T.Risberg
Aktiv medlem
Spara tid å utrymme.
Hej
Jag jobbade på samma sätt för många år sedan med PS Elements å Album.
När jag började få "för många" bilder så blev mappstrukturen ohållbar, de blev ju hur många mappar som helst !
Typ: Hundar, Barn, Släktingar, Fester, Fåglar, Älgar osv osv osv mm mm
Jag fick lära om, började med LR och har nu endast X:Foton\>ÅR<\>Datum<
Sen taggar jag bilderna med t ex Älg eller Släkt eller nåt annat. Fördelen är att samma bild kan flera taggar som ju kan behövas ibland.
Sen kan man enkelt sortera ut dom bilder man vill se (hitta igen) Man kan även leta bilder tagna med en viss kamera eller lins eller nåt annat.
Nä, för att undvika de du råkat ut för så tänk om å ha bara ett bibliotek å låt LR sortera åt dej, så mycke enklare å bättre !
ThomasR
När jag enbart jobbade med PS så importerade jag alla bilder till mappen "diverse".
Sedan när mapparna var "städade" så flyttade jag bilderna till den slutliga mappen, fåglar fjärilar mm mm.
Med lightroom gjorde jag på samma sätt (skötte all flyttning i Lightroom), men Lightroom "bestämde vilken mapp bilderna skulle importeras till, 2014. Försökte ändra men Lightroom ändrade tillbaka.
Tvingades (ogillar) att acceptera mappen 2014. Gör på samma sätt med Lightroom som med PS, men hittar borttagna bilder och mappar med utforskaren och Bridge.
Hej
Jag jobbade på samma sätt för många år sedan med PS Elements å Album.
När jag började få "för många" bilder så blev mappstrukturen ohållbar, de blev ju hur många mappar som helst !
Typ: Hundar, Barn, Släktingar, Fester, Fåglar, Älgar osv osv osv mm mm
Jag fick lära om, började med LR och har nu endast X:Foton\>ÅR<\>Datum<
Sen taggar jag bilderna med t ex Älg eller Släkt eller nåt annat. Fördelen är att samma bild kan flera taggar som ju kan behövas ibland.
Sen kan man enkelt sortera ut dom bilder man vill se (hitta igen) Man kan även leta bilder tagna med en viss kamera eller lins eller nåt annat.
Nä, för att undvika de du råkat ut för så tänk om å ha bara ett bibliotek å låt LR sortera åt dej, så mycke enklare å bättre !
ThomasR