Annons

Problem med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Spara tid å utrymme.

När jag enbart jobbade med PS så importerade jag alla bilder till mappen "diverse".
Sedan när mapparna var "städade" så flyttade jag bilderna till den slutliga mappen, fåglar fjärilar mm mm.
Med lightroom gjorde jag på samma sätt (skötte all flyttning i Lightroom), men Lightroom "bestämde vilken mapp bilderna skulle importeras till, 2014. Försökte ändra men Lightroom ändrade tillbaka.
Tvingades (ogillar) att acceptera mappen 2014. Gör på samma sätt med Lightroom som med PS, men hittar borttagna bilder och mappar med utforskaren och Bridge.

Hej

Jag jobbade på samma sätt för många år sedan med PS Elements å Album.
När jag började få "för många" bilder så blev mappstrukturen ohållbar, de blev ju hur många mappar som helst !
Typ: Hundar, Barn, Släktingar, Fester, Fåglar, Älgar osv osv osv mm mm
Jag fick lära om, började med LR och har nu endast X:Foton\>ÅR<\>Datum<
Sen taggar jag bilderna med t ex Älg eller Släkt eller nåt annat. Fördelen är att samma bild kan flera taggar som ju kan behövas ibland.
Sen kan man enkelt sortera ut dom bilder man vill se (hitta igen) Man kan även leta bilder tagna med en viss kamera eller lins eller nåt annat.

Nä, för att undvika de du råkat ut för så tänk om å ha bara ett bibliotek å låt LR sortera åt dej, så mycke enklare å bättre !

ThomasR

Ditt problem är nog som sagt mest att Lightroom inte alls är avsett att användas med den typen av mapphantering som du gör, och då kan det nog knöla till sig när man försöker tvinga programmet att göra det ändå.

Jag har kört Lightroom sedan första versionen (som inte var så kul) och har aldrig stött på de fenomen du beskriver, men så håller jag heller inte på och flyttar omkring originalfilerna - de får ligga i sina datumbaserade mappar så hittar jag dem med hjälp av taggar, collection och dylikt.

Du har säkert rätt, men jag har under mer än 12 år inte haft några problem med Photoshop.
Detta tyder på (tror jag) att Lightroom är onödigt komplicerat och svårt att lära.

Har hittat mer om mitt problem:
En massa mappar under 2014 har jag tagit bort efter att bilderna flyttats till dom mappar som jag normalt använder. Dom syns inte i Lightrooms bibliotek.
MEN när jag nu går till Importera i Lightroom och väljer vilken mapp som dom nya bilderna skall läggas i, D-disken under Picture, så finns mapparna kvar där. Och naturligtvis finns dom kvar på ursprungliga platsen disken, då utforskaren och Bridge hittar dom.
Detta måste innebära att dom bara flyttas i Lightrooms bibliotek men inte på disken.
När jag flyttar en bild i Lightrooms bibliotek så får jag följande meddelande: "Detta medför att motsvarande fil på disken kommer att flyttas"
Detta är inte rätt. Filen har bara flyttats i Lightrooms bibliotek och ligger kvar på platsen på disken.

Något är fel och nu har jag stora problem att städa disken.

Att Lightroom skulle vara onödigt komplicerat håller jag inte med om. Om det är svårt att lära sig eller inte beror nog väldigt mycket på den enskilda individen.

Lightroom krävde ett nytt sätt att tänka när jag tog mig an den allra första versionen. Det är direkt nödvändigt att förstå den oerhörda förbättring det innebär att inte tänka i de mappstrukturer datoranvändare lärt sig tänka i.

Du har uppenbarligen problem med något på din dator och/eller i hanteringen av Lightroom. Det är dock svårt att analysera exakt vad som är fel utan att sitta fysiskt vid din dator.

Jag har alltid haft dessa tre grundregler för att hantera bilder i Lightroom:

1) Importera bilderna från kamera till dator.

2) Importera bilderna i Lightroom genom att lägga till dem i katalogen. Jag flyttar ALDRIG filerna vid import.

3) All administration av bildfiler görs inne i Lightroom. Jag flyttar eller raderar aldrig bilder i datorns filsystem.

Så har jag jobbat i alla år och det har aldrig inneburit problem. Det löser inte ditt problem nu men räddar dig från problem i framtiden om du följer ovanstående regler.

