive Collection/Samling
När du talar om synkningen med PS så antar jag interaktionen avses dvs att öppna en blide direkt från LR till PS.
Det är mkt smidigare än att först exportera –> mapp –> öppna i PS –> justera –> spara ner i mapp –> återimportera till LR
Använd öppna i PS –> redigera i PS –> spara och en sparad tiff hamnar i LR.
Har kört LR sen version 1 (och PS sen vers 2) och älskar det. LR har gjort min bildhantering oerhört mkt snabbare. Gör i regel mina justeringar i LR och är bara undantagsvis inne i PS för enstaka retusch.