Tack alla som deltagit i mitt "problem".
Jag har helt klart för mig hur Lightroom vill att man skall jobba och jag avskyr detta.
Om ni som jobbar på Lightroom:s sätt skulle bli av med Lightroom och/eller "tappa Lightrooms katalog" hur hittar ni då era bilder? Är ni inte helt i händerna på Adobe/lightroom?

Med mitt mappsystem så kan jag snabbt hitta mina bilder utan att vara låst till något program.

Det är av samma skäl som jag inte vill använda Apples produkter oavsett hur bra dom än är.

Min NAS åkte ut när jag upptäckte att jag bara kunde läsa dom diskarna i NAS:en. Min dator kunde inte läsa dom. Dom var oanvändbara utan NAS:en. Backup diskarna sitter nu i min dator (och förvaras på annan plats) och jag använder Goodsynk. Mina backup-diskar kan läsas av vilken dator som helst utan problem.

Mitt mappsystem har jag inga problem att hantera ännu och så många bilder kommer jag inte att hinna ta att det blir något stort problem.

Har m hj a detta forum hittat ett av mina problem och inte helt oväntat så var det mitt eget fel.

Har också hittat en möjlighet att använda 2 skärmar med Bridge så att det liknar det som finns i Lightroom. Inte riktigt lika bra, men nästan.

Mina bilder ligger i en enkel mappstruktur enligt ÅÅÅÅ/MM/DD så att hitta bilder baserat på datum utan LR är inget problem. Om jag "tappar" LR's katalogfil (databasen) så tappar jag förstås alla justeringar, nyckelord, samlingar med mera. Det är därför man har backup. Så då återställer jag bara backupen och så är jag tilllbaka.

Att basera bildhantering på mappar tycker jag blir väldigt begränsande. En bild kan bara finnas i en enda mapp, och alltså bara tillhöra en enda kategori. Med LR så lagrar jag bilderna i datummappar vilket är otvetydigt eftersom en bild bara kan vara tagen vid ett datum. Sen använder jag nyckelord i LR för att tilldela egenskaper till bilden, vilket gör att den kan tillhöra en massa olika kategorier, grupper och sammanhang. Och när man sen kombinerar nyckelord med smarta samlingar så får man en dynamisk och automatiskt uppdaterande bildsamling.

Mina bilder ligger i en enkel mappstruktur enligt ÅÅÅÅ/MM/DD så att hitta bilder baserat på datum utan LR är inget problem. Om jag "tappar" LR's katalogfil (databasen) så tappar jag förstås alla justeringar, nyckelord, samlingar med mera. Det är därför man har backup. Så då återställer jag bara backupen och så är jag tilllbaka.

Att basera bildhantering på mappar tycker jag blir väldigt begränsande. En bild kan bara finnas i en enda mapp, och alltså bara tillhöra en enda kategori. Med LR så lagrar jag bilderna i datummappar vilket är otvetydigt eftersom en bild bara kan vara tagen vid ett datum. Sen använder jag nyckelord i LR för att tilldela egenskaper till bilden, vilket gör att den kan tillhöra en massa olika kategorier, grupper och sammanhang. Och när man sen kombinerar nyckelord med smarta samlingar så får man en dynamisk och automatiskt uppdaterande bildsamling.

Här tycker vi helt klart olika. Jag tycker att Lightrooms system är begränsande, medan mitt mappsystem går snabbt att hitta i. Du kan knappast hitta en bild utan att ha tillgång till Lightroom eller veta vilken dag bilden är tagen.

Som erro.se skriver måste du förstås ha backup (men det lär du väl ändå ha av dina bilder). Om Adobe plötsligt skulle försvinna från jordens yta, och alla instanser av LR försvinner samtidigt är databasen skapad i SQLite, så det går ändå att återläsa data.

Hittar du verkligen bilder snabbare genom att ha de sorterade i filsystemet snarare än att söka på nyckelord? Jag skulle garanterat inte göra det ...

Men hur som helst - du gör som du vill, och om du inte gillar Lightrooms katalogfunktion är det nog enklast att helt skippa programmet. Det är som sagt gjort för att användas på det viset, och inte för att flytta omkring bilder och mappar ...

Som erro.se skriver måste du förstås ha backup (men det lär du väl ändå ha av dina bilder). Om Adobe plötsligt skulle försvinna från jordens yta, och alla instanser av LR försvinner samtidigt är databasen skapad i SQLite, så det går ändå att återläsa data.

Hittar du verkligen bilder snabbare genom att ha de sorterade i filsystemet snarare än att söka på nyckelord? Jag skulle garanterat inte göra det ...

Men hur som helst - du gör som du vill, och om du inte gillar Lightrooms katalogfunktion är det nog enklast att helt skippa programmet. Det är som sagt gjort för att användas på det viset, och inte för att flytta omkring bilder och mappar ...

Jag har säkert inte så mycket bilder som du har och det grundar jag mitt beslut på. Hade jag haft stora mängder bilder kanske jag behövt tänkta om.

Jag tror jag har ett ganska litet arkiv jämför med många, men jag ser ändå ingen poäng med att sortera i mappar (eftersom många bilder passar in i många kategorier).

Bilagor

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    13.8 KB · Visningar: 228
Jag är helsåld på LR :) Jag använder sällan samlingar men jag är noga med att tagga alla bilder. Jag har idag knappt 42000 bilder i arkivet, och om jag t ex vet att jag nånstans har en bild på dottern när hon var liten och klappade en katt när vi var på semester på Åland letar jag reda på den på ett fåtal sekunder :) Fast... man behöver ju inte ha så bråttom.

Här tycker vi helt klart olika. Jag tycker att Lightrooms system är begränsande, medan mitt mappsystem går snabbt att hitta i. Du kan knappast hitta en bild utan att ha tillgång till Lightroom eller veta vilken dag bilden är tagen.
Gör då som jag skrev i #50.
Behåll ditt mappsystem och gör flera importer per kortinläsning.

Gör då som jag skrev i #50.
Behåll ditt mappsystem och gör flera importer per kortinläsning.

Det verkar synnerligen omständigt. I så fall är det bättre att först sortera bilderna och slänga det som ska bort i exempelvis Photo Mechanic, och sedan importera.Har du själv testat den metoden du föreslår?

Jag har, när jag jobbade med Photoshop, alltid lagt min bilder i Mappen DIVERSE under datum. Har gjort en snabbstädning och sedan har bilderna fått ligga kvar där tills jag känt för att ta tag i dom och sortera upp dom till mitt mappsystem. Jobbade på ett liknande sätt med analoga dia, så det är ett gammalt system som passar mig.
Det systemet måste fungera med Lightroom också.
Tidigare så tankade jag via Lightroom in mina bilder till mappen DIVERSE för att senare ta hand om dom. Photoshop startade alltid med dom inställningar som programmet stängdes i. Medan Lightroom återgick till något standardläge. Detta innebar att jag ofta missade att byta mapp och det blev en smula rörigt.
Men kommer att försöka fortsätta med Lightroom ett tag till nu när jag med er hjälp hittat ett av mina misstag som ställt till det.

Men som tråden började med, så har jag städat bort 3 versioner av 2 på min dator och nu har jag bara en 30 dagars testversion att tillgå. Och som vanligt får jag inte mycket hjälp av Adobe. Men jag är i gott sällskap, det finns många trådar om detta på Adobes "supportsidor".

Ok, det är ett mycket märkligt sätt att använda Lightroom, men om du är nöjd med det så funkar det väl :) Lär inte hjälpa TS dock.
Normalt sett gör jag bara en import till en mapp. Men jag döper mappen till datum+ngn text och filerna får heta likadant som mappen med numrering. Ofta förknippat med en plats eller händelse såsom kalas.

Ja det kanske är ovanligt att inte lägga sökord(kom inte på bättre namn) på filerna.
I princip vet jag var bilderna finns som jag vill använda eller ungefär när jag tog dem.
Sen utnyttjar jag samlingar för lite olika ändåmål. Tex en bok.

Och detta sätt skiljer sig inte från TS. Förutom att jag använder några få sökord på utvalda bilder.

Sorry, menar Bridge.

Varför fortsätter du inte med Bridge och ACR istället för LR om du ändå inte använder filhanteringsfunktionerna fullt ut i LR? Bridge kan också skapa nyckelord, samlingar och smarta samlingar, om än inte lika effektivt som databasen i LR. Enda problemet är som jag ser det att skulle du i framtiden vilja gå över till LR, så är det inte helt enkelt att få över allt från Bridge.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto